Hoe vaak eet jij per dag? (en wat zegt dat)

Hoe vaak eet jij per dag? (en wat zegt dat)

Donderdag was ik in Rotterdam.

Tegenover me zitten twee vrouwen. Ze delen een omelet en ze delen een pakje peuken. De ene drinkt er warme chocomelk bij met slagroom en de ander drinkt een cappuccino.

‘Sorry hoor, ik wil je niet op ideeën brengen, maar ik had zo’n zin in warme chocomelk met slagroom,’ zegt de ene en ze steekt een lepeltje in haar slagroom.

‘Je moet doen wat je niet laten kan, het is toch geen weer voor warme chocomelk. Zolang je maar geen tompoucen voor me neus zet.’

‘Hoeveel ben je nu kwijt? Je ziet er goed uit.’

‘Drie kilo. Ik blijf een beetje hangen nu,’ ze neemt een slok van haar cappuccino.

Ik neem een hap van mijn koekje. Kaneelstengels met een laagje suiker. Het is 13:35.

Twee-en-een-halfuur eerder parkeerde ik de auto bij de Kralingse plas. Ik moest in Rotterdam zijn en had wat tijd over tussen de afspraken. Op Strava had ik gezien dat Pim Bijl een dag eerder een kroontje had gepakt op een segment van 5 kilometer. Ideaal rondje voor mijn training met marathontempo’s.

Na de training ging ik bij Woodz zitten. Zo’n lunchzaak met volkorenbroodjes met zalm voor € 13,50. Ik ging zitten, bestelde wat te eten en na het eten bleef ik hangen. Schrijven. Wat mensen terug mailen. Om 13:30 bestelde ik nog een cappuccino. Met het verrukkelijke koekje.

Als ik een hap van het koekje neem, denk ik aan Maaike de Vries die me vijf jaar geleden vroeg hoeveel eetmomenten ik had per dag.

‘Drie,’ antwoordde ik, met ontbijt, lunch en avondeten in mijn hoofd.

‘Alles waar je bloedsuikerspiegel van omhoog gaat, telt,’ vulde Maaike aan.

Dus ook thee met honing, een koekje bij de koffie, een appeltje of mandarijntje tussendoor. Alles telt.

Een dag later ging ik tellen: 14 ‘eet’momenten. Inclusief het kopje thee met honing.

Hoeveel eetmomenten heb jij op een dag?

Hoe vaak eet jij per dag?

Bekijk resultaat

Laden ... Laden ...

Er zijn verschillende redenen om je eetmomenten terug te dringen. In één zin komen ze allemaal hierop neer: je wilt je vetvoorraden als brandstof inzetten en niet meenemen als ballast. Een vetverbrander heeft meer energie dan een suikerverbrander. Je hebt (minimaal) 70.000 calorieën aan vet en ‘slechts’ 2000 calorieën aan suiker (glycogeen). Bijkomend voordeel voor de vetverbrander: je valt wat overtollige kilo’s af.

Dus hardlopers, ondernemers en ouders willen sowieso vetverbrander zijn voor de energie. En mensen met een burn-out, overgewicht en diabetes type II willen vetverbrander zijn voor het gezondheidseffect.

Waarom zijn er zoveel suikerverbranders tegenwoordig? Ook dat is simpel samen te vatten: veel zitten, veel stressen, vaak eten.

Vaak eten

Wie vaak eet, leert zijn lichaam om suikerverbander te worden of te blijven.

Sinds ik dit weet, doe ik aan periodiek vasten. Ik eet tussen 12:30 en 19:00. Het houdt me het grootste gedeelte van de dag in de goede verbranding, ook als ik tussen 12:30 en 19:00 een koekje eet of wat chocola.

William Cortvriendt (de arts van het boek Hoe word je 100) is niet perse voorstander van periodiek vasten. Hij zegt dat het prima is om in de ochtend te ontbijten.

Ontbijt. Lunch. Avondeten.

Als je drie keer per dag eet en tussendoor niks eet of drinkt waar je bloedsuikerspiegel van omhoog gaat, is het ook goed.

Dus tussendoor geen fruit, geen honing in de thee, geen frisdrank, geen koekje bij de koffie, geen chocola en in de avond ook geen kaasje of alcohol.

In september zijn Sportrusters massaal aan periodiek vasten geslagen. Veel deelnemers vinden het makkelijker dan verwacht, sommigen komen in de knel met sporten in de ochtend of wilskracht rond 11:00 uur. Een maand periodiek vasten is een perfecte oefening om te ontdekken hoe periodiek vasten bevalt.

Het is goed om te ervaren wat het beste werkt voor jou.

Één ding staat echter als een paal boven water: minder eetmomenten is meer vetverbranding.

En dat wil je.

‘Kan ik nog iets voor u betekenen?’

Een jonge vrouw in een witte blouse met in zwarte letters Woodz op haar borst, heeft een apparaatje in haar hand om een nieuwe bestelling in te voeren.

‘Een cola zero, graag,’ zegt de vrouw die blijft hangen op haar gewicht.

Het is bijna 14:00 uur. Ook van cola zero gaat je bloedsuikerspiegel wat omhoog.

‘Zullen we een taartje delen?’ vraagt de andere vrouw. ‘Dan neem ik driekwart.’

Een vetverbrander worden, is echt niet makkelijk. Maar als het lukt, loont het de moeite.

Doe je mee met poll hierboven? Hoe vaak eet jij per dag?

Over de auteur

Koen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag, ademt rustig en doucht koud. Hij is bedenker van het 100-dagen-sportrustenprogramma en geeft veel presentaties bij bedrijven.

Koen schreef de boeken Verademing (met Bram Bakker), Ik hardloper en De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Kopwerk (met Aart Vierhouten) en Koud kunstje (met Wim Hof). Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Verder is hij dol op vers gemaaid gras, landkaarten, boekwinkels en ijsvogels.


Nieuwsbrief

Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, meer interessante kost je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

*  Website URL


23 reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.