Rotterdam 2019: warm, een pr, een feestje, kramp, de mooiste

Rotterdam 2019: warm, een pr, een feestje, kramp, de mooiste

Rotterdam Marathon, zichzelf benoemd tot “De Mooiste Marathon van Nederland”. Daar valt natuurlijk over te twisten, maar dat deze marathon enorm leeft is een feit. Elk jaar kiezen de meeste Sportrusters voor Rotterdam. Het 100 dagen schema begint rond de jaarwisseling, dus prima te combineren met goede voornemens.

Zelf liep ik Rotterdam één keer, het was in 2015 mijn eerste marathon. Het werd een feestje. Mijn voorbereiding was veelbelovend, ik liep een pr op de 10K en heb bijna alle trainingen kunnen doen. Samen met neef Maarten begon ik aan de magische 42,195 km. In een strak tempo finishte ik nét boven mijn beoogde streeftijd van 3u30. Met een glimlach én grimas over de eindstreep op de Coolsingel.

Dit jaar stonden er zo’n 300 Sportrusters aan de start van “De Mooiste”. Een dag later overspoelde onze mailbox en sociale media met euforische verhalen en een aantal teleurstellende reacties.

Een deel van de lopers kreeg al snel kramp en moest halverwege noodgedwongen uitstappen, of is strompelend gefinisht. Vaak het gevolg van te lang op hoge hartslag lopen, met de warmte was het lastig om deze onder controle te houden. Een voorbereiding in het koele najaar en de marathon op een erg warme dag maakte het voor velen onmogelijk om hun vooraf voorspelde eindtijd te halen. Toch voerde blijdschap en trots de boventoon.

Hieronder volgen een aantal reacties die we hebben ontvangen:

“Mijn tweede marathon met Sportrusten en weer een PR: 3u55, samen met sportrusten. En supervlak gelopen met deze hoge temperatuur. Je zag al vrij snel mensen lopen en kramp vertonen. Natuurlijk was het zwaar, maar eigenlijk best lekker gelopen en ik zit er nu ook fris bij. Sportrusten is ideaal, omdat je door de relatief korte afstanden ’s ochtends voor het werk lekker je rondje kunt doen.”
Martijn (3u55)

“Ik vind het onbegrijpelijk dat je zonder lange duurlopen toch tot zoiets in staat bent. Fysiek is het een fijn schema en goed in te passen in een werkweek. Mentaal is het wel pittig, omdat je tot op de dag van de marathon bezig bent me haal ik het wel of niet in het beoogde tempo. Mijn laatste duurloop van 12 kilometer ging erg lekker, maar ik dacht wel constant: “dit moet ik dan nog 30 kilometer volhouden, hoe dan?” Leuk om hier mee bezig te zijn geweest, ik zal jullie methode aanraden.”
Erik (3u36)

“Door een vriendin werd ik geattendeerd op het fenomeen sportrusten. Geïnspireerd door jullie verhaal heb ik het boek De Hardlooprevolutie aangeschaft. De theorie achter jullie 100 dagen schema sprak mij erg aan. Ik heb dan ook besloten dit schema te gaan volgen in voorbereiding op de marathon van Rotterdam 2019. Nu twee dagen later kan ik jullie vertellen dat dit een groot succes was. Ik heb mijn eerste marathon uitgelopen en in een respectabele tijd van 4u15”
Dennis (4u15)

“Eenmaal over de 42 km streep heb ik bewust genoten. Ik sta overigens op alle gemaakte foto’s van de organisatie met een big smile! Ik heb die laatste kilometers ook zo ervaren: met een smile :). Toen de finish in zicht was, heb ik nog wat versneld. Ik voelde me goed en dit ging ik gewoon doen. Ik pakte zo’n 100 meter voor de finish nog mijn telefoon om een foto te maken van de klok hahaha. 6:00 uur stond er. Ik was zo blij, want ik hoorde bij de laatste wave en wist dat ik binnen mijn streeftijd van 5u30 uur was gebleven. Nettotijd 5u30!!! I made it! Heelhuids ook nog! Mijn week kan niet meer stuk! Thanks Sportrusten! Nu nog steeds nagenieten, benen omhoog en veel water drinken!”
Gwenda (5u30)

“Vorig jaar ben ik in aanraking gekomen met je boek. Met mijn tijden van afgelopen jaar (48min, 10km en 1u50 op de halve marathon) hoopte ik heel erg op een tijd <4u, hoewel ik wist dat dit misschien wat ambitieus was. Boven mijn verwachting in ben ik echter gefinisht in 3u51. Blijkbaar is dat schema zo gek nog niet?? Zeer veel dank daarvoor!”
Gertjan (3u51)

“Ik heb het gedaan 3u53 Ben zelden zo trots geweest op een sportprestatie. Sportrusten werkt! Terwijl een hoop mensen mij hadden geadviseerd om toch eens een rondje van 30 km te lopen. Niet gedaan en keurig aan mijn schema gehouden. Mark en Rob hartelijk dank voor jullie feedback in de koffiehoek. Heb ik erg veel aan gehad! Op naar een nieuw PR, misschien Amsterdam wel.”
Bob (3u53)

“Op een traditionele manier kwam ik regelmatig in blessures die best serieus werden. Via sportrusten bleef ik fit, op hele lichte knieklachten in de laatste weken na, maar deze hinderden mij niet. Ik verbeterde mijn PR op de 5, 10, halve en hele marathon met sportrusten. De marathon: tot 35km liep ik met Sportrusten heel vlak. Via de “traditionele” manier had ik altijd vanaf 25km al een verval. Nu pakte ik dus veel winst tussen de 25 en 35km. Ook hield ik mijn hartslag netjes onder controle. Wat echt cruciaal was is dat ik trouw mijn hartslag bleef volgen, ook al moest ik hierdoor 20 seconde per km langzamer door gaan. Mijn conclusie: iedere marathon zal ik gaan doen op de sportrusten manier.”
Joey (3u58)

“Dankzij het schema van sportrusten wist ik goed wat mijn lichaam aan zou kunnen, in ieder geval tot 30 km. En dat is eigenlijk perfect gegaan. Ik kon het tempo accepteren dat bij mijn marathonhartslag hoorde die dag, heb werkelijk alles aan drinken en eten aangepakt wat ik kon krijgen en ben zo verstandig geweest om voor het eerst van mijn leven met een petje op te lopen. Mede daardoor heb ik me, ondanks de zware verzuring in mijn benen, wel de hele marathon gezond en scherp gevoeld. En dat is uiteindelijk ook wel wat waard…. Ik kan nu al met zekerheid zeggen dat dit niet de laatste marathon was die ik zal lopen. En ook dat de volgende zeker weer met sportrusten zal zijn.”
Roy (3u49)

“Het sportrusten schema en de ademhalingsoefeningen (trouw 2x per dag gedaan) heeft mij veel gebracht. Normaal liep ik vooral voor de snelle tijden.. lekker doorstampen, zweten en weer doorgaan. Dat gaf mij een goed gevoel, maar ook veel blessures en onopgemerkt toch meer stress (druk maken om alles….). De 1e keer langzaam lopen op hartslag! Man man, ik werd er chagrijnig van. Maar ik geloof in de theorie van sportrusten, dus doorgegaan. En nu kan ik gewoon veel lekkerder lopen (en ook sneller) met een lagere hartslag. Tijdens de marathon vloog de tijd voorbij. Geen moeilijk moment gehad. Ja natuurlijk moe en pijn in mijn benen, maar het is ook een marathon. Eindtijd 4u50, ik ben tevreden! Bovendien nog meer plezier met hardlopen en al met al een rustiger mens geworden. Dikke prima voor sportrusten en bedankt voor alle fikkies van mijn mede sportrusters!”
Tetie (4u50)

Namens Team Sportrusten: dank voor alle reacties. Op naar een nieuw avontuur.

Ook jouw ervaring delen? Klik hier.

ps. Sta je al tussen de Marathonhelden?

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


Over de auteur

Mark Zuurhout (1981) is neef nummer drie die zich aansloot bij Sportrusten. Eindelijk een neef die écht iets kan: websites bouwen, bijhouden en verbeteren.

En denk maar niet dat hij niet kan sporten omdat hij handig is met computers. Nee, Mark loopt gewoon de marathon van Rotterdam en voetbalde jaren bij BVV.

Is er dan niets mis met Mark? Nou, toch wel. Hij heeft een seizoenskaart voor FC Utrecht. Maar dat wordt hem vergeven zolang hij blijft toveren met de website.

Nog geen reacties op "Rotterdam 2019: warm, een pr, een feestje, kramp, de mooiste"