Hoe bepaal je jouw marathonhartslag?

Hoe bepaal je jouw marathonhartslag?

Om goed voorbereid en goed uitgerust aan de start van de marathon te staan is het goed om niet teveel kilometers te trainen.

Maar als je weinig kilometers traint is het wél belangrijk om te trainen op marathonhartslag.

Om goed voorbereid en goed uitgerust aan de start van de marathon te staan is het goed om niet teveel kilometers te trainen.

Maar als je weinig kilometers traint is het wél belangrijk om te trainen op marathonhartslag.

Het idee is simpel: train 2 x per week op marathonhartslag, dan is je lichaam daaraan gewend als je de marathon gaat lopen.

En marathonhartslag is persoonlijk.

Even los van je omslagpunt – daar kom ik straks op – hebben snellere lopers een hogere marathonhartslag. Het is namelijk makkelijker om 3 uur op een hogere hartslag te lopen dan bijvoorbeeld 5 uur. Dus als je langer over de marathon doet, is het belangrijk om met een lagere hartslag te lopen.

Hartslagen_tijdens_het_lopen

Hoe bepaal je marathonhartslag?

Om je marathonhartslag vast te stellen moet je 2 dingen weten:

  1. Je omslagpunt
  2. Je 10-kilometer-tijd

Met je omslagpunt en je 10-kilometer-tijd kun je in De Marathonrevolutie je marathonhartslag opzoeken. Het boek De Marathonrevolutie kun je lenen bij de bibliotheek.

Veel lopers vinden het toch prettig als wij helpen met de hartslagen. Neef 3 heeft daarom een mooi online-programma gemaakt.

Jij vult je omslagpunt in en je 10-kilometer-tijd en je krijgt een persoonlijk schema met je hartslagen.

De voordelen van trainen op marathonhartslag:

  1. Je weet zeker dat je goed voorbereid aan de start staat
  2. Marathonhartslag is niet te intensief: je houdt energie over voor je kinderen en vrijwilligerswerk
  3. Je ziet progressie: loop je harder bij dezelfde hartslag? Dan gaat het goed.
  4. Je loopt een PR (nou ja, de kans is groot)
  5. Je voorkomt blessures (omdat je niet teveel kilometers traint)

Kortom: reden genoeg om óók eens 100 dagen te trainen op marathonhartslag. Na 100 dagen kun je altijd je hartslagmeter weer op marktplaats zetten.

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


Over de auteur

Koen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag, ademt rustig en doucht koud. Hij is bedenker van het 100-dagen-sportrustenprogramma en geeft veel presentaties bij bedrijven.

Koen schreef de boeken Verademing (met Bram Bakker), Ik hardloper en De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Kopwerk (met Aart Vierhouten) en Koud kunstje (met Wim Hof). Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Verder is hij dol op vers gemaaid gras, landkaarten, boekwinkels en ijsvogels.

Een reactie op "Hoe bepaal je jouw marathonhartslag?"

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.