Hier wel even op letten bij warm weer

Hier wel even op letten bij warm weer

Het is warm.

Lopers maken zich zorgen.

Even leek het erop dat de Midzomermarathon in Apeldoorn werd afgelast vanwege het warme weer.

Kranten schrijven over een hittegolf.

Is een zonnetje en temperaturen boven de 25 graden een reden om niet hard te lopen?

Nee natuurlijk.

Je kunt echt wel een rondje hardlopen als het warm is.

Afgelopen vrijdag liep ik op het heetst van de dag een rondje. Ik deed gewoon wat ik van plan was: rustig lopen en één kilometer volle bak: 3:21 op die kilometer.

’s Avonds zit ik met Joost op een terras. Joost heeft sinds twee maanden een hartslagmeter en is in voorbereiding op de marathon van Amsterdam. Zijn eerste marathon. Hij hoopt op een tijd onder de vier uur, maar is nu al blij dat hij zes kilo kwijt is door zijn serieuze aanpak.

‘Heb jij helemaal geen last van de hitte?’ vraagt Joost en hij neemt een slok van zijn Spa rood.

‘Hitte?’ vraag ik; ‘we zitten toch in de schaduw, zo heet is het hier niet.’

Joost zet zijn glas neer en vist een ijsklontje uit zijn glas: ‘Vanmiddag bedoel ik. Op Strava zag ik dat je snoeihard liep.’

‘Oh,’ antwoord ik: ‘dat was maar één kilometer, verder liep ik vrij rustig.’

‘Zo hard met dit weer, dat kan niet gezond zijn,’ zegt Joost en hij stopt een ijsklontje in zijn mond.

Niet gezond? Als de zon schijnt is hardlopen ineens niet gezond meer?

Het lijkt me kul. Natuurlijk drink je een glas water extra met dit weer. En als je pies niet donkergeel wordt, drink je genoeg.

‘Hoe ga jij met je voorbereiding op Amsterdam?’ vraag ik.

‘Niet zo lekker,’ zegt Joost en hij tikt op zijn TomTom: ‘ik word alleen maar langzamer bij marathonhartslag.’

‘Met dit weer is het niet zo gek dat je wat langzamer loopt bij dezelfde hartslag,’ zeg ik: ‘maak je vooral geen zorgen om je tempo, als het lukt om op marathonhartslag te trainen, maak je in september vanzelf een sprong in je tempo. Ruim op tijd voor de marathon van Amsterdam.’

Joost kijkt me wat argwanend aan. Hij denkt dat ik maar wat zeg om hem een goed gevoel te geven over zijn trainingen. Maar het is zo simpel als wat: je lichaam moet op 36,8 graden blijven, dus als het warm is en je gaat hardlopen, dan moet je lijf wat harder werken om niet over verhit te raken.

En je lijf is daar goed in, maar je hartslag is dan wel wat sneller  hoog.

Door op hartslag te trainen (als je bezig bent met een schema van Stans van der Poel) vergaloppeer je jezelf nooit en het tempo komt later wel weer. No worries

Joost is gerustgesteld.

‘Dus ik ben helemaal niet slechter geworden?’ vraagt ie voor de zekerheid.

‘Welnee man,’ zeg ik: ‘je bent lichter en je conditie is beter, dat komt helemaal goed in oktober.’

‘Gelukkig,’ zegt Joost, hij drinkt zijn Spa rood in één teug leeg en wenkt de jonge vrouw met een dienblad; ‘mag ik een vaasje van je?’


Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


Over de auteur

Koen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag, ademt rustig en doucht koud. Hij is bedenker van het 100-dagen-sportrustenprogramma en geeft veel presentaties bij bedrijven.

Koen schreef de boeken Verademing (met Bram Bakker), Ik hardloper en De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Ik, de wielrenner (met Aart Vierhouten) en Koud kunstje (met Wim Hof). Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Verder is hij dol op vers gemaaid gras, landkaarten, boekwinkels en ijsvogels.

9 reacties op "Hier wel even op letten bij warm weer"

Geef een reactie