Waarom je je ontbijt beter kunt laten staan (en je lunch ook)

Waarom je je ontbijt beter kunt laten staan (en je lunch ook)

Ik train graag vóór mijn ontbijt.

Minstens twee keer per week loop ik hard, voor ik überhaupt iets eet.

Sterker nog, vier dagen per week eet ik pas na 17.00 uur.

Dat is goed voor de vetverbranding, zeggen ze. En ik voel me er goed bij.

Loop jij wel eens hard voor je ontbijt?

Loop jij wel eens hard vóór je ontbijt?

Bekijk resultaat

Laden ... Laden ...

Ik ben er mee begonnen door Jack Egberts.

Daar schreef ik eerder een blog over.

Advocaat Jack Egberts ontbijt namelijk nooit.

Dat vindt hij maar onzin.

Lunchen doet hij ook niet.

Veel eten is helemaal niet nodig.

Tóch bruist hij van de energie sinds hij elke dag zijn darmen rust gunt van 23:00 uur tot 18:00 uur. Ik vraag hem verbaasd hoe hij er in hemelsnaam bij komt: alleen maar eten tussen zes en elf.

Het lijkt mij Spartaans en onzinnig.

Egberts – een Fries – legt uit. In 2011 heeft hij de ziekte van Lyme. Hij gaat op zoek naar manieren om fitter te worden. Hij komt uit bij Wim Hof, beter bekend als de Iceman*. Hof moedigt mensen aan om oefeningen te doen en de kou op te zoeken. Dat is gezond.

Een week lang gaat de advocaat met Hof op pad. Ze oefenen met ademhaling, klimmen op hoogte en zijn de hele dag in touw.

Wim Hof eet niet. Alleen ’s avonds een beetje. Al 35 jaar.

Hoe kan dat? Vraagt Egberts zich af.

Hof zegt dat hij gewoon geen behoefte heeft aan zoveel eten.

Hof zegt:

“Ik zie een totaal onbewuste trek in voedsel. Het is een oeroude drang om voedsel te verzamelen, om te kunnen overleven in de winter. Nu alles voorhanden is, zorgt dat er voor dat we te veel nemen. Door dat oeroude instinct pakken we al dat voedsel.”

“Voedsel is energie. Daar weten mensen weinig over. Men koopt maar en gaat af op ‘kiloknallers’ (grote hoeveelheden voor weinig geld, nvdr). De mens beleeft zijn eigen lichamelijke en geestelijke rijkdom niet meer, dus gaat hij eten als een dier. De mens gaat onbewust om met zijn kracht en energie.”

Daar neemt Egberts geen genoegen mee. Hij duikt in de materie en hij vindt interessante kost.

Hardlopen voor je ontbijt

Eet gedurende 5 uur per dag, meer niet

Luchtmachtarts Bert Herring is in 2004 een paar kilo te zwaar en hij ergert zich eraan. Hij besluit samen met zijn vrouw – ook arts – om een maand lang alleen maar te eten tussen 17.00 uur en 22.00 uur. De resultaten zijn verrassend. Behalve dat ze afvallen zijn ze ook veel fitter. De clou: je leert je lichaam om vetten te gebruiken in plaats van snelle suikers.

Ja, maar ho eens even. Ontbijt is toch de belangrijkste maaltijd van de dag?

Kun je dan zomaar je ontbijt overslaan, én goed functioneren. Het is even wennen zegt Egberts, maar daarna heb je er alleen maar voordeel van.

Dat ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is, dat is reclame en geen wetenschap.

Kijk dit filmpje maar. Van Herring bij TEDX

Ok, minder eten is misschien gezond. Maar het is toch helemaal niet gezellig?

Nu Egberts minder eet merkt hij pas hoeveel tijd er ging zitten in al dat eten en eten zoeken. Als hij nu op vakantie een mooie stad binnen rijdt kan hij rondkijken en nieuwe dingen ontdekken. Voorheen ging hij eerst op zoek naar een plek om te eten. Of dat gezellig is of een lastige verslaving, daar wil hij vanaf zijn. Maar hij vindt het zo wel prettig.

Minder stress. Meer tijd. En ’s avonds drinkt hij graag een wijntje. En hij kan alles eten wat hij wil.

Ga je ’s avonds niet bunkeren?

Ik ben nog niet overtuigd. Hoewel Egberts als energiek en fit bewijs voor me zit, kan ik nog niet geloven dat vijf uur eten per dag echt gezond is. Ik vraag hem of hij dan niet heel veel gaat eten, als het ’s avonds dan eenmaal mag.

‘Juist niet,’ zegt hij: ‘Je gaat eten waar je behoefte aan hebt. En dat wordt steeds wat minder. Ook krijg je vanzelf behoefte aan gezonder eten.’

Hmmm, en met sporten dan?

‘Midweeks sport ik wel, maar geen uren achter elkaar. Dan hoef ik er geen rekening mee te houden. Alleen op zondag eet ik een banaantje extra, want dan ga ik uren fietsen’, zegt Egberts.

Ook voor lopers is het interessante kost. Om te controleren of je op je zuinige vetten loopt is het goed om morgen eens een rondje hard te lopen vóór je ontbijt.

Loop je rustig een rondje en gaat het prima? Dan zit het met je vetverbranding wel goed.

Heb je na vijfhonderd meter trillende benen en een hongerklop? Dat betekent dat je lichaam de vetten als brandstof niet gebruikt tijdens het lopen. Dan is er veel energie te herwinnen door ook je vetten als brandstof te omarmen. Hoe? Door wat minder te eten en wat vaker zonder ontbijt op pad te gaan.

Hoeveel eten heeft een mens écht nodig op een dag? Sla jij ontbijt en lunch wel eens over?

*Ken je Wim Hof nog niet? Zie hier een indrukwekkend filmpje van de BBC

Ken je Jack Egberts nog niet? Lees hier meer over deze eigenzinnige advocaat

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


Over de auteur

Koen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag, ademt rustig en doucht koud. Hij is bedenker van het 100-dagen-sportrustenprogramma en geeft veel presentaties bij bedrijven.

Koen schreef de boeken Verademing (met Bram Bakker), Ik hardloper en De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Ik, de wielrenner (met Aart Vierhouten) en Koud kunstje (met Wim Hof). Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Verder is hij dol op vers gemaaid gras, landkaarten, boekwinkels en ijsvogels.

228 reacties op "Waarom je je ontbijt beter kunt laten staan (en je lunch ook)"

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.