Waarom vóór het lopen een ademhalingsoefening

Waarom vóór het lopen een ademhalingsoefening

Waarom voor het lopen een ademhalingsoefening?

Veel lopers ademen vóór hun training al meer dan 14x per minuut. Dat is zonde en kost onnodige energie.

Door te beginnen met een ademhalingsoefening kort voor je gaat lopen, zit je bij aanvang van de looptraining op een ademfrequentie tussen 4 en 9.

Je voelt beter aan wat een goed tempo is en je herkent je jouw ideale looptempo beter. Begin je een looptraining al met een hoge ademfrequentie, dan sta je eigenlijk al voor het lopen in de ‘hardloopstand’. Je moet dan hard lopen voor je lichaam in balans komt. Het moment dat het lopen prettig voelt, wordt vaak runners’ high genoemd. Door een ademhalingsoefening te doen voor het lopen kom je al direct in een relax high en zal je hele training veel lekkerder gaan.

Waarom voor het lopen een ademhalingsoefening

Waarom voor het lopen een ademhalingsoefening

 

OK, welke ademhalingsoefening moet ik doen?

Hieronder de oefening zoals je die kunt doen voor een looptraining:

Adem in door je neus

Adem uit door je neus

Pauzeer na de uitademing

Bij deze eenvoudige oefening zijn twee dingen van belang: dat je na een uitademing niet zo lang mogelijk pauzeert en dat je niet overdreven diep weer inademt. Je doet fysiek nog nauwelijks iets, dus je hebt echt niet veel zuurstof nodig. Als je deze oefening voordat je gaat lopen slechts twee minuten doet, heeft zij al effect op je looptraining. Voor lopers die een hartslagmeter hebben is het leuk om deze oefening eens te doen met een hartslagmeter om: als je hartslag zakt, slaat de oefening aan.

Klaar om te gaan. Eerst ontspannen.

In de praktijk blijkt het een hele opgave om kort voor het hardlopen een ademhalingsoefening te doen. Je staat helemaal klaar in je hardloopoutfit en om dan nog twee minuten tot rust te komen voelt voor veel mensen onnatuurlijk. Toch weten wij uit ervaring dat juist deze oefening een enorme meerwaarde heeft. Ontspannen lopen helpt om beter aan te voelen wanneer je te hard gaat en daardoor ook om blessures te voorkomen.


Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


 

6 reacties op "Waarom vóór het lopen een ademhalingsoefening"

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.