Kun je plas recyclen tijdens het lopen?

Kun je plas recyclen tijdens het lopen?

Nog drie dagen tot de (halve) marathon van Amsterdam. Ik ben in vorm. Maar ook bang: ik hoop niet dat ik alwéér moet plassen tijdens de loop.

Een wetenschapsjournalist komt deze week mogelijk met een oplossing voor mijn probleem: overtallig water uit je blaas weer opnemen in je lijf.

Hardlopen: drinken en plassen

Daarmee slaan we twee vliegen in één klap. Ten eerste is het de oplossing voor een moeilijke keuze tijdens een evenement: broekplassen of de bosjes in. En ten tweede lossen we een technisch obstakel op tijdens de race: de drinkposten.

Hardloper graait ongecontroleerd een bekertje uit iemands handen. Knijpt deze tot een tuitje. Giet alsnog de helft naast zijn mond en de andere helft in z’n luchtpijp. En gooit deze vervolgens ondankbaar op de grond, zodat de achtervolgers glijden als bambi’s op ijs.

Wetenschapsjournalist Rineke Voogt, stelde de vraag: kunnen wij mensen overtollig water uit de blaas ook weer opnemen?

Soms lijkt dat namelijk zo volgens Rineke. Ze schrijft in de gezondheidsrubriek van de Volkskrant: wie moet plassen vóór het hardlopen, merkt dat toiletbezoek na een poosje sporten niet meer nodig is.

Broekplassen

Ik twijfel aan mezelf door dit soort berichten. Ben ík hier de uitzondering? En niet de sport- en kennissenkring van Rineke? Mijn blaas stopt niet tijdens een wedstrijd na de zenuwplasjes vóóraf. Die zitten overigens niet tussen je oren: deze plasjes zijn fysiologisch verklaarbaar. Je blaas trekt een beetje samen door de wedstrijdspanning. Gevolg: plasaandrang.

Maar collega Koen gaf deze zomer gelukkig toe dat hij in zijn broek had gepiest tijdens een marathon. Hij wilde haas Bram Bakker niet kwijt raken. Dank Koen. Ik was zo blij met jouw openbaring. Ik gaf het en plein Facebook-public toe: ik heb me hier ook eens schuldig aan gemaakt. En gelukkig heeft Roy (mijn mannelijke hardloopmaatje) net zoveel behoefte aan bosjes en dixi’s als ik dat heb. Aan de andere kant: mijn vriend verbaast zich er over dat ik niet gewoon ga bij vertrek en thuiskomst. Hij is dus van Rineke’s kamp.

Watervoorraadje op zak

Er zijn qua plasgedrag blijkbaar twee soorten hardlopers. Maar voor allebei die groepen geldt: het is een prachtige oplossing. Laat de ‘vieze kant’ van het plas recycle idee los. Een watervoorraadje aanleggen voor een lange duurloop: geweldig handig.

Plas recyclen tijdens het hardlopen

Het klinkt natuurlijk idioot. Maar de wetenschapsjournalist baseert haar uitspraak op het dierenrijk. Een aantal dieren halen water uit hun blaas terug. Hoe verklaar je anders dat winterslapers als beren de hele winter niet plassen? Zij recyclen simpelweg het water uit hun blaas. Ook sommige kikkers halen in droge omstandigheden water uit hun blaas terug.

Experimentele urologie

Maar helaas. ‘Deze dieren zijn uitzonderlijke voorbeelden,’ zegt hoogleraar experimentele urologie Jack Schalken van het Radboudumc. ‘Mensen winnen water terug in de darm en nieren. Eenmaal in de blaas, kan het water geen kant op. Behalve het lichaam uit.’

Als je moet, dan moet je

Een illusie armer. Wij lopers kunnen onze urine niet recyclen. Dus wat blijft er dan over? Dixi’s en bomen, als je geluk hebt. Rondlopen met een volle blaas is onaangenaam. Je krijgt er buikpijn van. Het neemt bezit van je gedachten. Zonde. Niet doen. Als je moet, moet je. En.. lekker laten lopen is ook nog eens een gezondere keuze. Want, zegt de uroloog: ‘Regelmatig lang rondlopen met een volle blaas, is ongezond. In urine zitten afvalstoffen die schadelijk zijn voor de binnenbekleding.’ Dankjewel Jack.

Conclusie: loop jij zondag mee door Amsterdam, of elders in het land? Bij twijfel: laten lopen. En kun je dat mentaal écht niet, en is er ook geen groen van formaat of dixi in de buurt? Wellicht helpen ademhalingsoefeningen je dan ontspannen. Met deze oefeningen hou je sowieso de spanning onder controle in het startvak, én voorkom je dus zenuwplasjes.

Ademhalingsoefening vóór de wedstrijd (tegen zenuwplasjes)

Adem in door je neus
Adem uit door je neus
Pauzeer na de uitademing

2. Ademhaling vóór het lopen

Hierbij geldt: de tijd van je inademing is korter dan de tijd van je uitademing en de pauze samen.

Geniet van de wedstrijd!

Ontbijttip voor marathondag of lange duurloop? Paardenkrachvoer


Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


10 reacties op "Kun je plas recyclen tijdens het lopen?"

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.