Ademhalingsoefening voor het lopen

Ademhalingsoefening voor het lopen

,Dat sporten doe ik graag, maar waarom zou ik in vredesnaam een ademhalingsoefening doen voor het sporten?’, vroeg M.v.O. kort voor de lezing begon in Zuidlaren.

,Omdat je dan minder hard hoeft te lopen om je toch goed te voelen’, antwoordde ik.

Tijdens de lezing kwamen we er nog uitgebreid op terug. Van de 5 punten van sportrusten is het tweede punt voor veel lopers lastig. Kort voor het lopen twee minuten een ademhalingsoefening. Toch is dit goud waard.

Dit voelt lekker

Veel lopers herkennen het. In het begin van een training voelt het nog niet zo lekker, maar na een kilometer of 3, 4, 5 begint het lopen prettig te voelen. Hardlopen voelt niet alleen inspannend, maar ook heerlijk ontspannen. Het is leuk om daar de ademhaling eens naast te leggen.

Stel je voor dat je een ademfrequentie van 20 hebt terwijl je nog bezig bent om je loopschoenen aan te doen. Dan zit er een groot gat tussen wat je fysiek echt doet (nog niet zoveel) en tussen wat er in je lijf gebeurt (hoge paraatheid). Normaal loopt je ademfrequentie op als je harder gaat lopen. Hoe zwaarder de fysieke inspanning is, hoe sneller je ademt. Adem je echter sneller dan nodig is, dan zie je dat je ademfrequentie gelijk blijft als jij harder gaat lopen. Dus je ademhaling blijft 20 en jij gaat harder lopen.

10 km/uur

Door te versnellen kom zo altijd op een punt dat je ademfrequentie overeen komt met je inspanning. Het kan zijn dat je bij een snelheid van 10 km / uur een ademfrequentie hoort te hebben van 20. Dan voelt deze snelheid dus goed. Dit kost wel veel energie en het gevaar is dat je ook na het sporten dan hoog blijft in je ademhaling. Zittend op de bank kan je lijf dan door blijven denderen met ’10 km / uur’.

 

Wie na een looptraining ’s avonds moeilijk in slaap komt zal dit zeker hebben.

Dit nadeel kun je tackelen door kort voor het lopen een ademhalingsoefening te doen. Je zult merken dat je dan veel eerder al prettig loopt en je hartslag is lager bij dezelfde inspanning.

Deze oefening voor het lopen is hetzelfde als in rust.

Klik hier voor een eenvoudige ademhalingsoefening

De oefening hoef je slechts 2 minuten te doen. Dat blijkt in de praktijk best lang, zeker als je staat te popelen om  te beginnen met lopen. Het is goud waard om het gewoon te doen, dus vraag je looptrainer om voor de training met je hele groepje 2 minuten rustig te ademen voor je begint.

Sportse, ademse en een goede week.

 

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

3 reacties op "Ademhalingsoefening voor het lopen"

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.