Hoe gebruik je vetten als brandstof?

Hoe gebruik je vetten als brandstof?

Loop jij hard maar val je niet af?

Ga dan eens langzamer hardlopen: ‘vogels kijken’.

Vogels kijken is met hardkleren aan lekker rustig lopen en om je heen kijken of je nog een specht ziet. Of ouwehoeren met je loopmaatje.

Dat helpt je om je vetten als brandstof in te zetten, en dat is handig

Van vetten heb je meer dan genoeg – spreek het als brandstof aan, en je hebt dubbel voordeel:

  1. Je hebt een extra dosis energie
  2. Je valt wat kilo’s af

Vogels kijken‘ blijft een prikkelend gespreksonderwerp. Sommigen vinden het maar kul – het heet niet voor niets hardlopen en je moet zweten. Anderen zweren erbij. Of omdat ze harder willen lopen en weten dat je dan in de basis ook langzaam moet trainen. Of om wat gewicht te verliezen.

Bekijk het verhaal van de kaars en de vetverbranding. Het duurt nog geen 2 minuten en is een mooie metafoor voor wat er in je lichaam gebeurt.

Kijk alvast ons filmpje van 2 minuten over je vet- en suikervoorraden.

Kaars en vetverbranding

Grof weg heb je twee brandstoffen: vetten en suikers. Een eigenschap van je vetten is dat deze voorraad energiezuinig is. Je energie komt langzaam vrij en je doet er lang mee. Als metafoor steek ik een kaars aan. De kaars geeft relatief weinig warmte en weinig licht.

Wc-papier en suikerverbranding

Gelukkig heb je ook een brandstof die sneller energie geeft. Om dit te illustreren steek ik een wc-papiertje aan. Het vat snel vlam, geeft meer licht en meer warmte dan de kaars. Een nadeel: het wc-papier is zo op. En terwijl het wc-papier opgebrand is, brandt de kaars nog rustig door.

Door snel te ademen en enkel heel intensief te sporten prikkel je vooral je suikerverbranding. Wat je echter wil met sporten is dat je jouw energiezuinige vetten als brandstof zoveel mogelijk aanspreekt. Dit is namelijk een enorme energiebron waar je veel plezier aan kunt beleven. Meer energie is je winst. Dit doe je door bijvoorbeeld vogels te kijken, zie vorige blog.  Een bijwerking van deze training is gewichtsverlies.

Ultralopers

Sporters die deze vetverbranding tot kunst hebben verheven zijn ultralopers. Hoe goed getraind je ook bent, je kunt maximaal voor 2 uur aan energiesnelle suikers opslaan in je lever en je spieren. Energiezuinige vetten heb je voor dagen.

Of vogels kijken ook voor jou werkt kun je eenvoudig controleren: ga je harder lopen bij een lage hartslag, dan zit het goed

Natuurlijk is vogels kijken alleen niet genoeg om af te vallen. Voeding en ontspanning zijn ook belangrijk.

Nog 2 tips voor een betere vetbranding:

1. Eet veel vetten en minder koolhydraten
2. Ademhalingsoefening voor en na het sporten

Heb jij al ervaring met vogels kijken en of ademhalingsoefeningen? Laat weten wat jou ervaringen zijn. En als je nog tips hebt om vetten als brandstof in te zetten is het helemaal mooi.

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


Over de auteur

Koen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag, ademt rustig en doucht koud. Hij is bedenker van het 100-dagen-sportrustenprogramma en geeft veel presentaties bij bedrijven.

Koen schreef de boeken Verademing (met Bram Bakker), Ik hardloper en De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Kopwerk (met Aart Vierhouten) en Koud kunstje (met Wim Hof). Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Verder is hij dol op vers gemaaid gras, landkaarten, boekwinkels en ijsvogels.

11 reacties op "Hoe gebruik je vetten als brandstof?"

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.