Loop ik zondag een dik PR? (2:49:41)

Loop ik zondag een dik PR? (2:49:41)

Zondag loop ik de marathon in Den Bosch.

Volgens Stryd, Hans van Dijk en Ron van Megen wordt het een dik PR.

Mijn (lange) trainingen zitten erop, ik heb weken gemaakt van meer dan 100 kilometer, ik ben 4 kilo afgevallen en volgens Stryd kan ik de marathon lopen op 250 watt.

De calculator van Hans en Ron voorspellen met 250 watt een dik PR: 2:49:41.

Dat is tien minuten sneller dan mijn persoonlijk record op de marathon

Aanstaande zondag om 12:30 weet ik of dat gelukt is.

Tijdens de voorbereiding op deze marathon deed ik alles anders dan anders. Ik trainde niet op hartslag maar op vermogen en ik trainde veel meer kilometers dan ik gewend ben. De voorbereiding was alvast een feestje. Wat genoot ik van de lange duurlopen met Mark Z. over de Veluwe en van de intervallen om 5:45 in de ochtend met Klaas B. Als we rustig keuvelend de slapende hoofdstad achter ons lieten om explosieve intervallen te doen op het Brettenpad, voelde ik me springlevend en wat is het leuk om een partner in crime te hebben op de vroege ochtend. En af en toe een Critical Power opkrikdag met Jasper B: 6 kilometer vol gas rond de Sloterplas.

In een gekke periode waarin ik – net als iedereen – veel minder mensen zag dan normaal, waren deze corona-bestendige loopuitjes nog betekenisvoller dan anders. Klaas B., Mark Z. en Jasper B. lopen ook allemaal in Den Bosch. Op voldoende afstand en zonder verzorgingsposten onderweg, kan het doorgaan zondag.

Komende zondag weet ik of mijn inspanningen behalve veel vreugde ook een PR opleveren. De afgelopen vier maanden was vermogensmeter Stryd mijn trainer en mijn inspirator om anders te trainen dan anders. Zondag weet ik of hij ook slim is en me een PR oplevert.

Tijdens de voorbereiding kreeg ik vaak de vraag of ik van mijn geloof was gevallen. Eerdere marathons trainde ik nooit meer dan 14 kilometer, nu zat ik aan 100 kilometer per week en waren bijna al mijn trainingen langer dan 14 kilometer.

Raad je mij nu aan om het 14-kilometer-schema te doen, of om lange duurlopen te trainen?  vroeg J. me een tikkie verward.

Of je lange duurlopen wilt doen of liever het 14-kilometerschema gebruikt voor een marathon, hangt van verschillende af. Ik weet nog niet of dit schema echt een PR op gaat leveren, maar het belangrijkste is dat ik blessurevrij mijn trainingen heb gevolgd én dat ik op nogal ontspannen wijze de tijd vrij kon maken voor mijn lange trainingen.

Dat was een aantal jaar geleden wel anders.

Toen moesten mijn achillespezen en hamstrings nog wennen aan hardlopen én had ik minder rust in mijn dagen om lange duurlopen te doen. Nu voelde ik me goed en vond ik het een mooi experiment om meer kilometers te lopen.

In de voorbereiding op deze marathon vond ik het niet erg als ik geblesseerd raakte, dan zegde ik simpelweg mijn marathon af en ging ik lekker fietsen: ook goed

Dat gaf me ook rust en vrijheid om te intervallen, lange duurlopen te doen én week na week meer dan 80 kilometer te trainen. Voor een marathon in bijvoorbeeld New York had ik liever de zekerheid genomen dat ik uitgerust, fit en blessurevrij aan de start stond. Dan had ik minder kilometer getraind. Want je zit er natuurlijk niet op te wachten dat je een ticket hebt naar New York en een startbewijs en dat je dan geblesseerd raakt. Met een marathon in Den Bosch voelt dat toch anders.

Maar daar waar ik eerder snel pijntjes kreeg als ik langer en vaker ging lopen, was dat nu niet. Techniektrainer Franklin van Doesburg heeft me daar vorig jaar flink mee geholpen en met meer loopjaren in de benen, kan ik nu meer training aan.

Het ging goed.

Per week trainde ik 4 tot 5 uur meer dan in mijn vorige voorbereiding.

Ik voel me fit en heb zin in aanstaande zondag.

Wordt vervolgd!Loop ik zondag een dik PR? (2:49:41)

Over de auteur

Koen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag, ademt rustig en doucht koud. Hij is bedenker van het 100-dagen-sportrustenprogramma en geeft veel presentaties bij bedrijven.

Koen schreef de boeken Verademing (met Bram Bakker), Ik hardloper en De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Kopwerk (met Aart Vierhouten) en Koud kunstje (met Wim Hof). Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Verder is hij dol op vers gemaaid gras, landkaarten, boekwinkels en ijsvogels.


Nieuwsbrief

Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, meer interessante kost je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

*  Website URL


44 Responses to "Loop ik zondag een dik PR? (2:49:41)"

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.