Méér energie: wel of geen koolhydraten?

Méér energie: wel of geen koolhydraten?

Komende maand wil ik graag een extra vaatje met energie.

Ik schrijf een boek, er staan lezingen op het programma en met Sportrusten zijn er nieuwe plannen. Dus ik heb mijn energie, concentratie en creativiteit hard nodig.

Om ’s ochtends een goeie dosis energie te hebben hoef ik niet (zwaar) te ontbijten, dat weet ik al. Want om méér energie te hebben (of wat kilo’s te verliezen) is het geheim eigenlijk simpel:

Doe meer met je vet

Grofweg kun je tappen uit twee brandstoffen: vetten en suikers.

Van suikers heb je beperkte voorraad en van vetten heb je meer dan genoeg. Om vet te verbranden als brandstof heeft je lichaam tijd en zuurstof nodig. Daarom gaat je lichaam bij intensieve inspanning over op het verbranden van suikers; dan komt de energie sneller vrij en er is minder zuurstof nodig. Eerder maakte ik al de vergelijking met een kaars en een brandende krant.

Vet is dus een waardevolle brandstof voor duursporters; de inspanning is immers niet zo intensief als bij bijvoorbeeld een sprinter.

Vet is echter ook een waardevolle brandstof voor mensen met zittend werk en een actief brein. Want hoe méér je doet met je vetten, hoe meer suiker er overblijft voor je brein. Je hersenen gebruiken namelijk serieus veel van je suikervoorraad.

Dus voor een blijmoedig en creatief brein is het slim gebruik van je vetten goud waard.

Hoe kunnen mensen met overgewicht wel eens moe zijn?

Als vet een brandstof is voor je lijf, dan is het eigenlijk gek dat mensen met tien kilo overgewicht ook moe kunnen zijn. Ze hebben toch juist bakken met energie? Je ziet het zo zitten.

Mensen met overgewicht hebben wel genoeg vetten, maar ze kunnen het niet goed inzetten als brandstof, want hun lichaam heeft de voorkeur aan suikers als brandstof.

Zonde.

3 redenen waarom je lichaam onnodig in de suikerverbranding gaat

  1. Stress (en ontregelde ademhaling)
  2. Eenzijdig en intensief sporten
  3. Veel suiker en koolhydraten eten

Ademhalingsoefeningen doe ik trouw en gevarieerd sporten doe ik ook.

Alleen met gezonde voeding heb ik een haat-liefde-verhouding.

Gele M&M’s, bier, speculaas, koffie, Nibbit-rings, patat, broodje kroket, appeltaart (met slagroom), chips.

Ik kan een hele rits opnoemen van ongezonde guilty pleasures waar ik me regelmatig aan vergrijp. En ik ben niet zo streng voor mezelf. Als ik geniet van een zak chips na een dagje werken: ook best.

En alle tegenstrijdige berichten over voeding van artsen, wetenschappers, gezondheidsgoeroes en ervaringsdeskundigen: het slaat me lam. Sterker nog, ik word er een beetje recalcitrant van en bestel liever meteen nog een Leffe met een portie bitterballen.

Maar ik ben ook altijd in voor een experiment.

Zeker als ik mijn eigen lijf als laboratorium kan gebruiken.

De komende maand ga ik me daarom toch storten op het kookboek van William Cortvriendt: nauwelijks koolhydraten, veel vetten en veel eiwitten.

Hoe word je 100? - Het KookboekCortvriendt belooft in de inleiding direct meer energie: ons lichaam gebruikt vetten voor de energievoorziening en we kunnen zelf glucose maken uit eiwitten, waardoor met weinig of geen koolhydraten ons bloedsuikergehalte mooi op peil blijft.

Vetten zijn erg gezond en zijn onmisbaar als bouwstof voor eigenlijk alle organen en weefsels en wel het meest voor ons hersen- en zenuwweefsel.

Kijk, dat moet ik hebben.

Eén maand: dat moet lukken. Toch?

Het zal moeilijk worden om me een maand strikt aan Cortvriendt te houden. Toch ben ik erg nieuwsgierig wat er gebeurt met mijn stemming, concentratie en sportprestaties als ik écht doe wat hij voorschrijft.

Dus:

  1. Niet snoepen
  2. Nauwelijks koolhydraten
  3. Veel groenten en gezonde vetten

Wordt vervolgd.

Heb jij al ervaring met de gerechten van Cortvriendt?

Of met een ander dieet van veel vetten en veel eiwitten? Ben benieuwd naar je ervaringen.

Wil je meer weten over koolhydraten en duursport? Dan is onderstaande video van Dr. Stephen Phinney de moeite waard.


Nieuwsbrief
Wil je het e-book Sportrusten voor hardlopers cadeau? Mét ademhalingsoefeningen en slimme tips om hard te lopen, waaronder vogels kijken. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en je krijgt het boek vanzelf in je inbox.


Over de auteur

Koen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag, ademt rustig en doucht koud. Hij is bedenker van het 100-dagen-sportrustenprogramma en geeft veel presentaties bij bedrijven.

Koen schreef de boeken Verademing (met Bram Bakker), Ik hardloper en De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Ik, de wielrenner (met Aart Vierhouten) en Koud kunstje (met Wim Hof). Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Verder is hij dol op vers gemaaid gras, landkaarten, boekwinkels en ijsvogels.

78 reacties op "Méér energie: wel of geen koolhydraten?"

Geef een reactie