Ademhalingsoefeningen van Wim Hof

Ademhalingsoefeningen van Wim Hof

Wim Hof laat mensen gecontroleerd hyperventileren en hij claimt daarbij allerlei gezondheidseffecten.

Zo kun je volgens Hof je immuunsysteem beïnvloeden.

Met als gevolg: je kunt zware uitdagingen aangaan (marathon?) en je bent minder ziek. 

Oh ja: en je wordt *kuch* een beter mens van de oefeningen. Minder ego en meer compassie.

Klopt dat wel?

Zijn de ademhalingsoefeningen van Wim Hof goed om te doen?

Ik ben sinds dik een jaar fan van Hof. Ademhalingsoefeningen deed ik al jaren maar Hof moedigt mensen ook aan om met kou aan de slag te gaan. Door Hof ga ik de hele winter door in de gracht zwemmen en ik douche koud. Het is lastig onder woorden te brengen wat precies de voordelen zijn van koudetraining.

Voelen is begrijpen – zegt Hof.

Eerst ervaren, daarna analyseren.

Maar behalve koudetraining, geeft Hof ook ademhalingsoefeningen.

Hele andere ademhalingsoefeningen dan ik gewend ben.

De oefening die Hof mee geeft is de volgende:

Adem diep in, naar je buik
Adem langzaam uit
Adem diep in, naar je buik
Adem langzaam uit
Adem diep in, naar je buik
Adem langzaam uit

Herhaal dat dertig keer.

Adem dan volledig uit, daarna heel diep in en nog een keer ontspannen uit, en dan: wachten.

Van deze oefening word je licht in je hoofd en je voelt overal tintelingen.

Hof en zijn team bij Innerfire benadrukken dat je de oefeningen nooit voor het duiken moet doen. En als je de oefeningen voor de eerste keer doet moet je dat niet in je uppie doen, maar onder goede begeleiding.

Bij veel mensen werken de oefeningen erg goed. Je leest jubelende verhalen overal op het net.

Hoe zit dat? Bij Sportrusten zeggen we toch juist dat je rustig moet ademen, niet diep.

Klopt. Maar hoewel de oefeningen compleet anders zijn, zie je toch dat ze qua effect veel op elkaar lijken.

Hoe kan dat?

Dat vroeg ik me ook af toen ik het boek Koud kunstje  schreef met Hof.

En Stans van der Poel kwam met een mogelijke verklaring.

Het lijkt erop dat je met de techniek van Hof veel koolzuur uitstoot. De koolzuurwaarden in je bloed dalen en je vaten vernauwen. Dat is niet goed. Maar tijdens de pauze aan het eind van de reeks gaat het lichaam compenseren en houdt je lichaam juist veel koolzuur vast: vaten gaan open (tintelen) en zuurstof wordt slimmer gebruikt dan vóór de oefening.

Hieronder zie je schematisch de gaswisseling in de long.

Gaswisseling long

Zoals je kunt zien vindt er geen gaswisseling plaats van de long naar je bloedvaten tijdens de inademing. Maar tijdens de inademing gaat er wél koolzuur (CO2) van je bloed naar je long.

Ok. Maar waarom is de oefening dan goed? Eerder schreef ik nog een blog Wat kun je doen bij hyperventilatie? En nu zeg ik dat hyperventileren goed is.

Het verschil is dat je gecontroleerd hyperventileert. Want dan heb je na de oefening de rust en merk je een positief effect.

Dat voel je niet alleen, dat kun je ook terug zien in de hartslagvariabiliteit. Huh? Ja de hartslagvariabiliteit (of HRV).

Als je ontspannen bent dan zit er een mooie glooiende variatie in je hartslag. Tijdens je inademing loopt je hartslag iets op en tijdens de uitademing zakt je hartslag iets. Ben je onrustig of word je ziek? Dan is er weinig variatie in je hartslag, ook tijdens de uitademing blijft je hartslag hoog.

Hieronder twee grafieken van mijn hartslag.

De bovenste is tijdens de oefening van Hof. De tweede is direct na de sessie van hyperventilatie.

HRV tijdens Wim Hof

HRV na oefening
De rode lijn is mijn adempatroon, de gele lijn is de hartslagvariabiliteit en de blauwe lijn is de hartslag.

Tijdens de oefening is mijn hartslag hoog en mijn HRV praktisch een horizontale lijn. Kortom: stress.

Na de oefening – als mijn ademhaling weer gewoon rustig is – wordt de HRV snel weer mooi glooiend.

En het lijkt erop dat deze HRV mooier is als ik eerst de oefeningen van Hof doe. Wat dat betreft is het net hardlopen: eerst pest je je lichaam een beetje en daarna word je er beter van.

Welke ademhalingsoefeningen doe jij het liefst?

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


Over de auteur

Koen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag, ademt rustig en doucht koud. Hij is bedenker van het 100-dagen-sportrustenprogramma en geeft veel presentaties bij bedrijven.

Koen schreef de boeken Verademing (met Bram Bakker), Ik hardloper en De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Ik, de wielrenner (met Aart Vierhouten) en Koud kunstje (met Wim Hof). Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Verder is hij dol op vers gemaaid gras, landkaarten, boekwinkels en ijsvogels.

37 reacties op "Ademhalingsoefeningen van Wim Hof"

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.