Waarom word je moe van suiker?

Bijgewerkt februari 2024

Wil jij je vetten aanspreken als brandstof, in plaats van ze mee te nemen als ballast?

De combinatie van rustig ademen, nuchter sporten en niet te vaak eten is dé manier om ook om 16:00 uur ‘s middags een bak energie te hebben.

Het komt hierop neer: verbrand je vetten en je herwint energie, je loopprestaties verbeteren én je valt wat kilo’s af

Mogelijke bijwerking: een beter humeur.

(Als je liever kijkt dan leest: onderaan is een korte video)

Een paar jaar geleden leerde ik van Antoine Flori over het effect van suiker op je energie en je gemoed.

Bij het voorlezen viel ik soms eerder in slaap dan mijn zoontje (nu zoon). Op andere dagen stapte ik fit en energiek uit bed na Pluk van de Petteflet. Waarom ik soms rond half acht in slaap viel en andere dagen energiek was tot half elf, daar stond ik niet bij stil.

Tot Antoine Flori mij leerde dat het de gevulde koek is die ervoor zorgt dat ik in slaap val.

Suikerdip

Natuurlijk wist ik allang dat suiker niet goed was. Maar dat een gevulde koek er écht voor zorgde dat ik in slaap viel, verraste me. Flori legde uit wat er gebeurt als ik suiker at – of preciezer: geraffineerde suiker.

De suiker komt binnen een paar minuten in mijn bloed, mijn suikerspiegel stijgt en dat geeft energie. Als er een overschot aan suiker is geeft de alvleesklier een dot extra insuline om de suikers op te laten nemen door lichaamscellen. Nu zakt de bloedsuikerspiegel in korte tijd weer flink door het werk van de insuline en dat is mijn dip in energie. Ben ik druk bezig of aan het werk dan merk ik die dip niet echt. Maar als ik na het avondeten even rustig ga liggen om voor te lezen val ik in slaap.

William Cortvriendt legt het in zijn boek Lichter ook nog uit.

 

Minder suiker = minder dips

Ik nam de proef op de som en at een week lang nauwelijks suiker. En inderdaad: ik viel de hele week niet in slaap tijdens het voorlezen. Als test at ik op dag 8 een grote gevulde koek om 16:15 uur. Nu ik er op lette, merkte ik al om 16:45 dat ik minder geconcentreerd was dan normaal. In plaats van een mail te beantwoorden betrap ik mezelf erop dat ik hem na lezing weer als ongelezen aanvink in plaats van hem te verwerken. En bij het voorlezen om 19:30 (tussendoor nog gewoon gegeten) viel ik in slaap.

Suiker en concentratie

Nu ik er op ga letten merk ik dat suikers grote invloed hebben op mijn concentratie en creativiteit. Op een dag dat ik veel suikers eet lees ik ‘s avonds geen boek, verlies ik met Scrabble, gaat hardlopen minder lekker en gaat een blog schrijven maar moeizaam.

Een suikerdip heeft invloed op het brein? Stans van der Poel vult aan: ‘Je brein herkent alleen de energiesnelle suikers als brandstof, dus als die waarde zakt komt je brein als eerst in de problemen. Geraffineerde suiker is gif voor je brein’

Hmmmmm, hoe zat dat ook alweer met de brandstoffen suikers en vetten?

Grofweg hebben we twee brandstoffen: energiezuinige vetten en energiesnelle suikers. Een gezond lichaam geeft in rust de voorrang aan het verbranden van vetten. En dat is mooi, want van energiezuinige vetten hebben we genoeg energie voor weken. Van energiesnelle suikers hebben we veel minder voorraden. Die spreken we aan als we intensief gaan hardlopen.

Twee uitzonderingen:

1. Ons brein spreekt ook in rust al energiesnelle suikers aan.
2. Door het eten van geraffineerde suikers schiet ons lichaam ook in de suikerverbranding in rust.

Dit kost onnodige energie en ons brein heeft daar het meeste last van omdat alleen ons brein enkel functioneert op deze suikers

Eigenlijk is het dus heel simpel. Van energiezuinige vetten heb ik meer dan genoeg, dus ik moet er voor zorgen dat ik die brandstof zoveel mogelijk aanspreek. Dan krijg ik ook geen dip. Dus wil je verzekerd zijn van voldoende energie om na het werk nog een rondje hard te lopen, eet dan vijgen en wat noten in plaats van een gevulde koek.

Wil je minder schommelen in je bloedsuikerwaarden (en stemming en energie)? Dan is de makkelijkste truc om simpelweg minder vaak te eten. Grote kans dat je bloedsuikerspiegel wel 10 keer per dag omhoog gaat. Ook een cappuccino, honing in thee of een heel klein stukje chocola hebben invloed. ‘Eet’ gewoonweg minder vaak en je bloedsuikerspiegel schommelt al minder.

Wat is jouw ervaring met suiker en andere zoetigheid?

Kijk hier hoe jij je vetten als brandstof kunt aanspreken:

Over de auteur

Koen de Jong (1979) is oprichter van Sportrusten. Hij loopt hard, mediteert dagelijks en zit graag in een ijsbad.

Zijn nieuwste boek, Tem je brein, gaat over zijn favoriete onderwerp: voordelen van minder denken.

Koen schreef eerder de boeken Verademing (met Bram Bakker), De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Koud kunstje (met Wim Hof) en Tien dagen stil. Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Tussen 2014 en 2023 liep hij acht keer een marathon met het 14-kilometerschema. Zijn PR met dit schema is 2:42:41, maar stiekem is 'vogels kijken' zijn favoriete training.


Nieuwsbrief

Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, meer interessante kost je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

*  Website URL


135 reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *