Waarom dit 5KG kwijt programma wél werkt

Waarom dit 5KG kwijt programma wél werkt

Ik ben al 13 kilo kwijt door jullie programma, S. kijkt me stralend aan, weet je hoe dat komt?

Omdat je gemotiveerd was om het echt vol te houden?  vraag ik.

Want er wordt nogal wat van je gevraagd in het 5KG kwijt programma: veel groenten, géén tussendoortjes, geen snoep, 3 x per week sporten en dagelijks een ademhalingsoefening.

Natuurlijk was ik gemotiveerd, zegt S. en door de filmpjes en de gerechten van Janneke lukte het ook om het écht vol te houden. Ook nadat ik een slechte dag had gehad. Maar dat was niet de reden dat ik doorging met mijn goede gewoontes.

Kreeg je dan veel complimentjes? Van vrienden en familie? 

Die kreeg ik wel, ik zag er na een maand al beter uit en ik had meer energie. Maar ook dat is niet de reden dat ik na die eerste maand nog 8 kilo ben kwijt geraakt.

Vind je snoep, koek en taart niet meer lekker? Hou je niet meer van zoet, door al die groenten. Is je smaak veranderd?

Harde lach: Nee man, ik vind chocola en een mokkataartje nog steeds heerlijk, maar ik neem het af en toe. Op een feestje.

Ik weet het niet dan. Waarom is het programma voor jou zo’n succes?

Omdat ik bloedfanatiek ben geworden met hardlopen en ik nu heel graag een halve marathon wil lopen. Afvallen is geen doel op zich meer, maar een halve marathon lopen: dát is mijn doel geworden.

S. vertelt dat ze in het begin van het programma in april nog begon met het beginnersschema. Ze liep wel ’s hard maar het was nooit gelukt om écht drie keer per week te lopen. Nu wel. En na een maand liep ze op haar gemakkie 20 minuten aaneengesloten. Dus toen na 30 dagen het programma erop zat, bleef ze rustig opbouwen. Ze volgde het schema voor een 10 kilometer en dat was voor haar de reden om ook de zomervakantie te blijven lopen. In september liep ze 10 kilometer in 57 minuten. Zeer tevreden loopt ze door en ze weet precies wat haar hartslagzone D2 is: dat geeft zoveel vertrouwen. In januari  wil ze een tien kilometer onder de 54 minuten lopen en daarna gaat ze trainen voor haar ultieme doel: een halve marathon.

Ben je niet bang dat je ná je halve marathon weer terugvalt in oude gewoontes en weer aankomt in gewicht?

S. kijkt me aan of ik gek ben: Nee man, nooit van mijn leven. Hardlopen is geen moetje meer, mijn loopmaatjes zijn vriendinnen geworden en het is een feestje om op zondag met een groepje te lopen en na afloop bij te praten. Hardlopen neemt niemand mij meer af.

Grappig: een afvalprogramma dat werkt omdat afvallen niet langer het doel is.

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


Over de auteur

Koen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag, ademt rustig en doucht koud. Hij is bedenker van het 100-dagen-sportrustenprogramma en geeft veel presentaties bij bedrijven.

Koen schreef de boeken Verademing (met Bram Bakker), Ik hardloper en De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Ik, de wielrenner (met Aart Vierhouten) en Koud kunstje (met Wim Hof). Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Verder is hij dol op vers gemaaid gras, landkaarten, boekwinkels en ijsvogels.

2 reacties op "Waarom dit 5KG kwijt programma wél werkt"

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.