Afvallen: dé manier om harder te lopen

Herplaatst: mei 2023

Paul H. is teleurgesteld.

In zichzelf en in zijn marathonschema.

Acht jaar geleden liep hij de marathon van Berlijn in 3u12′.

Zonder gericht schema en zonder te minderen op wijn en bier.

In april van dit jaar liep hij de marathon van Rotterdam. Het was zijn tweede marathon.

Zijn tijd: dik vier uur.

En dat terwijl hij dit jaar mét een zwaar schema liep, opbouwend tot 35 kilometer. En hij had twee maanden nauwelijks alcohol gedronken, in voorbereiding op de marathon.

Paul H. stuurt me een mail met de vraag of hij met het 14K schema van Stans van der Poel wél in de buurt van 3u12′ was gekomen.

Ik heb geen idee.

Dan moet ik meer weten.

Ik vraag wat zijn laatste 10K-tijd is.

Hij antwoordt (nog steeds per mail): 48’57”.

Een tijd in de buurt van 4 uur lijkt dan wel te kloppen.

De vraag blijft: waarom liep hij acht jaar geleden meer dan 50 minuten sneller op de marathon?

Paul H. is nu 46, het kán niet zo zijn dat zijn verval in zijn leeftijd zit. Dat gaat helemaal niet zo snel.

Ik vraag of hij veel last heeft van stress. Hij is veel meer gaan hardlopen, dus een goed herstel is wel nodig.

Ja, hij heeft last van stress. Maar echt niet buitensporig. Paul H. gelooft niet dat stress de boosdoener is van zijn verval.

Ik vraag of hij heel anders is gaan eten, of hij bijvoorbeeld gestopt is met koolhydraten?

Nee. Hij eet hetzelfde als acht jaar geleden, hij is niet zo van de diëten.

Hmmmm. Ik snap het ook niet.

Dan mailt hij me om te vragen of er nog plek is bij een lezing in Zwolle. Ik geef een lezing bij Run2day Zwolle en Paul H. woont daar. Hij komt graag langs.

Natuurlijk is er plek, en hij komt langs. Vóór de lezing begint, komt hij al lachend op me af.

Het is het type loper dat wel van een biertje houdt. En van lekker eten. Dat zie je zo.

Hij stelt zich voor en ik vraag of hij soms de laatste acht jaar in gewicht is aangekomen.

Met een harde lach slaat hij tevreden op zijn buik. Jazeker.  Wel een kilo of tien, schat hij. Hij hoeft niet zo’n fanatieke loper te worden met een smal bekkie, liever geniet hij van het leven.

Aha.

Daar komt de aap uit de mouw.

Ik zeg Paul dat hij van het 14K-schema geen wonderen hoeft te verwachten als hij een snellere tijd wil op de marathon. Er zit maar één ding op: afvallen.

(of voor lief nemen dat je niet meer zo snel loopt natuurlijk)

Paul H. is nog niet overtuigd. Hij loopt voor zijn gevoel niet zoveel langzamer omdat hij zwaarder is.

1 kilo extra is al gauw 6 minuten langzamer op de marathon – zeg ik

Wat!?

Paul herhaalt het voor zichzelf: 1 kilo is 6 minuten op de marathon?

Tja, als dat écht waar is, dan is dat uur langzamer wel te verklaren. Ik ben 1m82 en ik weeg nu 83 kilo. Acht jaar geleden woog ik rond de 73 kilo, dus dat is dan inderdaad een uur.

Paul gelooft het nog niet helemaal, maar hij gaat voor de marathon van Amsterdam wel wat afvallen.

Er zit natuurlijk een ondergrens aan en niet iedereen wil of kan afvallen. Een vetpercentage lager dan 6% voor mannen lijkt niet wijs. Voor vrouwen is dat 10 tot 12%

Maar als je in oktober nog een marathon gaat lopen, en je kunt nog wat kilo’s missen: 5 kilo minder, daar kan geen looptrainer of schema tegenop.

Over de auteur

Koen de Jong (1979) is oprichter van Sportrusten. Hij loopt hard, mediteert dagelijks en zit graag in een ijsbad.

Zijn nieuwste boek, Tem je brein, gaat over zijn favoriete onderwerp: voordelen van minder denken.

Koen schreef eerder de boeken Verademing (met Bram Bakker), De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Koud kunstje (met Wim Hof) en Tien dagen stil. Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Tussen 2014 en 2023 liep hij acht keer een marathon met het 14-kilometerschema. Zijn PR met dit schema is 2:42:41, maar stiekem is 'vogels kijken' zijn favoriete training.


Nieuwsbrief

Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, meer interessante kost je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

*  Website URL


95 reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *