Hoe Dafne Schippers kinderen kan inspireren om eigen droom te volgen

Hoe Dafne Schippers kinderen kan inspireren om eigen droom te volgen

Het is bijna kerst: tijd om het jaar te evalueren.

Wat is er allemaal gebeurd en wat kan er volgend jaar beter?

Dafne Schippers dacht deze zomer met Rana Reider de volgende stap te kunnen zetten naar de wereldtop.

Zelf droomde ik ervan Dafne te ontmoeten en haar sprintanalyse te maken. Het liep anders.

Nu het jaar bijna ten einde is, droom ik ervan ons beider wensen alsnog in vervulling te laten gaan.

Tijdens het kerstdiner bespreken we een aantal punten die in 2019 beter kunnen

Ik heb net een tafel bij Grand Hotel Karel V in het centrum van Utrecht gereserveerd. Zowel voor mij als voor Dafne is het ongeveer 10 minuten fietsen (voor haar 3 minuten lopen :)) naar het 7-gangen diner met coquille en krab vooraf. Bij de sterke espresso-geuren in café Springhaver – tegenover Karel V – droom ik alvast over het komende kerstdiner en het fabelachtige leven van Dafne tot nu toe.

Het verhaal van Dafne is een kerstwonder op zich

Hoe kan een sporter met zoveel lichamelijk ongemak – rug én knie – de beste van de wereld worden?

Op jonge leeftijd wordt Dafne verteld dat haar rug te stijf is. Bovendien heeft zij een ruggenwervel die uitsteekt. Om dit alles te verhelpen krijgt Dafne pijnlijke massages. Daarnaast heeft ze last van haar knie waarvoor ze vervelende oefeningen krijgt. Het is een zware periode.

Dafne gaat haar eigen weg

Op een cruciaal moment neemt Dafne een besluit: ik ga trainen op de manier zoals ík wil en als dat niet goed genoeg is stop ik met atletiek.

Vanaf dat moment rent Dafne met een stijve rug en traint ze in het krachthonk ‘om de pijn heen’. Ze werkt met atletiekcoach Bart Bennema wiens trainingsaanpak aansluit op haar visie: eerst vrij bewegen, dan technisch trainen en pas op latere leeftijd echt zware krachttraining.

De rest is geschiedenis.

Vanuit mijn interesse in de bewegingsanalyse keek ik naar haar trainingen en wedstrijden. Dafne lijkt mij een zogenaamde rugbeweger. De meeste kracht haalt ze uit haar rug. Als je alle spieren aanspant word je een plank. En als plank kom je niet vooruit. Daarom zal Dafne voorzichtig zijn met buikspieractivatie. Ze loopt rechtop het meest ontspannen, met holle rug en haar hoofd licht achterover. Deze manier van lopen is het best zichtbaar in het middelste gedeelte van haar race, daar behoudt ze de meeste snelheid ten opzichte van de concurrentie. De rugbewegingen van Dafne betekenen dat haar buikspieren een speciale training vereisen. Te veel buikspier-activatie levert verkramping op.

Souplesse

Dafne kan met souplesse lopen terwijl haar spieren een topprestatie moeten leveren. Het is sowieso een wonder dat een lichaam – ieder lichaam – zich kan ontspannen tijdens een sprint, maar uiteraard is het de enige manier. Haar kwaliteit om ontspannen en daardoor op techniek te blijven lopen komt bij Bart Bennema perfect tot zijn recht. Met notabene een trainingsschema voor een zevenkamp loopt ze supersnelle tijden op de 100 en 200 meter. Met de hulp van Bart volgt Dafne haar eigen pad.

De nieuwe weg

Op het moment dat Dafne voor trainer Rana Reider kiest vraag ik mij direct af of er genoeg ruimte blijft voor Dafnes eigen weg. Ik stel me zo voor dat we hier tijdens het kerstdiner wat langer bij stil zullen staan. Rana Reider verwachtte dat Dafne zijn krachttraining aan zou kunnen. De eerste tekenen dat er iets niet goed zat werden al snel zichtbaar. Dafne liep wat verkrampter op de baan. De explosiviteit was in orde, maar ze hield het minder lang vol en het ergste was: de ontspanning in het midden van de race leek totaal verdwenen.

Dafnes lijstje goede voornemens

  1. Meer opkomen voor mijn eigen wensen
  2. Training beter laten aansluiten bij mijn lichaam
  3. Een blessure eerder signaleren

Als ik Dafnes wensenlijstje bekijk zie ik direct mogelijkheden. Op oude beelden van haar training viel mij namelijk op dat de rechtervoet van Dafne op sommige momenten iets afwijkt van de gebruikelijke lijn. Haar voet komt vlak vóór de afzet meer op de grote teen terecht en het is in mijn optiek een directe verklaring voor de terugkomende pijn aan de binnenkant van haar rechterknie. In mijn notitieboekje heb ik een aantal waarnemingen opgesomd.

Waarom vertelt ons lichaam niet gelijk als het risico op blessures toeneemt?

Nou, dat doet het wel, maar je moet die signalen leren herkennen.

Verkramping à a-symmetrie in de beweging à voetplaatsing à knieklachten

Onder dit lijstje staat tussen haakjes met potlood: ‘Overmatige buikspieroefeningen in het krachthonk?’ Een paar keer in haar carrière komt de open voetstand – in een eerder artikel noemde ik het een Schippersvoetje – terug.

Bijvoorbeeld na trainingen voor het kogelstoten, maar dus ook na een aantal maanden trainen onder Rana Reider.

Is er een manier om Dafnes blessures eerder te signaleren?

De open voetstand bij Dafne zou een belangrijke indicatie kunnen zijn voor verkramping. Het Schippersvoetje ben ik dit jaar vaker tegengekomen. Onder andere bij Koen (van Sportrusten).

Er zijn meerdere manieren om hiermee om te gaan. Onder andere het aanpassen van krachttraining, maar ook een kleine houdingcorrectie of zelfs een aanpassing van de armen en de ademhaling.

Als ik toch aan het dromen ben, deel ik mijn wensenlijstje ook met Dafne.

Franklins goede voornemens

  1. Mijn stukjes voor Sportrusten eerder bij Koen aanleveren
  2. Dafnes verhaal vertellen
  3. Ik moet groter dromen, net als Dafne

Maar wat zou het toch mooi zijn als we het tijdens het kerstdiner van 2019 weer gewoon over de Kracht van Dafne hebben.

Als ik nog één wens mag doen: dat het verhaal van Dafne ieder jaar kinderen kan inspireren om ook hun eigen weg te volgen

Vrolijke kerstgedachte & een blessurevrij nieuwjaar!

Franklin

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


Over de auteur

Franklin van Doesburg is de bedenker van ISA & ISAMOTION.

Hij vindt dat je vaker een vraag over je trainingsaanpak of blessure aan jezelf kunt stellen. Want iedere prestatie begint met het herkennen van de kracht van je eigen lichaam. Zelf is hij nu 5 jaar blessurevrij.

Franklin loopt hard, houdt van wandelen, schrijven en dutjes doen. Je kunt hem altijd wakker maken voor bewegings-experimenten en helpt je graag bij het stellen van de juiste vraag, aan jezelf.

4 reacties op "Hoe Dafne Schippers kinderen kan inspireren om eigen droom te volgen"