Word een supervetverbrander en versla je suikeroom

Word een supervetverbrander en versla je suikeroom

Zuidas advocaat Tjeerd (42) liep vorige week de Rotterdam marathon.

Hij zag er nogal tegenop. De vijf marathons die hij eerder liep, waren beproevingen.

Of beter gezegd: martelgangen. En ook Rotterdam was geen feest.

Tot een kilometer of dertig liep hij lekker. Dopjes in de oren, muziekje op. Alles onder controle. Elke tien kilometer nam hij een gelletje en bij elke drinkpost een paar slokken sportdrank. Hij had goed getraind en de dagen voor de marathon stouwde hij witte boterhammen met appelstroop en grote borden pasta weg. Alles volgens het boekje en toch ging het opnieuw mis, helaas.

Tjeerd kan de klok er bijna op gelijk zetten, een kilometer of tien voor de finish, dit keer bij de Kralingse Plas, wordt hij opgewacht door de man met de hamer.

De man die keihard op hem inbeukt, die zijn lichaam verandert van een voertuig in vracht.

De man die hem tot wandelen dwingt en vermorzelt als een oude kreupele vent laat finishen

Tjeerd snapt er niets van. Waarom lukt het hem niet om de magische afstand te lopen zonder he-le-maal stuk te gaan?

Ik weet het.

Tjeerd is een getrainde loper, maar zijn energievoorziening zit hem in de weg om de marathon lekker uit te lopen. Net als veel mensen, lopers en niet-lopers, gebruikt hij zijn suikervoorraad als belangrijkste bron van energie.

Hij spreekt zijn lichaamseigen vetten nauwelijks meer aan

En dat is jammer, omdat hij ondanks al het lopen een klein buikje heeft waarvan hij baalt en vooral omdat hij een bijna grenzeloze bron van energie onbenut laat.

Een gemiddeld persoon kan tot een halve kilo glycogeen opslaan, 100 gram in de lever en 300 tot 400 gram in de spieren, Tjeerd misschien iets meer omdat hij goed getraind is. Een gram suiker levert 4 calorieën. Tjeerd’s suikervoorraad is dus goed voor ruim 2.000 calorieën, meer dan de helft van wat hij verbruikt tijdens een marathon.

Zijn vetvoorraad daarentegen is veel royaler. Tjeerd weegt een gezonde 72 kilo bij 1 meter 84, zijn vetpercentage is 18.  Reken maar even mee, een gram lichaamsvet levert 7 calorieën.

Tjeerd heeft bijna dertien kilo lichaamsvet en dus een vetvoorraad van rond de 90.000 calorieën. Meer dan genoeg voor een marathonnetje, zou je denken

Doordat Tjeerd grotendeels afhankelijk is van zijn beperkte suikervoorraad en zijn lichaamseigen vetten links laat liggen, komt hij de man met de hamer tegen, of liever gezegd zijn suikeroom.

Tjeerd is vastbesloten, bij zijn volgende marathon verslaat hij hem. Hoe? Door zijn vetverbranding te stimuleren via een simpele metabole truc die bestaat uit anders trainen, anders eten en anders omgaan met stress en slaap.

Hardlopen vóór het ontbijt

Om een supervetverbrander te worden is het voor lopers sowieso goed om één keer per week hard te lopen voor het ontbijt.

Tjeerd wordt een Supervetverbrander en gaat onder andere lopen voor zijn ontbijt.

Doe je mee?


Nieuwsbrief
Wil je het e-book Sportrusten voor hardlopers cadeau? Mét ademhalingsoefeningen en slimme tips om hard te lopen, waaronder vogels kijken. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en je krijgt het boek vanzelf in je inbox.


Over de auteur

Maaike de Vries (1972) is gepromoveerd gezondheidswetenschapper. Ze is actief in de gezondheidszorg als wetenschappelijk directeur, adviseur en toezichthouder.

Met haar man en twee pubers woont ze bij de duinen en de zee.

Ze loopt en fietst graag hard, haalt rustig adem en schreef eerder de bestseller ‘Zo werkt de zorg in Nederland’.

6 reacties op "Word een supervetverbrander en versla je suikeroom"

Geef een reactie