Trainen voor 21,1 en 42,195 kilometer?

Trainen voor 21,1 en 42,195 kilometer?

Schema’s

,Dat bestaat toch niet’, zei PvD met afkeurende blik. ,Maximaal 14 kilometer trainen en dan een hele marathon lopen.’
,Het werkt echt’, antwoordde ik, ,wel onder wat voorwaarden uiteraard.’

PvD schoot me in de pauze van een lezing in Heerenveen aan. Hij had het boek ‘Ik, hardloper’ gelezen en was enthousiast over het boek, met name de stukken over ademhaling. Over de schema’s in het boek was hij minder te spreken. Het schema voor de marathon noemde hij ronduit bezopen. Het schema laat je nooit langer trainen dan 14 kilometer in aanloop naar een hele marathon.

Zelf ben ik in voorbereiding op De Groene van Amsterdam – een marathon op 11 mei in Amsterdam West. Ik train nooit langer dan 14 kilometer. Toch weet ik zeker dat de finish halen op 11 mei geen probleem is. Ik voldoe aan alle voorwaarden om met dit schema naar de marathon toe te werken.

3 voorwaarden

Natuurlijk werkt het schema niet als je met 25 kilo overgewicht en weinig training een tijd wil lopen van minder dan drie uur. Het schema is voor mensen die:

1. een goede tijd – maar geen supertijd – willen lopen > 3u00’00”
2. geen overgewicht hebben
3. minimaal 4 x per week willen lopen

Ik zit goed. Want op 11 mei hoop ik binnen de 3u20′ te blijven, ik ben 59 kilo – bij 1m69 – en 4 x per week lopen lukt wel. Hoewel ik soms een keertje lopen inruil voor fietsen. De marathonschema’s uit Ik, hardloper werken voor mij uitstekend. Omdat je nooit langer dan 14 kilometer hoeft te lopen is het eenvoudig in te passen.

Zo spring ik op weg naar een lezing uit de auto om een rondje te lopen. Zou ik dan bijvoorbeeld 30 kilometer moeten trainen dan ben ik behoorlijk duf en stram bij de lezing die volgt. Ik praat al rustig, mijn woorden stromen eerder als een kabbelend beekje dan als een spraakwaterval. Na een training van 30 kilometer en de bijbehorende vermoeidheid vrees ik dat mijn spreektempo  zakt naar een stilstaande plas die flink verzuurt. Ook illustreer ik de voordelen van een ademhalingsoefening voor het lopen graag door even hardlopend de winkel door te gaan. Na een training van 2,5 uur vrees ik dat ik meer weg heb van een kreupele winde dan van een ontspannen loper. Voor mij zijn de korte looptrainingen ideaal. Ik heb voldoende energie en loop niet meer kreupel.

Overigens speel ik in aanloop naar 11 mei wel een keer vals. Op 30 maart loop ik de halve van Berlijn. Niet omdat het moet maar omdat ik met een goede vriend in deze prachtige stad graag 21 kilometer loop.

Mooi toch. Trainen voor een halve marathon in Berlijn en stiekem een hele marathon lopen in Amsterdam.

Wie heeft er ervaring met (korte of lange) training voor een marathon? Laat weten wat jouw langste trainingsafstand is.

 

 

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


Over de auteur

Koen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag, ademt rustig en doucht koud. Hij is bedenker van het 100-dagen-sportrustenprogramma en geeft veel presentaties bij bedrijven.

Koen schreef de boeken Verademing (met Bram Bakker), Ik hardloper en De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Kopwerk (met Aart Vierhouten) en Koud kunstje (met Wim Hof). Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Verder is hij dol op vers gemaaid gras, landkaarten, boekwinkels en ijsvogels.

8 reacties op "Trainen voor 21,1 en 42,195 kilometer?"

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.