Van mijn ketogene dieet kwam niets terecht

Van mijn ketogene dieet kwam niets terecht

Hoe gaat het eigenlijk met je ketogene dieet? vraagt Bas.

Dat heb ik niet vol gehouden zeg ik, en ik neem een hap van de cantuccini die naast mijn cappuccino ligt.

Hoezo niet, reageert Bas een tikke verbaasd, meestal ben je wel te porren voor een rigoureus experiment.

Bas doelt op mijn experiment van een halfjaar geleden waarin ik ketogeen ging eten.

Maar om de haverklap ging het mis.

Op een regenachtige zondag komt mijn zoon met een blije smoel naar me toe. Mag ik deze bakken? Hij houdt een Donald Duck omhoog met de rubriek Oma Duck bakt. Met een recept van oma’s appeltaart. Mijn hart maakt een sprongetje. Het is zondag. Het regent. En in plaats van dat mijn zoon smeekt om extra gametijd, vraagt ie of ie een appeltaart mag bakken.

Natuurlijk mag dat

Na afloop eet ik natuurlijk een stukje mee en ik denk voor de vierde keer: dat ketogene experiment doe ik volgende week wel.

Maar ook de volgende week kwam er weer wat tussen.

Ik wilde niet echt.

Ketogeen eten interesseerde me toch wat te weinig.

In september vorig jaar had ik nogal een heftige en droevige periode.

Er waren aardig wat avonden dat ik het liefst met een reep chocola (en chips en bier) onder een deken ging liggen. Ik hield me in, maar achteraf was het niet het ideale moment om te experimenteren met een ketogeen dieet. Het was meer een moment voor gesprekken en tranen met bier en tortilla chips. Dus daar heb ik me aan overgegeven en het werkte troostend en louterend. Nu schijnt de zon weer (wat meer).

Een streng ketogeen dieet: ik ga het zeker nog eens twee weken strikt doen, maar nu nog niet. Eerst doe ik mee in mei

Het afgelopen halfjaar heb ik niet ongezond, maar ook niet heel gezond gegeten.

Mijn gewicht: 61,2 kg

Drie kilo meer dan nodig.

Zes kilo meer dan mijn gewicht als wielrenner.

Dat gewicht interesseert me niet, toch doe ik in mei mee met de 30 dagen van Janneke Poort

Janneke gaat met een grote groep 30 dagen lang aan de bak.

Wat gaat ze doen?

  1. Drie keer per dag eten: veel vers, minderen met koolhydraten
  2. Geen tussendoortjes
  3. Geen snoep, geen frisdrank
  4. Drie keer per week sporten
  5. Eén keer per week nuchter sporten
  6. Dagelijks een ademhalingsoefening

Geen tussendoortjes, geen snoep en nuchter sporten is voor mij weer even wennen na de afgelopen maanden. Drie keer per week sporten en dagelijks een ademhalingsoefening doe ik sowieso wel.

Ik ben benieuwd hoe het gaat. Is het moeilijk? Val ik ook zomaar wat kilo’s af met deze tips?

Het is een stuk makkelijker als ketogeen eten.

Maar de cantuccini laat ik vanaf 1 mei weer staan.

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


Over de auteur

Koen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag, ademt rustig en doucht koud. Hij is bedenker van het 100-dagen-sportrustenprogramma en geeft veel presentaties bij bedrijven.

Koen schreef de boeken Verademing (met Bram Bakker), Ik hardloper en De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Ik, de wielrenner (met Aart Vierhouten) en Koud kunstje (met Wim Hof). Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Verder is hij dol op vers gemaaid gras, landkaarten, boekwinkels en ijsvogels.

15 reacties op "Van mijn ketogene dieet kwam niets terecht"