Groene smoothie in 4 stappen

Groene smoothie in 4 stappen

Eerst hardlopen en dan een smoothie, wat is dat lekker. Supergezond en je draait ze in een paar minuten in elkaar.

Hier wat tips om een verrukkelijke smoothie te maken. En de meeste recepten blijven ook buiten de koelkast goed: handig voor onderweg.

Hoe begin je in hemelsnaam, want er zijn duizenden combinaties mogelijk?

Volg simpel het groene-smoothie-stappenplan, hieronder.

Maar eerst nog even dit: stop veel groente in je smoothie. Maar dan ook écht veel.

Groentes in de hoofdrol

Shakes, sapjes en smoothies. Menukaarten, magazines en het internet staan vol met vitaminebeloftes. Maar deze mengsels bestaan vooral uit fruit. Gezond. Maar ook boordevol fruitsuikers. Daar piekt en daalt je bloedsuikerspiegel van, en dat is als loper niet altijd handig, want als je training begint met een dip, dan zit je met de gebakken peren. Van groenten kun je wél volop eten.

Daarbij: een appel, banaan of mandarijn eet je makkelijk uit de hand onderweg of achter je computer. Maar spinazie uit het vuistje ligt iets minder voor de hand.

Stop ze daarom royaal in je smoothie.

Groene smoothie in 4 stappen

Stap 1: kies een vloeistof, want het moet natuurlijk wel te drinken zijn

• Kraanwater
Goedkoop, gratis en de makkelijkste basis. Bijkomend voordeel: water beïnvloedt de smaak van de andere ingrediënten niet.

• Kokoswater
Flink aan de prijs maar een goede manier om o.a. je kalium en andere elektrolyten aan te vullen voor of na een pittige training. Dit voorkomt spierkramp.

• Koude (kruiden)thee
Minder voor de hand liggend maar het proberen waard.

• Notenmelk
Amandel,- hazelnoot,- kokos- of rijstmelk bijvoorbeeld. Kies jouw favoriete plantaardige zuivelvervanger voor een vol en romig effect.

Liever niet:

• Vruchtensap
Zet liever je tanden in een stuk echt fruit, dan dat je het drinkt uit een pak. Dat voorkomt suikerdipjes en zo blijven je darmen ook lekker actief.

• Melk
Groene smoothies zijn perfect om te detoxen. Voeg hier liever geen dierlijke producten aan toe, maar kies voor een plantaardige zuivelvervanger.

Stap 2: kies zuur & romig fruit

Granny Smith: deze felgroene appel bevat weinig suiker. Als je liever niet door de zure appel heen bijt, geeft de Granny je smoothie een frisse twist.

Wetenschappelijk appel onderzoek
In oktober 2014 stond in het wetenschappelijke tijdschrift Food Chemistry dat de Granny Smith stoffen bevat die langer voor een vol gevoel zorgen. En de onverteerbare stoffen, vezels en polyfenolen die je maag niet afbreekt, stimuleren de goede darmbacteriën en verhogen de weerstand.

Kiwi’s: zure vitaminebommetjes, die onderweg onhandig zijn, maar perfect voor in je smoothie.

Grapefruit: door de bittere smaak niet zo geliefd, wel erg gezond en goede afwisseling voor de zoetere sinaasappel.

Papaja: in de zomer soms te krijgen op de markt of bij fruitspeciaalzaken. Deze volle zachte vrucht bevat heel weinig suiker.

Avocado: is een vrucht, geen groente. Toch kan deze wél elke dag in je smoothie. Avocado maakt je smoothie lekker vol en romig. De extra calorieën en gezonde vetten maken de smoothie een complete maaltijdvervanger.

Stap 3: kies voor rauwe groentes

Groene smoothies zijn een smakelijke en makkelijke manier om een grote hoeveelheid groenten binnen te krijgen. Door de hoge dosering vitamines en mineralen ondersteun je de honderden stofwisselingsprocessen in je lichaam en komt je hormoonhuishouding meer in balans. Ook helpt het de pH-waarde van je bloed verbeteren. Kortom: een grote schoonmaak voor je lichaam.

Rauwe groentes zijn rijker aan enzymen, vitamines en mineralen dan wanneer deze tijdens het kookproces (deels) verloren gaan.

Spinazie: wees gerust: spinazie krijgt pas bij koken of roerbakken de overheersende smaak. Rauw is het een frisse basis.

Maar ook andijvie, sla, en voor gevorderden boerenkool, smaken rauw verrassend anders.

Bleekselderij maakt je smoothie pittig.

Komkommer neutraliseert juist de scherpe randjes.

Waarschuwing voor rauwe groenten:

CBF_4349

Rennen met wc-rol

Let op: je darmen reageren in het begin heftig op rauwe groenten. Dus je bent gewaarschuwd als je een rondje gaat lopen ná je smoothie, zoek rondje met wc’s onderweg. Maareh, je kunt natuurlijk een smoothie nemen ná het lopen.

Start met een lager percentage groente bouw dit langzaam op. Streven naar een verhouding van 60% groenten en 40% (zuur) fruit in een smoothie is mooi.

Stap 4: kies extra smaakmakers en oppeppers

Specerijen doen wonderen voor je smoothie. En ze zitten bomvol goede stofjes.

Gember: voor een scherp accent. Dit brengt je zoetere smoothie in balans. De pittige wortel bevat polyfenolen, en dat belooft een krachtige onstekingsremmer te zijn.

Kaneel: creëert juist een zoetere smaak.

Vanille: is een krachtige antioxidant

Cayennepeper: is minstens zo krachtig voor je gezondheid als dat de smaak is. Deze pittige specerij ondersteunt onder andere je spijsvertering. Gebruik er niet te veel van.

Kokosrasp en bijvoorbeeld goiji berries (antioxidanten) zijn smakelijk en leuk voor het kleurcontrast. Het oog wil tenslotte ook wat.

Wil jij een goed gevulde smoothie met bite? Voeg dan na een handje gezonde noten of zaden als zonnebloempitten toe.

Aan de slag: groene smoothie

De hoeveelheden hangen af van hoe dik of vloeibaar jij je smoothie wilt. Even experimenteren dus. Mix alle ingrediënten van stap 1 tot en met 4 tot een gladde smoothie. Een simpele staafmixer voldoet al prima. Voeg de noten eventueel later toe.


Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


Esther Vliege_blog_close upEsther Vliege (1980) studeerde tekst- en communicatiewetenschappen. Nu is ze freelance multimedia publisher: ze creëert content voor print en online media. Als ze niet schrijft, loopt of fiets ze. Of geeft ze sportles in een zaal of de natuur.

Ze woont in de Amsterdamse Pijp, maar droomt over een huis in het bos. Haar recepten zijn weinig culinair, maar wel gezond. En lekker. Ademhalingsoefeningen en yoga houden haar in balans.

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

19 reacties op "Groene smoothie in 4 stappen"

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.