Waarom een halve marathon zwaarder is dan een hele

Waarom een halve marathon zwaarder is dan een hele

Ik loop De groene van Amsterdam – een sympathieke 10K-wedstrijd in Amsterdam West – en krijg na afloop bijna ruzie met een andere loper.

Een loper die eerder dit jaar in 3u52′ de marathon van Rotterdam liep. Een man.

Zo’n type met zwart-witte schoenen, een zwarte broek, een zwart-wit shirt, de duurste Polar én een Oakley.

Hij vraagt mij of ik dit jaar nog een halve of een hele marathon ga lopen.

Ik antwoord dat ik de marathon in New York ga lopen en dat ik liever niet train voor een halve marathon. Omdat ik dat te zwaar vind.

Hij kijkt me aan of ik gek ben.

Een hele marathon is toch zwaarder dan een halve marathon? Hoezo wil ik dan wel een hele marathon lopen, maar geen halve?

Trainen voor een marathon

Trainen voor een marathon is veel minder zwaar dan trainen voor een halve marathon

Echt waar.

De man zet zijn Oakley recht en wil al opstaan om weg te lopen. Ik praat snel verder om uit te leggen waarom ik een halve marathon zwaarder vind.

Ik train namelijk met de geheimzinnige schema’s van looptrainster Stans van der Poel.

Dat betekent: maximaal 10K voor een halve marathon en maximaal 14K voor een hele marathon.

Van der Poel gelooft in minder kilometers en meer kwaliteit.

En het echte geheim is niet het aantal kilometers dat je traint.

Het échte geheim is:

Train veel kilometers op marathonhartslag
(of halve marathonhartslag, als je traint voor een halve)

Voorbeeld.

Mijn omslagpunt met lopen is: 192.

Mijn laatste 10K-tijd is: 42′

Met deze gegevens komt Van der Poel met mijn marathonhartslag: 172.

Mijn langste trainingen (rond de 14K) loop ik daarom met een hartslag van 172.

Ga ik trainen voor een halve marathon, dan gaat mijn hartslag omhoog.

Logisch. De afstand is korter dus ik kan harder lopen. Ik hoef mijn snelheid minder lang vol te houden, dus mijn hartslag kan omhoog.

Mijn halve marathonhartslag is 186.

186!

Ik weet dat die hartslag klopt. Vorig jaar liep ik de halve marathon van Berlijn met een gemiddelde hartslag van 187. Na afloop was ik kapot, dank je de koekoek.

8.rennend poppetje

Hoe korter de afstand, hoe harder de training

Omdat ik liever train met een hartslag van 171 dan met een hartslag van 186, is een marathon geschikter.

Natuurlijk. Je kunt ook rustiger trainen voor een kortere afstand. Maar ik vind het dan wel weer leuk om tijdens een evenement een keer diep te gaan, en het maximale uit mijn lijf te halen. Dat is ook goed voor mijn stemming.

Dáárom loop ik liever een hele marathon en geen halve.

De man in het zwart trekt zijn sokken omhoog en  staat op. Hij loopt weg, grijpt met een grimas naar zijn bovenbeen (10K in 44′) en mompelt: misschien moet ik maar eens aan een ultra-marathon gaan denken.

Ben jij geschikt bent voor het geheimzinnige 14K-schema?


Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


Koen de JongKoen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag en ademt rustig. Hij schreef de boeken Koud kunstje (met Wim Hof), Verademing (met Bram Bakker), Ik, hardloper (met Stans van der Poel), en Ik, de wielrenner (met Aart Vierhouten). Daarnaast bedacht hij 100 dagen sportrusten.

Het is een ramp om hem telefonisch te pakken te krijgen. Als je hem wil spreken maak je de meeste kans op een muurtje in Nederhorst den Berg, Radioweg 3.

Verder is hij dol op koffie, lanterfanten en vers gemaaid gras.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

137 reacties op "Waarom een halve marathon zwaarder is dan een hele"

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.