Help! Ik ga op vakantie (hoe moet dat met mijn schema)

Help! Ik ga op vakantie (hoe moet dat met mijn schema)

Paniek.

Martijn S. gaat op vakantie.

Hij gaat skiën.

Een hele week.

Hij weet niet wat hij moet doen. Het liefst zegt hij zijn vakantie af, maar dan vreest hij een huwelijkscrisis.

Hij vraagt me om raad.

Want S. is drie januari begonnen met het schema voor de marathon van Rotterdam. Dat was precies honderd dagen voor de marathon. De eerste trainingen gingen goed, hij liep goed op hartslag en was vol vertrouwen.

Hij realiseert zich nu echter dat hij na twee weken zijn schema al niet goed meer kan volgen. Want in de Alpen vreest hij dat hij niet op hartslag kan lopen.

Wat nu?

S. huurt zelf een chalet, maar heeft een hotel in de buurt gevonden met een sportschool. Kan hij daar vier keer per week naar toe om op de loopband zijn trainingen te volgen? Of is een training op de loopband niet hetzelfde als op de weg, vraagt hij.

Ik antwoord dat het echt niet aangenaam is om vier keer per week op een loopband te lopen in een hotel. Dat raad ik af.

Maar S. is het type dat nu al een afspraak heeft gemaakt bij de garage om in november zijn zomerbanden te vervangen voor winterbanden. Dus hij wil iets geregeld hebben.

Na een paar dagen heeft hij een oplossing.

Hij ziet op Googlemaps dat er een vlakke weg is van een kilometer of acht, en dat is vlakbij het huisje dat hij gehuurd heeft. Op een vlakke weg kan hij zich wél aan zijn hartslagen houden, dat lukt bergop natuurlijk nooit. Er zit wel een nadeel aan de vlakke weg: het is een autosnelweg. Maar hij overweegt om ’s morgens om 6:00 uur op de snelweg hard te lopen. Daar ligt vast geen sneeuw en het is mooi vlak.

Ik zie het al voor me. Een Nederlandse man in een bezweet loopshirt in een Italiaanse cel, omdat hij door de politie van de snelweg geplukt is. En S. maar wijzen op zijn hartslagmeter: hij liep daar om op hartslag te kunnen lopen.

Ik mailde:

Joh, laat je loopschoenen lekker thuis. Een week buitenlucht, espresso en genieten zit je marathonschema helemaal niet in de weg. Als je van de 100 dagen van je schema 80 dagen precies doet wat moet, dan is dat prima. En na je vakantie heb je nog twee maanden de tijd tot de marathon. Geniet ervan. Twee weken rusten, daarna weer sporten. Ook dat is Sportrusten.

Hardlopen op vakantie

S. mailde terug:

Dat is goed om te horen. Je hebt me ten dele gerust gesteld. Mijn vrouw is blij dat ik gewoon mee ga, mijn huwelijk is gered. Maar no way dat ik mijn loopschoenen niet mee neem. Ik ga daar minstens twee keer op de loopband staan.

Hardlopen op vakantie. Neem jij je loopschoenen mee?

Neem jij je loopschoenen mee op vakantie?

Laden ... Laden ...

Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


Over de auteur

Koen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag, ademt rustig en doucht koud. Hij is bedenker van het 100-dagen-sportrustenprogramma en geeft veel presentaties bij bedrijven.

Koen schreef de boeken Verademing (met Bram Bakker), Ik hardloper en De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Kopwerk (met Aart Vierhouten) en Koud kunstje (met Wim Hof). Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Verder is hij dol op vers gemaaid gras, landkaarten, boekwinkels en ijsvogels.

55 reacties op "Help! Ik ga op vakantie (hoe moet dat met mijn schema)"

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.