Hoe voorkom je snelle verzuring bij het lopen?

Hoe voorkom je snelle verzuring bij het lopen?

Janet baalt.

Ze wil graag 10 kilometer hardlopen.

Maar dat gaat niet.

Snelle verzuring

Na vier kilometer lopen, verzuren haar bovenbenen zo erg, dat het lijkt alsof ze twee marathons heeft gelopen. Met pijn en moeite loopt ze  nog een kilometer door. En na 5 kilometer is het afgelopen.

Van alle zogenaamde voordelen van hardlopen (meer energie, blijmoediger brein, hogere concentratie) merkt ze niets.

Alleen die pijn in haar bovenbenen. Dat blijft hangen.

Minder hard lopen

Anderhalf jaar geleden begint ze met hardlopen. Een vriendin, met wie ze een moestuin deelt, loopt hard. Zij is zo enthousiast, dat het aanstekelijk werkt. Janet koopt loopschoenen en een loopshirtje. Op zaterdagmorgen spreken ze af. Eerst een rondje lopen, daarna samen aan het werk in de moestuin.

Dat was het plan. Maar het loopt anders.

Janet heeft na vijfhonderd meter zoveel last van verzuurde bovenbenen dat ze gaat wandelen. Haar vriendin loopt zonder pijn al 5 kilometer.

Moe en chagrijnig draait Janet om. De verzuring maakt haar slap, ook haar armen voelen moe aan, ze kan nauwelijks aan de slag in de moestuin. En dat na vijfhonderd meter.

Hoe kan dit?

Misschien loopt ze te hard. De keren daarna begint ze heel rustig, bijna wandelend, en ze houdt het wat langer vol. Met veel geduld, en heel rustig opbouwen, loopt ze anderhalf jaar later 5 kilometer. Maar de verzuring is nooit ver weg en ze loopt nog steeds heel langzaam; vindt ze zelf.

Stoppen met lopen

Haar vriendin loopt inmiddels zelfs een halve marathon en Janet besluit te stoppen. Haar lage tempo en haar verzuurde bovenbenen zitten haar dwars.

Nu ze niet meer loopt merkt ze echter nog steeds dat ze af en toe verzuurde benen heeft. Of armen. Na een middagje onkruid wieden. Of na een steil bruggetje in Amsterdam. Ineens verzuurt ze alsof ze een zware inspanning heeft gedaan.

Dan leest ze de blog 7 redenen om een ademhalingsoefening te doen. Na het zien van het filmpje gaat ze haar ademfrequentie tellen: 21 keer per minuut.

Hmmmm: heeft de verzuring soms iets met haar ademhaling te maken?

Ze vermoedt dat haar verzuring verband heeft met haar snelle ademhaling. Ook al komt dat in het blog of het filmpje niet zo naar voren.

De ademhalingsoefening in de blog voelt goed en ze doet hem dagelijks, kort voor ze gaat slapen.

Ze vraagt zich af of de verzuring tijdens het lopen iets met haar ademhaling te maken kan hebben. En als ze dan ademhalingsoefeningen doet, kan ze dan misschien toch weer gaan lopen?

pH-waarde, ademhaling, melkzuur en lekker lopen

In het boek ‘Chronische vermoeidheid nooit meer’ schrijven Stans van der Poel en Iris van der Zanden daar het volgende over:

pH is het zuur-base-evenwicht en wordt ook wel de zuurtegraad genoemd, welke wordt weergegeven op een schaal van 0 tot 14. De pH-waarde van het bloed wordt beïnvloed door de concentraties koolzuur en bicarbonaat*, die weer afhankelijk zijn van de ademhaling. In een gezond lichaam zijn deze concentraties in evenwicht en is de pH-waarde van het bloed 7,4. Bij mensen die te snel ademen is er in de zuurtegraad van het bloed een verstoring te vinden.

Zo kan het zijn dat je lichaam in rust (dus zonder dat je aan het hardlopen bent) al melkzuurwaarden laat zien die eigenlijk passen bij het lopen van een marathon.

Eh, nog een keer.

Ok. Als je in rust sneller ademt dan nodig is, dan zit er een paraatheid in je lijf alsof je aan het hardlopen bent. En zo kan de zuurtegraad in je lichaam structureel hoger zijn dan nodig.  En dus verzuur je sneller.

Deze hoge zuurgraad heeft ook impact op het maag- en darmsysteem. En spieren doen pijn, want spieren met een verhoogde melkzuurconcentratie zijn stijver en trekken harder aan pezen, banden en gewrichten.

Maar er is goed nieuws.

Want hier is gewoon iets aan te doen.

Juist door hard te lopen en dat te combineren met rustig ademen zie je dat deze pH-waarden verbeteren.

Janet is weer begonnen met hardlopen. Ze let helemaal niet op haar snelheid, en ook niet op haar afstand.

Het enige waar ze tijdens het lopen op let is: adem langer uit.

Wat gaat het haar brengen?

 

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


Over de auteur

Koen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag, ademt rustig en doucht koud. Hij is bedenker van het 100-dagen-sportrustenprogramma en geeft veel presentaties bij bedrijven.

Koen schreef de boeken Verademing (met Bram Bakker), Ik hardloper en De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Kopwerk (met Aart Vierhouten) en Koud kunstje (met Wim Hof). Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Verder is hij dol op vers gemaaid gras, landkaarten, boekwinkels en ijsvogels.

23 reacties op "Hoe voorkom je snelle verzuring bij het lopen?"

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.