Is calorieën tellen zinvol?

Is calorieën tellen zinvol?

Terug van vakantie woog ik 63,1 kilo.

Nu weeg ik 58,7 kilo.

Precies wat ik wil.

Met oog op de marathon aanstaande zondag ben ik 4,4 kilo afgevallen.

Ik heb gewoon de tips uit het 5KG kwijt programma gevolgd.

Veel vers.

Veel groenten.

Niet snoepen, geen tussendoortjes.

Nuchter trainen.

Afvallen is opletten, wat motivatie en logisch nadenken. Geen hogere wiskunde. Je hoeft geen calorieën te tellen of eindeloos etiketten te controleren.

Arts William Cortvriendt zegt dat calorieën tellen onzin is.

Maaike de Vries zegt: je wordt een supervetverbrander.

Het klinkt logisch en ik heb er eerder over geblogd.

Toch zit me nog iets dwars.

Iedere keer als ik wat post op Facebook over vet verbranden of iets van die strekking, zijn er ook mensen die zeggen dat het misleidend is: vet verbranden.

Die zeggen: afvallen kan maar op één manier en dat is minder calorieën eten, dan gebruiken.

Want als je meer calorieën verbrandt dan gebruikt, val je af. Dat heeft niets te maken met nuchter sporten of groenten eten.

J. zegt: op een dieet van cola, drop en friet kun je ook afvallen als je er maar voor zorgt dat je meer calorieën verbrandt, dan dat je eet.

Door deze reacties ben ik toch benieuwd: eet ik nu simpelweg minder calorieën dan ik verbrand met mijn eetgewoonte?

Ik woog 63,1 kilo, nu weeg ik 58,7. Dat is een verschil van 4,4 kilo. 4,4 kilo vet is goed voor 30.800 calorieën (1 kilo vet is 7000 calorieën). Vermoedelijk is die 4,4 kilo niet allemaal vet, maar zit daar ook wat vocht bij. Hoe dan ook: 25.000 calorieën aan vet ben ik wel kwijt.

Als ik je nu al kwijt ben, hoef je niet verder te lezen. Want het rekenwerk is pas net begonnen.

Vraag is nu: ben ik 25.000 calorieën kwijt door nuchter sporten, vet eten, ademhalingsoefeningen en veel verse groenten? Of heb ik simpelweg 25.000 calorieën meer verbrand?

Ik wil de proef op de som nemen en controleren of ik op een dag inderdaad méér calorieën verbrand dan eet.

Dus ik wil 2 dingen weten:

  1. Hoeveel calorieën eet ik?
  2. Hoeveel calorieën verbrand ik?

1 is simpel. Ik weeg wat ik eet en tel het allemaal op.

Calorieën tellen Ontbijt: 407 calorieën
Ontbijt

Calorieën tellen Lunch: 464 calorieën
Lunch

Calorieën tellen Avondeten
Avondeten

Calorieën tellen salade
Salade

Tussendoor nog wat nootjes (150 calorieën) en ‘gezondigd’ met een eierkoek.

Totaal: 1616 calorieën.

Dan wil ik nu weten hoeveel calorieën ik verbrand.

Ik mail J: help, hoe weet ik hoeveel calorieën ik verbrand? Kan ik dat ergens laten meten?

J. verwijst me naar een website waar ik mijn lengte, leeftijd, geslacht en gewicht invul:

calorieën tellen

Uitkomst: 1598,69 calorieën per dag. (foto screenshot rustmetabolisme)

Dit zou mijn basaal metabolisme (BMR) zijn.

Maar ik verbrand natuurlijk ook nog calorieën met sporten, wandelen, boodschappen doen etc.

Daar zijn de MET-waarden voor.

Een waslijst aan activiteiten met waarden. Ik schrijf op een dag precies op hoe lang ik fiets, hoe lang ik wandel (naar de winkel, naar het park, voor een kop koffie) en ga aan het rekenen.

Ik moet niet vergeten om van mijn sportieve inspanning nog wel de waarde van mijn BMR af te trekken. Dus mijn totale caloriegebruik delen door 24 uur (1598,69:24 = 66,6 calorieën per uur).

Goed op een dag dat ik ook naar de boekwinkel fiets en een rondje ga hardlopen kom ik uit op:

2196 calorieën per dag in gebruik.

En ik heb 1616 calorieën gegeten.

Dus dan is het wel logisch dat ik afval.

Als ik per dag 580 calorieën minder eet dan gebruik, is dat per week 4060 calorieën, oftewel 580 gram per week.

In zes weken is dat 3,5 kilo. Dat klopt wel ongeveer.

Wacht.

Nog even terug naar de formule die mijn basaal metabolisme bepaalde.

Ik heb enkel mijn leeftijd, lengte, gewicht en geslacht ingevuld. Dus die 1598,69 die ik per dag zou gebruiken, is een standaardformule. En ik geloof niet in standaardformules.

Volgens een standaardformule is mijn rusthartslag gemiddeld 71. Maar dat is 44.

Volgens een andere standaardformule is mijn maximale hartslag 180. Maar dat is 202.

Formules die werken met standaarden, wantrouw ik.

Dus al het ingewikkelde rekenen ten spijt, mijn caloriegebruik is enkel vast te stellen met een hele rits aan standaardformules, die ik niet kan controleren. En de standaardformules die ik wél kan controleren, kloppen bij mij niet.

Maar goed: stel de standaardformules kloppen wel, dan is het dus inderdaad zo dat ik met de tips uit het 5KG kwijt programma simpelweg minder calorieën eet dan gebruik.

Voordeel is wel, dat ik helemaal nooit honger heb. Ik hoef niet te kiezen tussen hongerlijden en wat gewicht verliezen. Dat is de meevaller. Alsof je op een dag een keuze moet maken of je Johnny Cash of Bob Dylan opzet en erachter komt dat ze ook samen een nummer hebben. Dat is met suiker en zoetigheid wel anders. Als ik per dag 1616 calorieën zou eten aan drop, chocola, gevulde koeken en friet, geloof ik wel dat ik ook afval (als ik 2196 calorieën gebruik) maar dan heb ik de hele dag honger en energiedips.

Ik blijf gewoon eten wat ik nu eet en zie in de spiegel wel of ik op gewicht blijf of niet.

Zonder honger, prima eten.

Of ik dan een vetverbrander ben, of een calorieverbrander of gewoon iemand die lekker eet en op gewicht blijft maakt me ook niets uit.

Aanvulling van Arjen Hoogervorst, een lezer van het blog:

We hebben het over kilo-Calorieën. 1000 x zoveel.

In 1kg vet zitten 9000 kCal.
In 1kg lichaamsvet zitten ongeveer 7000 kCal, vanwege vocht in de vetcellen.

En nu komt het, de algemene spraakverwarring:

Calorieën kun je noch eten, noch verbranden. Vet, koolhydraten en eiwitten wel. Een calorie is de eenheid van warmte-energie die vrijkomt bij verbranding. Je verbrandt dus geen calorieën, integendeel, je produceert ze.

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


Over de auteur

Koen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag, ademt rustig en doucht koud. Hij is bedenker van het 100-dagen-sportrustenprogramma en geeft veel presentaties bij bedrijven.

Koen schreef de boeken Verademing (met Bram Bakker), Ik hardloper en De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Ik, de wielrenner (met Aart Vierhouten) en Koud kunstje (met Wim Hof). Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Verder is hij dol op vers gemaaid gras, landkaarten, boekwinkels en ijsvogels.

25 reacties op "Is calorieën tellen zinvol?"

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.