Hoe vaak adem jij nu? (en wat zegt dat?)

Hoe vaak adem jij nu? (en wat zegt dat?)

‘Wát! Dat kan toch niet waar zijn?’, roept een vrouw op de eerste rij bij een lezing in Zwolle uit.

Ze kijkt haar buurman met grote ogen aan.

Haar buurman ademt 5 x per minuut. Ze kan niet geloven dat iemand zo weinig ademt.

‘Is dat wel gezond?’, vraagt ze een beetje geschrokken.

Zij ademt 21 keer per minuut.

Dat lijkt haar beter.

Ik doe dat vaak bij een lezing. Voor ik iets ga vertellen over ademhaling en ademhalingsoefeningen laat ik mensen tellen hoe vaak ze per minuut ademen.

Heel simpel. Ik zeg JA en na een minuut zeg ik weer JA. In die minuut tellen mensen hoe vaak ze ademen.

Er zit altijd wel iemand tussen die 4 of 5 keer ademt. En er zit ook altijd wel iemand tussen die meer dan 22 keer ademt.

Wat is jouw ademfrequentie?

Test hier zelf hoe vaak je nu ademt.

Natuurlijk, je gaat anders ademen door op je ademhaling te letten. Sommige mensen gaan sneller ademen als ze op hun ademhaling gaan letten. Anderen ademen juist rustiger als ze erop gaan letten.

Helemaal waarheidsgetrouw ten opzichte van vóór het tellen is het dus niet, maar het geeft wel een goed beeld.

Nadat de vrouw in Zwolle van haar verbazing bekomen is, zeg ik dat een ademfrequentie van 6 tot 8 genoeg is.

Nu kijkt ze niet haar buurman, maar mij met grote ogen aan.

‘Man, dan val ik dood neer’, zegt ze.

Voor ik verder ga en we samen een ademhalingsoefening gaan doen leg ik kort uit welke klachten je kunt krijgen van een snelle ademhaling en 7 andere redenen om een ademhalingsoefening te doen.

De oefening die we daarna doen is heel simpel:

Adem in door de neus
Adem uit door de neus
Pauze

1. Ademhaling 7 x en 22x

Na één minuut zegt de vrouw: ‘Wauw. Dit is veel lekkerder. Zo ontspannen ben ik nog nooit geweest.’

Ik vraag haar of ze thuis de oefening eens met een hartslagmeter wil proberen. Om te kijken of haar hartslag zakt.

Na twee dagen krijg ik een mailtje.

Dag meneer De Jong, Beste Koen,

Eergisteren in Zwolle gaf u een lezing en ik wil u hartelijk bedanken voor de oefening die u mij daar geleerd heeft. Sinds ik de oefening doe slaap ik stukken beter en ik heb minder last van angst. Vanmorgen tijdens het hardlopen merkte ik ook dat ik lekkerder liep en daarbij kon ik mijn tempo een stuk langer vol houden.

U vroeg om mijn hartslag eens te meten tijdens de oefening, omdat u verwachtte dat mijn hartslag zou zakken. En dat zou een goed teken zijn, toch? Ik heb dat gedaan en ik ben er nog verbaasd over. Mijn hartslag zakte van 86 naar 64 in twee minuten. Is dat niet wat teveel? Het voelt wel goed.

Vriendelijke groet,

Xxxxx xxx Xxxxx

Even voor de duidelijkheid nog een keer de ademhalingsoefening

Adem in door de neus
Adem uit door de neus
Pauze

Bovenstaande oefening heb ik natuurlijk niet zelf bedacht. Die oefening is zo oud als wat. Toch heeft deze vrouw uit Zwolle er ontzettend veel profijt van.

En hij is zo ongelooflijk simpel.

Daar hou ik van.


Nieuwsbrief
Wil je het e-book Sportrusten voor hardlopers cadeau? Mét ademhalingsoefeningen en slimme tips om hard te lopen, waaronder vogels kijken. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en je krijgt het boek vanzelf in je inbox.



Koen de Jong met GPSKoen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag en ademt rustig. Hij schreef de boeken Koud kunstje, VerademingIk, hardloper, en Ik, de wielrenner. Daarnaast bedacht hij 100 dagen sportrusten.

Het is een ramp om hem telefonisch te pakken te krijgen. Als je hem wil spreken maak je de meeste kans op een muurtje in Nederhorst den Berg, Radioweg 3.

Verder is hij dol op koffie, lanterfanten en vers gemaaid gras.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

 

 

10 reacties op "Hoe vaak adem jij nu? (en wat zegt dat?)"

Geef een reactie