PR op de 10K: dankzij Stryd?

PR op de 10K: dankzij Stryd?

Zondag liep ik een PR in Alphen a/d Rijn: 37’48” op de tien kilometer.

Ik had helemaal geen rekening gehouden met een PR, en nadat ik van de verbazing bekomen was, realiseerde ik me waar ik mijn PR aan te danken had. Dat was verrassend.

Na mijn PR schreef ik meteen een blog: hard starten en daarna niet toegeven aan een stemmetje in mijn hoofd dat rustiger wil lopen. Pijn in de bovenbenen hoort erbij vandaag.

De dag ná mijn onverwachtse PR duik ik in de cijfers voor een analyse. Omdat ik ook voor ProRun een blog schrijf over mijn ervaringen in Alphen a/d Rijn.

Eerst even kijken in de calculator van Ron en Hans wat mijn nieuwe – mogelijke – PR’s zijn op andere afstanden.

18:00 op de 5K en 2u56 op de marathon. Mooi werk.

Dan even mijn Strava erbij:

Hier zie ik iets opvallends

Zoals gezegd: hard starten en dan doorgaan. Mijn omslagpunt is 192, dus die hartslagen vanaf kilometer 5 geven aan dat ik écht diep ben gegaan. Bij kilometer 6 had ik het zwaar en bij kilometer 7 nog zwaarder. Ik weet nog dat ik toen op mijn horloge keek. Als ik toen had gezien dat mijn hartslag 193 was bij een tempo van 3:58 was ik zeker niet gaan versnellen. Dan had ik gedacht: auw, ik ga diep. Maar op mijn Polar zag ik enkel het vermogen van mijn Stryd (die zijn gekoppeld): 262 Watt.

En toen dacht ik: ik móét boven de 270 Watt blijven. 

Want 270 Watt is mijn Critical Power en daar moet ik 10 kilometer op/boven kunnen lopen.

Dus ik perste er de laatste drie kilometer nog wat uit. Het was duidelijk geen vogels kijken, wel een PR.

Omdat ik mijn PR slechts met 6 seconden verbeterde, was het zetje van Stryd genoeg om het maximale eruit te halen en mijn PR te lopen

Ook de eerste kilometers bood Stryd al voordeel te opzichte van mijn hartslag. Na 2 kilometer keek ik op mijn horloge en liep ik op 295 Watt, 25 Watt bóven Critical Power (daar kan je 10K op lopen).  Toen wist ik: dit is iets té enthousiast. In het overzicht op Strava zie ik echter dat mijn hartslag toen nog op 178 lag, 14 slagen ónder mijn omslagpunt. Dus het voordeel van lopen op vermogen is vooral waardevol op wedstrijddagen: hartslag reageert dan toch iets trager.

Een 10 kilometer kan ik lopen op Critical Power (bij mij 275 Watt).

Binnenkort ga ik toch eens een 5K lopen op 286 Watt. Volgens Stryd moet dat kunnen.

De dag na mijn PR spreek ik een fanatieke looptrainer.

Jij bent toch ook al 40? vraagt hij een tikkie argwanend.

Jazeker, ik word 41 deze maand, hoezo? vraag ik.

Hoe kan jij dan nog steeds PR’s lopen? Hij klinkt een beetje jaloers.

Maar ja, dat is het voordeel van veel lopers, denk ik: ze beginnen laat met lopen. Ik loop pas vijf jaar serieus hard en met de opgebouwde loophistorie en de kennis van mijn lichaam, kan ik mezelf nog jaren verbeteren.

Leeftijd speelt een minder grote rol dan leefwijze bij sportprestaties.

Dat geldt natuurlijk niet voor topsporters die van hun 20ste tot hun 35ste heel veel trainen en heel gericht rusten. Maar voor lopers die na hun 35ste beginnen is de kans groot dat ze op hun 55ste fitter zijn dan op hun 25ste. Mensen die bijvoorbeeld roken hebben op hun 55ste een matige conditie. Niet omdat ze 55 zijn, maar omdat ze 30 jaar hebben gerookt.

Op mijn 55ste hoop ik weer in Alphen a/d Rijn te kunnen starten bij het schitterende evenement.

Benieuwd welke tijd ik dan loop.

Wil jij ook met een Stryd gaan lopen? Ik ben er zo enthousiast over, dat we ze in de Sportrusten winkel hebben: klik hier.

Noot 1: loop je nu op hartslag? Dat is natuurlijk helemaal prima en betrouwbaar. Ik vind het zelf leuk om nieuwe dingen te testen, maar ik heb 20 jaar lang gesport met een hartslagmeter en daar veel van geleerd en heerlijk op gesport.

Noot 2: ook Polar en Garmin geeft vermogen aan, maar dat is niet betrouwbaar, die vermogens kun je beter links laten liggen.

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


Over de auteur

Koen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag, ademt rustig en doucht koud. Hij is bedenker van het 100-dagen-sportrustenprogramma en geeft veel presentaties bij bedrijven.

Koen schreef de boeken Verademing (met Bram Bakker), Ik hardloper en De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Kopwerk (met Aart Vierhouten) en Koud kunstje (met Wim Hof). Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Verder is hij dol op vers gemaaid gras, landkaarten, boekwinkels en ijsvogels.

10 reacties op "PR op de 10K: dankzij Stryd?"

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.