Waarom is het zo goed: rustig hardlopen

Waarom is het zo goed: rustig hardlopen

Ik had er een hekel aan: rustig hardlopen.

Het liefst rende ik mezelf flink in het zweet tijdens het sporten. Dat vond ik lekker.

Nu niet meer.

Vogels kijken is mijn favoriete training geworden. Stans van der Poel leert mij dat ik, juist door rustiger te lopen, harder ga lopen. Daarbij stemt het vrolijk en is het goed voor de concentratie.

Drie redenen om vogels te kijken:

1. Zin in zoet na het lopen?
Ga vogels kijken.

2. Blijft je snelheid hangen op hetzelfde niveau?
Ga vogels kijken.

3. Wil jij meer energie, ook als je niet loopt?
Ga vogels kijken.

Met vogels kijken bedoel ik niet dat je met een kompas en een verrekijker op zoek gaat naar lepelaars. Vogels kijken is heel rustig hardlopen. En door 1 x per week heel rustig hard te lopen ga je vanzelf harder lopen.

Vetrollen als brandstof

Door met een lage hartslag (laag D2) hard te lopen leer je om harder te lopen op je zuinige vetten. Grofweg heb je 2 brandstoffen: energiezuinige vetten en energiesnelle suikers.

Snel ademen, veel zoet eten en altijd in een hoog tempo hardlopen zorgt voor een snelle suikerverbranding. En dat is zonde. Want van je energiezuinige vetten heb je genoeg voor weken terwijl je van je energiesnelle suikers maar slechts voor een uurtje op de plank hebt liggen.

Door rustig te lopen gaat je basissnelheid omhoog terwijl je nog wel op je zuinige vetten loopt. En daar word je blij van. Zo boor je een energievoorraad aan die je nu als overtollig ballast gewend bent mee te nemen.

Hoe zit dat dan?

In rust spreek je – procentueel gezien – vooral vetten aan. Door intensief te gaan hardlopen, spreek je vanzelf meer suikers aan. Als je heel hard gaat lopen, dan spreek je zelfs alleen nog maar suikers aan, en nauwelijks vetten. De kunst is, om met een snelheid te lopen, waarbij je vetten en suikers aanspreekt.

Voor wie een inspanningstest heeft gedaan: laag in je D2-zone is het mooist.

Heb je geen inspanningstest gedaan, dan kun je op je ademhaling letten. Zolang je in staat bent om je uitademing wat te verlengen, zit je nog goed.

Ja, maar als ik meer vetten verbrand in rust, dan hoef ik dus helemaal niet te gaan lopen

Ho. In rust verbrand je PROCENTUEEL meer vetten. Maar omdat je nauwelijks calorieën verbrandt, is het voor je lijf geen prikkel en spreek je nauwelijks calorieën aan. Door te gaan hardlopen spreek je energie aan, en je lichaam leert vet weer als brandstof te omarmen. Wat kilo’s overgewicht worden zo een waardevolle brandstof.

Enige wat je hoeft te doen: vogels kijken.

Oh ja, en rustig ademen en goed eten. Want mensen die gestrest zijn, slecht eten en weinig bewegen, die verleren het überhaupt om hun vet als brandstof aan te spreken.

Daarom combineer ik hardlopen ook met ademhalingsoefeningen

Nu dan.

Het is wennen

In het begin toen ik net begon met ‘vogels kijken’ vond ik het een regelrechte ramp. Als een slome slak sjokte ik door het park. Iedere keer als ik werd ingehaald door mannen, vrouwen en kinderen had ik de neiging om ze na te schreeuwen: ‘ik kan heus wel harder hoor, maar dat mag vandaag niet’.

Inmiddels is ‘vogels kijken’ mijn favoriete training. Met mijn hartslag als uitgangspunt liep ik eerst 10,4 km/uur bij een hartslag van 140. Inmiddels is dat gestegen naar 12,1 km/uur. Een flink verschil waar ik een hoop lol aan beleef. Zeker ook omdat mijn concentratie bij het lezen van een boek is mee gegaan met deze progressie tijdens het lopen.

Vogels kijken

1 x per week vogels kijken

Deze rustige training, waarbij je nog steeds wat langer kunt uitademen, blijf ik minimaal 1 x per week doen.Variatie blijft natuurlijk belangrijk: hard, rustig, langer, kort, nog korter. Maar 1 x vogels kijken is inmiddels heilig.

Even ophelderen: in het sportrustenprogramma wordt aangemoedigd om 1 x per week vogels te kijken. Dat is 1 van de drie keer sporten, dus je hoeft niet vier dagen aan de slag (mag wel).

Meer weten over ademhaling en vet verbranding? Dan kun je gratis ons e-book krijgen. Meld je hieronder aan voor de nieuwsbrief.

Loopse en groet,

Koen de Jong


Nieuwsbrief
Wil je het e-book Sportrusten voor hardlopers cadeau? Mét ademhalingsoefeningen en slimme tips om hard te lopen, waaronder vogels kijken. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en je krijgt het boek vanzelf in je inbox.



Photo credit: Michel Porro

 

Koen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag en ademt rustig.

Hij schreef de bestsellers Verademing, Ik, hardloper, Koud kunstje en Ik, de wielrenner. Van zijn boeken zijn meer dan 100.000 exemplaren verkocht en zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Hij is dol op koffie, lanterfanten en vers gemaaid gras.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Deel dit artikel:
Share on Facebook1.1kTweet about this on TwitterShare on LinkedIn591Share on Google+0Email this to someone

369 reacties op "Waarom is het zo goed: rustig hardlopen"

Geef een reactie