Help! Ik ga op vakantie (hoe moet dat met mijn schema?)

Help! Ik ga op vakantie (hoe moet dat met mijn schema?)

Merel van T. is in paniek.

Ze gaat op zomervakantie.

3 weken.

3 weken!

Maar in oktober loopt ze de marathon van Amsterdam en ze is net begonnen met het schema van 100 dagen.

Wat nu?

Hardlopen tijdens vakantie

Merel (42) gaat op vakantie naar de Franse Alpen. Ze traint in Nederland op een vlak parcours en ze is net gewend aan trainen op marathonhartslag. Hoe moet dat straks in Frankrijk? Daar is het warm. Geen meter vlak. En vermoedelijk zijn de mooie hardlooproutes onverhard. En in de vakantie wil ze graag de tijd hebben voor haar zoon (9) en dochter (7). Ze weet niet of ze de 4 trainingen in het schema wel kan doen en of het lukt om op marathonhartslag te blijven te trainen.

Ze belt me op en klinkt wat paniekerig.

‘Heb je geen zin de vakantie?’, vraag ik.

Jaaaaaaaaahhhweeeeeeeel. Ik heb juist veel zin in de vakantie, maar ik weet niet of ik het schema wel kan volgen’, reageert ze.

En dan komen de twijfels. Ze wil de marathon van Amsterdam graag lopen in een PR. En de trainingen op marathonhartslag bevallen haar goed, maar ze is toch ook nog wat onzeker over het schema: ze traint niet meer dan 14 kilometer, gaat dat goed? Het minste wat ze wil doen is het schema nauwkeurig volgen om te weten dat ze klaar is voor de marathon.

Ik stel haar gerust.

Het schema van 100 dagen is zo opgebouwd dat je goed voorbereid én goed uitgerust aan de start staat, ook als je 20 dagen mist

Bijvoorbeeld door ziekte.

Of vakantie.

Dus als je 80 dagen precies doet wat er staat en je gaat drie weken op vakantie, dan zit je goed.

In 100 dagen traint Merel 497 kilometer. Tijdens de vakantie kan ze gerust wat kilometers overslaan. Vogels kijken en de intensieve training is in de Alpen een cadeautje. De trainingen gericht op hartslag komen ná de vakantie wel weer.

Een schema is een houvast en een stok achter de deur.

Het geeft vertrouwen en je boekt progressie.

Maar een schema is natuurlijk niet hetzelfde als de leerplicht: dat je meteen gedoe krijgt als je een keertje spijbelt.

Zet een schema naar je hand en geniet van de vakantie.

Eén ding weet je zeker: als je goed uitgerust je trainingen vervolgd, is dat alleen maar goed.

Geniet je vakantie.

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


Over de auteur

Koen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag, ademt rustig en doucht koud. Hij is bedenker van het 100-dagen-sportrustenprogramma en geeft veel presentaties bij bedrijven.

Koen schreef de boeken Verademing (met Bram Bakker), Ik hardloper en De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Ik, de wielrenner (met Aart Vierhouten) en Koud kunstje (met Wim Hof). Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Verder is hij dol op vers gemaaid gras, landkaarten, boekwinkels en ijsvogels.

26 reacties op "Help! Ik ga op vakantie (hoe moet dat met mijn schema?)"

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.