Koolhydraten: Niet sporten? Niet eten! (?)

Koolhydraten: Niet sporten? Niet eten! (?)

Ik heb er een hekel aan om met voeding bezig te zijn.

Het liefst eet ik gewoon waar ik zin in heb. En als ik dan op een dag errug veel gele M&M’s eet, dan snoep ik een dag later gewoon niet. Lekker en simpel.

Met diëten en ingewikkeld gedoe heb ik niets.

Maar ja, soms probeer ik toch iets uit. Inspirerende types nodigen uit om écht anders te eten.

Zo heb ik al aardig wat geprobeerd:

Geen vlees en geen vis bijvoorbeeld; 100% plantaardig
Geen geraffineerde suikers
Geen alcohol
Alleen maar eten tussen 15:00 en 20:00

Nauwelijks suiker, geen alcohol en eten gedurende vijf uur; het voelt wel goed, maar het is een ramp om het vol te houden. Na vakantie, een feestje of onverwachts bezoek met à Bloc kan het zomaar zijn dat ik ineens weken niet meer denk aan mijn ‘gezonde’ voeding.

Tot ik op een dag op mijn racefiets zit en mijn buikje over mijn fietsbroek voel hangen.

Dan is het weer tijd om wat kilo’s kwijt te raken en gezond te eten.

Wat me echter vooral tegenstaat van gezond eten, is dat niemand lijkt te weten wat gezond is. Na een halfuur googelen ben ik de kluts kwijt.

Wel koolhydraten
Geen koolhydraten

Wel kip, vis en yoghurt
Alleen plantaardig

Ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag
Sla je ontbijt over en eet enkel tussen 15:00 en 20:00

Drink 2 glazen rode wijn per dag
Geen alcohol

Water
Whey eiwit-shake

etc. etc.

Gelukkig leer ik William Cortvriendt kennen.

Begin dit jaar ga ik samen met neef 2 naar een lezing van arts en auteur Cortvriendt. Ik ken hem al van het boek Hoe word je 100 en op deze avond geeft hij een lezing over voeding. Hij is niet het type dat meedoet met hypes en kul, hij is wél het type dat 2000 onderzoeken leest vóór hij iets zegt.

Na deze lezing neem ik ook zijn kookboek mee. Maar zoals dat bij mij gaat met kookboeken: die belanden ongelezen in de kast.

Tot ik twee weken geleden mijn buik voelde opbollen in mijn fietsbroek: tijd om vier kilo af te vallen.

Cortvriendt vertelde dat er bosjes mensen zijn die met zijn kookboek twintig kilo zijn afgevallen, dus vier kilo moet ook lukken. Daarbij is Cortvriendt een sportieve man; hij fietste van de Amerikaanse Oostkust naar de Westkust. Best een eind.

De eerste pagina maakt direct duidelijk wat ik mag verwachten:

Zo simpel is het om lekker en gezond te eten. Meer vetten, minder koolhydraten en alles vers

Ik ga het proberen.

Bijvoorbeeld met een groente-omelet.

Het is lekker, eenvoudig klaar te maken en het ligt mooi in de lijn om vetten als brandstof aan te spreken. En daar ben ik dol op.

Tevreden constateer ik na twee weken dat ik mijn buik niet meer voel op de fiets.

Op de fiets met Aart Vierhouten vertel ik enthousiast over de nieuwe inzichten. Minder koolhydraten, meer vetten, meer eiwitten: ook voor duursporters.

Aart fietst rustig naast me. Handjes op het stuur. Tevreden glimlach. Soepele tred op zijn De Rosa.

Hij laat me rustig uitpraten en vraagt dan:

‘Wat is er precies nieuw?’

‘Nou, dat je simpelweg minder koolhydraten eet en méér gezonde vetten om af te vallen en bakken met energie te hebben, ook als je sport’ – zeg ik.

‘Maar dat leerde Rolf Sorensen me al in 1996 bij de Rabobank’, – zegt Aart droogjes – ‘Niet trainen? Niet eten!’

En niet eten betekende hier: geen koolhydraten, maar alleen sla en wortels. Dus op dagen dat ze veel trainden aten ze gewoon koolhydraten, maar op dagen dat ze rustig een rondje gingen fietsen, bij wijze van herstel, dan aten ze geen koolhydraten.

Ik dacht dat het iets van de laatste tijd was, maar Aart weet het al 20 jaar en de ouders van William Cortvriendt (beide 96 jaar) weten het al 80 jaar.

Ok. Met de gerechten van Cortvriendt bij de hand ga ik het weer eens proberen: gezond eten.

 

Méér energie, wat kilo’s kwijt en een marathon op piepers

Het effect van mijn nieuwe eetpatroon heeft na een aantal weken veel gebracht. Ik ben alerter. Heb meer aandacht voor een goed boek (Max, Mischa & het Tet-offensief) én val wat kilo’s af.

Ik leer van arts Cortvriendt dat minder glucose in het bloed goed werkt om vetten als brandstof in te zetten.

En ik loop een marathon op piepers.

Lees hier het blog van die marathon: https://www.sportrusten.nl/loodzware-marathon-op-4-aardappels-kan-dat/

Natuurlijk eet ik nog wel eens een taartje of witte rijst. En ik eet iedere dag 2 boterhammen (voorheen 8) en regelmatig linzen.

Maar ik eet structureel méér groenten en minder koolhydraten dan voorheen.

En dat blijf ik voorlopig doen.

Heb jij ervaring met koolhydraatarm eten? Ik lees graag je reactie.


Nieuwsbrief
Wil je het e-book Sportrusten voor hardlopers cadeau? Mét ademhalingsoefeningen en slimme tips om hard te lopen, waaronder vogels kijken. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en je krijgt het boek vanzelf in je inbox.


Over de auteur

Koen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag, ademt rustig en doucht koud. Hij is bedenker van het 100-dagen-sportrustenprogramma en geeft veel presentaties bij bedrijven.

Koen schreef de boeken Verademing (met Bram Bakker), Ik hardloper en De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Ik, de wielrenner (met Aart Vierhouten) en Koud kunstje (met Wim Hof). Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Verder is hij dol op vers gemaaid gras, landkaarten, boekwinkels en ijsvogels.

50 reacties op "Koolhydraten: Niet sporten? Niet eten! (?)"

Geef een reactie