3 ademhalingsoefeningen voor tíjdens het lopen

3 ademhalingsoefeningen voor tíjdens het lopen

Ik hou me in.

Ik zeg niets tegen de man voor me.

Dat kost me moeite.

Voor me loopt een man op het strand. Hij loopt hard, net als ik. En hij hijgt als een paard.

Ik ken de man niet. Over twee uur geef ik een lezing in Driehuis en nu loop ik een rondje hard over het strand. Normaal kom ik hier nooit.

De man ziet er niet uit alsof hij zit te wachten op ongevraagd advies. Als ik hem passeer zeg ik dan ook niets. Maar ik ben benieuwd of een ademhalingsoefening hem was bevallen.

Gecontroleerd rustig ademen tijdens het lopen is goud waard.

Het kan helpen om je energiezuinige vetten als brandstof te gebruiken

En je houdt het lopen langer vol.

26. Drie hardlopers, 1 kijkt vogels-1

Ademhalingsoefeningen tijdens het lopen

Drie ademhalingsoefeningen werken goed tijdens het lopen. Alle oefeningen komen op hetzelfde neer: adem langer uit.

Je kan de oefeningen eenvoudig zelf proberen.

Loop op een tempo dat nog prettig is. Je mag best doorlopen, maar niet met een rooie kop zo hard mogelijk lopen.

1. Adem gedurende 3 passen in en 5 passen uit. Je ademt in door je mond en uit door mond. Door je passen te koppelen aan je ademhaling kun je in een mooi ritme komen waarbij je langer uit- dan inademt. Je kan net zo goed 4 passen inademen en 6 passen uitademen, elke variant waarbij je uitademing langer is dan je inademing.

Het kan goed zijn dat deze oefening helemaal niet prettig voelt. Probeer dan een andere oefening.

2. Adem uit met pursed lips. Dit is de favoriete oefening van looptrainster Stans van der Poel. Je wangen bollen iets op omdat je tijdens de uitademing wat druk geeft op je lippen. Ook bij deze oefening kun je prima in- en uitademen door je mond.

Als deze oefening ook niet prettig voelt kun je uitademen in etappes.

3. Adem in door je mond en adem uit in etappes. Dat kun je eenvoudig doen door 1 of 2 keer kort te pauzeren tijdens het uitademen.

Stiekem hoop ik nog dat de man ’s avonds bij de lezing is, maar helaas hij is er niet. Hij lijkt me niet het type dat direct enthousiast is over een ademhalingsoefening. Maar hij heeft wél een hartslagmeter, en met een hartslagmeter kun je goed zien of zo’n ademhalingsoefening werkt.

Zakt je hartslag bij hetzelfde tempo? Dan slaat de oefening aan.

Meer weten over een ademhalingsoefening?


Nieuwsbrief
Wil je het e-book Sportrusten voor hardlopers cadeau? Mét ademhalingsoefeningen en slimme tips om hard te lopen, waaronder vogels kijken. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en je krijgt het boek vanzelf in je inbox.



Koen de JongKoen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag en ademt rustig. Hij schreef de boeken Koud kunstje (met Wim Hof), Verademing (met Bram Bakker), Ik, hardloper (met Stans van der Poel), en Ik, de wielrenner (met Aart Vierhouten). Daarnaast bedacht hij 100 dagen sportrusten.

Het is een ramp om hem telefonisch te pakken te krijgen. Als je hem wil spreken maak je de meeste kans op een muurtje in Nederhorst den Berg, Radioweg 3.

Verder is hij dol op koffie, lanterfanten en vers gemaaid gras.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

109 reacties op "3 ademhalingsoefeningen voor tíjdens het lopen"

Geef een reactie