Afvallen kan op 3 manieren: welke past bij jou?

Afvallen kan op 3 manieren: welke past bij jou?

Bijgewerkt: juni 2021.

Het duurt nog even, maar 1 september starten we weer met periodiek vasten.

Vorig jaar plaatste ik een blog over afvallen.

Dat er drie manieren zijn om je overtollige kilo’s kwijt te raken.

De derde manier om af te vallen heeft duidelijk mijn voorkeur

Niet iedereen is het met me eens.

‘Ik zie dat jij er ook al aan meedoet,’ zegt J. op teleurgestelde toon.

‘Waaraan?’ vraag ik.

‘Dat hypen van koolhydraatarm eten en ingewikkeld gedoe,’ zegt J. korrelig.

‘Hoezo ingewikkeld?’ reageer ik.

‘Afvallen is zo simpel als wat. Je eet gewoon wat minder en je sport wat meer. Klaar ben je. Daar hoef je geen moeilijk programma van 30 dagen voor te bedenken.’

J. doelt op het 30 programma van Sportrusten.

Het programma over periodiek vasten.

Een prima programma om de corona-kilo’s te lozen.

We combineren ademhalingsoefeningen en sporten én we moedigen mensen aan om minder vaak te eten en wat minder koolhydraten te eten.

Met een kookboek van Prins van den Bergh en William Cortvriendt als inspiratiebron.

Minder geraffineerde suiker, minder vaak eten, koolhydraatarmer aangevuld met 3 x sporten en dagelijks een ademhalingsoefening.

Ik dacht: mooi werk.

J. dacht: overdreven ingewikkeld gedoe.

Op zich heeft J. ook wel een beetje gelijk

Als je wilt afvallen kun je eenvoudig 2 dingen doen

  1. Je eet minder calorieën dan je verbruikt
  2. Je verbruikt meer calorieën dan je eet

Ga maar na.

Als je nu 5 kilo wilt afvallen heb je 5 kilo vet à 7000 calorieën die je kwijt wilt.

Dus totaal 35000 calorieën.

Als je per dag 1000 calorieën minder eet dan je gebruikt, ben je dus na 35 dagen 5 kilo kwijt.

Dus je kunt gewoon minder eten en je valt af.*

Zonder sport gebruikt een mens ongeveer 2500 calorieën per dag, dus je kunt uitrekenen hoeveel je kunt eten om 1000 calorieën in de min te gaan.

Als je het liefst 6000 calorieën per dag eet, kun je ook nog prima afvallen. Bij punt 2 Je verbruikt meer calorieën dan je eet kun je het namelijk zo bont maken als je wilt.

Wielrenners die een grote ronde rijden vallen in drie weken allemaal af, maar eten (en drinken) gerust 6000 calorieën per dag. Maar ja, als je iedere dag over drie cols fietst, gebruik je zo 7000 calorieën.

Dus ja, je kunt eenvoudig minder eten en meer sporten en je merkt vanzelf (dus zonder al het rekenwerk) of je afvalt

Maar bovenstaande werkt voor veel mensen juist niet

Mensen die calorieën tellen en afvallen, komen vaak even snel weer aan. Je valt 5 kilo af en als je stopt met je dieet kom je 6 kilo aan.

De oorzaak is simpel: je kunt geen jaren honger lijden. Op wilskracht kun je een maand, een kwartaal of een halfjaar honger lijden, maar er komt een moment en dan ga je weer eten.

Dus je komt weer aan.

En nu komt de betekenis van minder eetmomenten en minder koolhydraten: je krijgt minder calorieën  binnen, zonder honger te lijden

Dus als je wilt afvallen komt er een derde mogelijkheid bij:

3. Leer je lichaam om je vetten als brandstof in te zetten zonder honger te lijden

En dan is een combinatie van minder vaak eten, minder koolhydraten, minder geraffineerde suikers, meer sporten én rustiger ademen een gouden combinatie. En véél groenten en eiwitten, want dan heb je geen trek.

Dat kun je natuurlijk op eigen houtje doen.

Maar wat hulp met kennis, motivatie, gerechten en een stok achter de deur is dan toch waardevol.

Of niet J?

Heb jij het Periodiek Vasten programma van Sportrusten al gevolgd? Dan is het leuk als je even een reactie achter laat.

* Even voor de duidelijkheid: dit is dus niet wat we bij Sportrusten aanraden. Als je dun bent is het al helemaal een slecht idee om zo weinig calorieën te eten. Het is ter illustratie in dit rekenvoorbeeld.

Over de auteur

Koen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag, ademt rustig en doucht koud. Hij is bedenker van het 100-dagen-sportrustenprogramma en geeft veel presentaties bij bedrijven.

Koen schreef de boeken Verademing (met Bram Bakker), Ik hardloper en De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Kopwerk (met Aart Vierhouten) en Koud kunstje (met Wim Hof). Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Verder is hij dol op vers gemaaid gras, landkaarten, boekwinkels en ijsvogels.


Nieuwsbrief

Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, meer interessante kost je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

*  Website URL


23 reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.