Welke ademhalingsoefening werkt het best?

Welke ademhalingsoefening werkt het best?

Er zijn honderden ademhalingsoefeningen.

Welke ademhalingsoefening werkt het best?

Dat is persoonlijk.

Wij helpen je graag op weg.

Welke ademhalingsoefening werkt het best: hou het simpel

Doel van de oefening: het ontspant wanneer het jou uitkomt.

Daarom houden we het graag simpel. Hoe meer instructies, hoe ingewikkelder het wordt en als het ingewikkeld wordt, dan is het niet meer ontspannen.

Hieronder geven we een simpele oefening die bij de helft van de mensen goed werkt:

Oefening 1

Adem in door je neus en uit door je neus.

Je stuurt je ademhaling niet, het enige dat je bewust doet is pauzeren na je uitademing.

Dus in door je neus, uit door je neus en dan pauzeren.

Je hoeft niet zo lang mogelijk te pauzeren, maar net zo lang tot je de behoefte voelt om weer in te ademen. Het grote voordeel van deze eenvoudige oefening is dat je hem altijd kan doen en dat anderen niet zien dat je iets doet.

Begin je te gapen? Krijg je kriebels aan je neus? Word je duizelig? Ga je zuchten? Ontspant dit? Of krijg je het juist benauwd? Word je slaperig? Krijg je tintelingen in je arm? Voel je hoofdpijn opkomen?

Dan ademde je vóór de oefening sneller dan nodig. Dat kan een momentopname zijn, maar hoe dan ook duidt het op een ingesleten patroon, dat al veel langer bestaat. Als deze oefening werkt raden we aan om deze te gebruiken. Het voordeel van deze oefening is dat je het kunt doen zonder dat iemand anders ziet dat je de oefening doet. Dit is op veel plekken en in veel situaties handig. Denk aan vergaderingen, in de file, in de trein of tijdens een ruzie.

Werkt deze oefening niet? Probeer dan deze oefening:

Oefening 2

Adem in door je neus, niet te diep.

Adem uit door je mond, verleng je uitademing door een tuitje van je mond te maken en pauzeer.

Je hoeft niet zo lang mogelijk te pauzeren, maar net zo lang tot je de behoefte voelt om weer in te ademen.

Voelt een oefening ontspannen aan?

Dan is het de moeite waard om deze gedurende honderd dagen elke dag tien minuten te doen. Testen of de oefening werkt kan door middel van een hartslagmeter. Daalt je hartslag gedurende de oefening, dan slaat deze aan. Blijft je hartslag gelijk of stijgt deze, dan is het goed om een andere oefening te proberen.

Heb je vragen over een oefening? Dan kun je terecht in onze ‘koffiehoek’: https://www.sportrusten.nl/koffiehoek/


Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.



35 reacties op "Welke ademhalingsoefening werkt het best?"