Hoe bepaal je zelf je omslagpunt?

Hoe bepaal je zelf je omslagpunt?

Hoe bepaal je zelf je omslagpunt?

Het bepalen van je omslagpunt, dat is persoonlijk. Aan algemene formules zoals 220 min leeftijd heb je helemaal niets.

Een persoonlijke test. Dat zegt veel meer. Je kan een inspanningstest doen, maar je kunt ook zelf een veldtest proberen.

Daar helpen wij je graag bij. Het enige wat je hoeft te doen is een half uurtje tijd nemen voor een slimme test. Stans van der Poel heeft ons deze test geleerd en hij is erg leerzaam voor hardlopers:

Hoe bepaal je zelf je omslagpunt: wat heb je nodig?

– Een hartslagmeter

– Een snelheidsmeter

– Een parcours waar je ongestoord en (heel) hard kan lopen

Hoe bepaal je zelf je omslagpunt

 Hoe bepaal je zelf je omslagpunt: de veldtest

1. Loop 6 minuten warm op een tempo van ongeveer 7 kilometer per uur

2. Verhoog vervolgens elke 2 minuten je snelheid met 1 kilometer per uur

3. Je begint dus na het inlopen 2 minuten met 8 kilometer per uur

4. Dan ga je na elke 2 minuten 1 kilometer per uur harder

5. Dit doe je net zo lang tot je echt niet verder kan. Het is een maximaal-test, dus je mag best kapot gaan, écht kapot.

6. Als je kapot bent en je kunt echt niet meer verder, kijk dan wat je maximale hartslag is, de meeste horloges onthouden je maximale hartslag wel, maar voor de zekerheid is het goed om zelf ook even te kijken.

7. En nu je omslagpunt – bij benadering, maar het komt erg in de buurt. Hoe lager je maximale snelheid, hoe dichter je maximale snelheid bij je omslagpunt ligt, met deze test.

Let op: de maximale hartslag die je nu met deze test haalt is NIET je absolute maximale hartslag. Wel kunnen we met deze test bij benadering je omslagpunt goed vaststellen.

Maximale snelheid 20 km/uur of hoger? Je omslagpunt is 6 hartslagen lager dan je maximale hartslag.
Maximale snelheid 18-19 km/uur? Je omslagpunt is 5 hartslagen lager dan je maximale hartslag.
Maximale snelheid 16-17 km/uur? Je omslagpunt is 4 hartslagen lager dan je maximale hartslag.
Maximale snelheid 14-15  km/uur? Je omslagpunt is 3 hartslagen lager dan je maximale hartslag.
Maximale snelheid 12-13 km/uur? Je omslagpunt is 2 hartslagen lager dan je maximale hartslag.
Maximale snelheid 10-11 km/uur? Je omslagpunt is 1 hartslag lager dan je maximale hartslag.

TIP: Laat iemand die doorgaans sneller loopt dan jij als ‘haas’ fungeren. Hij/ zij kan het tempo bepalen. Zo kun je dieper gaan en hoef je zelf niet op de snelheid te letten. De haas geeft aan wanneer je moet versnellen. Deze haas kan natuurlijk ook op de fiets meegaan.

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

34 reacties op "Hoe bepaal je zelf je omslagpunt?"