Je zit gewoon te liegen

Je zit gewoon te liegen

‘Wat doe jij daar?’ zegt M. fel.

‘Ik roer mijn thee, of wat bedoel je?’ vraag ik een tikkeltje op mijn hoede.

‘Jij roert je thee? Drink jij thee met suiker?’ is M. nog feller dan net.

‘Nee,’ zeg ik ‘honing. In de middag een kopje thee met honing vind ik heerlijk.’

‘MAAR DAT MAG HE-LE-MAAL NIET.’ roept M.

M. doelt op de uitdaging in de maand november. 1 november zijn we met Sportrusten een uitdaging gestart om een maand geen toegevoegde suikers te eten. Geen frisdrank (ook geen Light of ‘Zero), geen koekjes, geen chocola, geen cruesli met toegevoegde suikers en geen pakjes waar suiker in verstopt zit. En geen witte rijst en geen witte pasta.

En dus ook géén honing in je thee

Janneke heeft nieuwe recepten geschreven, een mooi e book gemaakt én 30 video’s opgenomen om mensen deze maand op weg te helpen.

Het werkt. In de besloten Facebookgroep is het een drukte van jewelste. De eerste dagen waren het vooral reacties van mensen die hoofdpijn hadden, zich moe voelden of mensen die tóch chocola hadden gegeten. Vanaf de vierde dag kwamen er vooral reacties door mensen die aangenaam verrast waren.

Ze sliepen beter.

Ze hadden minder ‘aanvallen’ van somberte en chagrijn.

Janneke hield de boel op d’r Jannekes gemotiveerd en scherp.

Maar ja. Ik dronk dus thee met honing.

En rond een uur of 15:00 eet ik ook geregeld een bakje yoghurt met (mild gesuikerde) cruesli en soms ook een haverkoek van bakkerij Brood.

Ik doe niet mee in november.

Met periodiek vasten (september) deed ik strikt mee en ook het mediteren in oktober heb ik trouw gedaan (maar dat was geen opgave). Straks in december ga ik het krachtprogramma (van Janneke) ook strak volgen (met enige vrees).

Een maand zonder suiker in november kwam me echter niet goed uit.

Deze maand lanceren we een crowdfund voor een nieuw tijdschrift (tromgeroffel, tromgeroffel) en ik ben een boek aan het schrijven over lopen op vermogen. Dus ik wil áán staan op energie en creativiteit.

Wat voor mij dan heel goed werkt is veel sporten en erg vroeg opstaan

De ervaring leert dat ik met veel hardlopen én vroeg opstaan, rond een uur of 15:00 een dipje heb. En daarbij behoefte aan (een beetje) zoetigheid.

Dus ik sla de novemberuitdaging over.

‘Je zit dus eigenlijk gewoon te liegen,’ werpt M. me voor de voeten.

Ik vind van niet. We moedigen mensen aan om hun eigen lichaam te ontdekken en te ervaren wat past. Een maand suikervrij is super leerzaam en voor ‘suikerverbrandingsmachine’s’ die wat kilo’s af willen vallen is het hele waardevolle maand.

Leden van Sportrusten hoeven niet alle uitdagingen mee te doen, met de helft van de uitdagingen gaat er al een wereld voor je open .

Voor mij is vroeg opstaan, mediteren, veel hardlopen én creativiteit deze maand belangrijker dan kilo’s afvallen en mijn vetverbranding aanzetten.

‘Dan moet je daar ook eerlijk over zijn,’ M. slaat haar armen over elkaar.

Daar heeft ze een punt.

Bij deze.

Noot. Sportrusters die deze maand strikt suikervrij zijn: toitoitoi en een hele diepe buiging. Janneke doet fanatiek mee en is al een kilo kwijt.

Over de auteur

Koen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag, ademt rustig en doucht koud. Hij is bedenker van het 100-dagen-sportrustenprogramma en geeft veel presentaties bij bedrijven.

Koen schreef de boeken Verademing (met Bram Bakker), Ik hardloper en De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Kopwerk (met Aart Vierhouten) en Koud kunstje (met Wim Hof). Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Verder is hij dol op vers gemaaid gras, landkaarten, boekwinkels en ijsvogels.


Nieuwsbrief

Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, meer interessante kost je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

*  Website URL


19 Responses to "Je zit gewoon te liegen"

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.