Verbeter je looptechniek: doe-het-zelf-pakket

Verbeter je looptechniek: doe-het-zelf-pakket

Franklin van Doesburg heeft afgelopen weken veel lopers gezien die met hun techniek aan de gang gaan. Hij schreef er een blog over, met een leuke tip om zelf te proberen.

De laatste maanden heb ik veel hardlopers begeleid met hun techniek.

Veel van de lopers trainen met het Sportrusten-schema. Dat is een feest. De lopers zijn kritisch, zelfdenkend en bereid om een nieuwe loopstijl te proberen.

Ik ben groot voorstander van techniektraining, maar Sportrusten-Koen schrijft boeken vol over ademhaling en hartslagen, en laat je vervolgens doodleuk de weg op gaan zonder naar je loopstijl te kijken. Dat is gek.

Daarom rijst de vraag… waarom lees ik op sportrusten.nl zo weinig over looptechniek?

Want net als een Sportrusten-schema is de looptechniek ook persoonlijk en voor iedereen anders. Okay, je wilt het liefst concrete tips om mee aan de slag te gaan. Je meet ook je individuele hartslag, onderzoekt je persoonlijke ademhaling en stelt je eigen kilometer-schema samen.

Je wilt geen algemene loopadviezen. Je wenst een manier waarop je zelf tot een betere loopstijl komt. Precies. Op. Maat.

Laten we dat eens uitproberen door wat kennis te delen en zelf je loopstijl te onderzoeken.

Alles begint met waarnemen

Daarna zullen we zien of je loopstijl beter kan. Misschien krijg je vragen over wat qua loopstijl bij je past. Of zoek je specifieke verbeterpunten? De kunst is altijd om eerst waar te nemen wat je nu doet. Dan aan te passen en daarna opnieuw waar te nemen wat er gebeurt.

Hier een aantal tips om je eigen looptechniek onder de loep te nemen:

Loop je liever met je duimen naar binnen of met je duimen omhoog? Let er gewoon eens op als je loopt. Wat is de favoriete stand van je duim?  (hierover later meer)

Niemand loopt hetzelfde en dat is zichtbaar in de stand van je duim, maar ook in de loopscans die ik doe. Ik laat er een aantal zien.

De eerste scan. We kijken naar het eerste grondcontact: de landing in het midden van de voet. Iedere hardloper wikkelt altijd af op de voor- of middenvoet. De afwikkeling wordt vervolgd met inveren tot licht hakcontact en daarna naar voren (dat zie je aan de gemiddelde looplijn).

Bij het volgende voorbeeld van een andere atleet is de landing meer naar de buitenkant (weer met een mooie afwikkeling).

Na honderden loopscans te bekijken zie je dat er niet één optimale landingsplek is, die voor iedereen hetzelfde is

De sweet spot is nogal persoonlijk. Met specifieke oefeningen, precieze massage, houdingadvies en technische aanpassingen maak je de landing en voetdruk optimaal.

Waaraan herken je een optimale voetdruk:

  • geen verschil tussen links en rechts
  • steeds op dezelfde sweet spot landen
  • iedere pas dezelfde afwikkeling (sweet spot – lichte hak – tenen)
  • ontspannen inveren (bij teveel spanning blijft de druk ‘strak’ op de voorvoet)

Deze aandachtspunten geven een nauwkeurige weergave van je spierketens. Koen heeft ook ontdekt dat zijn voet gek deed.

A-symmetrie in je loopbeweging is inefficiënt en leidt uiteindelijk tot pijntjes en blessures. Is er ergens te veel spanning, te weinig kracht of geen goede afstemming tussen de ketens dan zie je dat direct terug in een onregelmatige voetscan. En ook in a-symmetrie in het lichaam:

  • verschil in arminzet links en rechts
  • verkrampte elleboogbeweging
  • verschillende voetstand links en rechts

Ga nu zelf eens voelen of je duimstand links en rechts gelijks is

Niet direct corrigeren. Eerst waarnemen.

En waar je denkt dat je sweet spot zit. Niet gelijk je afwikkeling veranderen, maar gewoon eens kijken waar je denkt/voelt dat je landt. Vervolgens kun je eens je duimstand die je eerder hebt gecheckt veranderen: meer naar binnen of omhoog.

Dan voel je hoe de inzet van je handen impact heeft op je voetlanding

Al deze details kun je waarnemen en beïnvloeden. Stap voor stap. Langzaam kom je er zelf achter wat het beste bij je past.

Een optimale houding vermindert direct de druk op overbelaste lichaamsdelen.

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


Over de auteur

Franklin van Doesburg is de bedenker van ISA & ISAMOTION.

Hij vindt dat je vaker een vraag over je trainingsaanpak of blessure aan jezelf kunt stellen. Want iedere prestatie begint met het herkennen van de kracht van je eigen lichaam. Zelf is hij nu 5 jaar blessurevrij.

Franklin loopt hard, houdt van wandelen, schrijven en dutjes doen. Je kunt hem altijd wakker maken voor bewegings-experimenten en helpt je graag bij het stellen van de juiste vraag, aan jezelf.

2 reacties op "Verbeter je looptechniek: doe-het-zelf-pakket"