Bananenbrood van Janneke Poort: een must voor hardlopers

Bananenbrood van Janneke Poort: een must voor hardlopers

Herplaatst: september 2021.

Voor lopers die op zoek zijn naar gezond tussendoortje, deel ik deze week een verrukkelijk recept.

Bij deze een favoriet recept: Bananenbrood.

Een bananenbrood is lekker als afwisseling op je gewone boterham, of in plaats van je bakje kwark in de ochtend.

Het is suikervrij, glutenvrij en lactosevrij. En… het vult goed. Je bent voor uren verzadigd!

Bananenbrood wordt gemaakt met eieren, amandelmeel en bananen en je kunt eindeloos variëren met smaken en ingrediënten. Je maakt hier een mooi beslag van en laat de oven 45 minuten zijn werk doen. Een heerlijk geurend, warm, stevig bananenbrood lacht je tegemoet. Ideaal voor hardlopers! Ik neem dit bananenboord graag vóór of ná mijn loopevenementje. Het geeft een hoop energie en zorgt voor het herstel van je spieren. En wil je geen gelletjes tijdens je evenement? Denk dan eens aan een stukje bananenbrood.

De basis van een bananenbrood: ingrediënten; goed voor een hele cakevorm

3 rijpe bananen

3 eieren

100 gram amandelmeel

Extra ingrediënten:

  • 1 lepel vers geraspte gember
  • Kaneelpoeder
  • Speculaaskruiden
  • Een handvol rozijnen
  • Kokosrasp
  • Verse blauwe bessen
  • Walnoten
  • Dadels
  • Vijgen
  • Gedroogde abrikozen
  • Stukjes appel
  • Sesamzaadjes

En als je behoefte hebt aan chocolade? Gooi er eens wat gehakte (pure) chocolade door…

Thank me later ?

Verwarm de oven voor op 175 graden(Tip; zijn de bananen nog niet rijp? Bak ze even in de oven)

Mix de amandelmeel met de bananen

Voeg je extra ingrediënten toe

Klop de eieren lekker luchtig met de mixer

Voeg de eieren en het mengsel samen

Mix alles goed door tot een stevig beslag

Giet het beslag in een cakevorm

Doe eventueel stukjes banaan/sesamzaad/noten of één van de andere ingrediënten op de cake

Bak het bananenbrood 45 minuten af

Eet lekker!

Over de auteur

Na de diagnose reuma en een verlammend doktersadvies "jij mag nooit meer hardlopen" ging Janneke Poort op zoek naar alternatieven. Inmiddels is Janneke 20 kilo afgevallen en heeft ze drie marathons gelopen.

Bij Sportrusten is ze chef plannensmeder én ze is de beroemde loopfotograaf Sjansarazzi.


Nieuwsbrief

Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, meer interessante kost je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

*  Website URL


21 reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.