Hoe vaak eet jij? (mét recept voor lunch)

Hoe vaak eet jij? (mét recept voor lunch)

Bijgewerkt: april 2021

Een vriendin van me belde en luchtte haar hart.

Ze was verdrietig.

Ze was moe.

Ze heeft zoveel stress van haar werk, dat ze niet kan werken. Nu ze alleen thuis zit komt alles nóg meer op haar af.

Na een tijdje komt ook haar eetpatroon ter sprake. De paaseitjes zijn de deur uit, maar er is altijd chocola en ze eet de hele dag door (gezonde?) tussendoortjes.

Ik eet maar drie keer per dag, geen tussendoortjes en geen frisdrank of vruchtensappen

‘Janneke, echt waar? Drie keer per dag eten? Ik moet mijn voedingsstoffen aanvullen, anders ben ik te moe. Hoe kun jij dan genoeg hebben aan 3x per dag eten?’

‘Nou, dat is eigenlijk heel simpel. Sinds ik mijn vetten ben gaan inzetten als brandstof, heb ik voldoende aan drie keer eten per dag.  En sindsdien heb ik veel meer rust.’

‘Meer rust? Door drie keer per dag te eten? En al dat sporten van je dan? Ik volg je op Strava, je loopt drie of vier keer per week hard, nu de sportschool dicht is, heb je zo’n zware hoepel … en je eet drie keer per dag? Dat is toch nooit genoeg?’

Het is wel genoeg. Meer dan genoeg om véél energie te hebben, zonder dips.

Ik eet drie keer per dag. Ik neem geen tussendoortjes en zorg dat ik drie keer per dag een gebalanceerde maaltijd eet, met veel groenten, eiwitten, vetten én een beetje koolhydraten.

Mijn vriendin kan het niet geloven: drie keer per dag eten.

Ze somt op: ‘ehm, ik begin om half zeven met een schaaltje vruchtenyoghurt met cruesli. Dat is toch een gezonde start. Dan neem ik om tien uur een banaan. Om half twaalf neem ik dan een rijstwafel want anders duurt het echt te lang tot de lunch.’

Ik herken het. 5 jaar geleden at ik ook de hele dag door en ik dacht dat het gezond was.

‘Ok, dus om half 12 heb ik al drie keer gegeten, maar dan barst ik nog van de honger.’

Ze telt verder; ‘Om één uur neem ik mijn 4 boterhammen met kaas en komkommer erop. Daar is toch niks mis mee?’

Enfin, het tellen ging nog even door en ze kwam op 8 (!) eetmomenten op een dag en iedere ochtend wordt ze met een scheurende honger wakker

Ik leg haar uit dat het niet zo gek is dat ze zo’n honger heeft, ze verbruikt tenslotte al haar energie.

Ze schiet in de lach; ‘Zoveel energie heb ik niet. Ik doe de laatste tijd voornamelijk Netflixmarathons.’

In tijden van stress vlieg je door je energie heen omdat stress veel van je lichaam vraagt.

Zonder dat je het in de gaten hebt, adem je vaker dan nodig is, is je hartslag hoger dan nodig is en je lijf stookt de hele dag door energie. De energie is daardoor natuurlijk ook sneller op.  In tijden van stress, waarin je misschien fysiek weinig doet, is je systeem toch aan het verbranden en dus blijf je een ontembare trek houden.

En zo vind je jezelf, graaiend in de la, op zoek naar eten. En die vreterijen; die geven je wel even een moment van verzadiging, maar dat duurt niet lang; je verbrandt ze ook weer snel.

En je vetverbranding; die blijft uit.

Wanneer je hebt gegeten, stijgt je bloedsuikerspiegel; je lijf gaat suikers inzetten als brandstof. Na twee uur is je bloedsuikerspiegel gezakt en is er ruimte om je vetten te gaan verbranden. Wanneer je om de twee uur eet, zal je lijf dus niet overgaan op het verbranden van vetten

Voor je het weet zit je in een vicieuze cirkel die zomaar een paar maanden (of soms zelfs jaren) kan duren en die je zomaar een kilo of wat aan extra lichaamsgewicht kunnen opleveren.

Het goede nieuws is dat je je lijf heel gemakkelijk een handje kunt helpen om uit deze vicieuze cirkel te stappen.

Een combinatie van slim sporten op de juiste hartslag, dagelijks ademhalingsoefeningen én de juiste voeding is goud waard om kilo’s kwijt te raken, meer ontspanning te voelen en je binnen korte tijd enorm fit te voelen.

‘Denk je dat ik dat ook kan?’ vraagt ze vertwijfeld.

‘Ja, ook jij krijgt genoeg energie van drie maaltijden per dag. Als je ervoor zorgt dat je maaltijden eet waar je goed van verzadigd, krijg je meer dan genoeg energie, ga dus niet leven van een wortel, dan heb je binnen no-time honger.’

Ik beloof een aantal recepten met haar te delen ter inspiratie. Bij deze de eerste: een heerlijke lunch. Mét brood, dus niet koolhydraatvrij, maar wél gezond.

Succes S., ook jij kunt het!

Vandaag ter inspiratie een lunch: broodje humus

Vroeger zag mijn lunch er niet heel afwisselend uit; ik at altijd 4 of 5 boterhammen, met kaas of met chocoladepasta. Doe maar eens een testje; hoe snel heb je weer trek na het eten van die 4 of 5 boterhammen?

Je redt het niet om de hele middag verzadigd te zijn.

Mijn broodlunch ziet er nu heel anders uit; ik eet mínder brood met méér beleg. Ik zorg ervoor dat de koolhydraten van het brood een beetje ‘vermomd’ wordt met vetten en groenten. Op deze manier stijgt je bloedsuikerspiegel minder en raak je beter verzadigd en lukt het goed om drie maaltijden per dag te eten. Een goed voorbeeld is mijn favoriet: broodje humus.

Ingrediënten:

Volkoren brood

Puntpaprika

Courgette

Kiemgroenten

Humus

Groene olijven

De puntpaprika met wat olie, tijm en zeezout 45 minuten in de oven op 200 graden

De courgette in plakken snijden, met wat zout en olie grillen in de grillpan

Humus zelf maken voor je broodje humus:

25g sesamzaad (even in een droge koekenpan roosteren tot het een beetje kleur krijgt!)
1 teentje knoflook
1 blik gekookte kikkererwten 400g
0.5dl olijfolie
sap van een halve citroen
snufje zout
Alles pureren met een staafmixer

Het broodje in twee stukken snijden

Smeer er lekker veel humus op

Doe de gegrilde groenten, olijven en kiemgroenten erop

Eet lekker.

Op Instagram deel ik ook regelmatig heerlijke recepten.

Over de auteur

Na de diagnose reuma en een verlammend doktersadvies "jij mag nooit meer hardlopen" ging Janneke Poort op zoek naar alternatieven. Inmiddels is Janneke 20 kilo afgevallen en heeft ze drie marathons gelopen.

Bij Sportrusten is ze chef plannensmeder én ze is de beroemde loopfotograaf Sjansarazzi.


Nieuwsbrief

Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, meer interessante kost je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

*  Website URL


13 Responses to "Hoe vaak eet jij? (mét recept voor lunch)"

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.