Waarom hardlopen je meer gestrest maakt

Waarom hardlopen je meer gestrest maakt

Stress? Geen punt voor mij.

Mijn hoofd loopt over van plannen, afspraken en een verplichtingen. Ik heb een volle dag: afspraken in Almere, Arnhem, Amerongen en Amsterdam. Ik wil een blog schrijven, krijg een melding dat sportrusten.nl uit de lucht is en ik ga naar de ouderavond van mijn jongste zoon. Ondertussen loopt mijn mailbox vol, en ik ben bezig met een nieuw boek.

Gelukkig heb ik al sinds mijn zesde een goede truc om de stress uit mijn lijf te krijgen: hardlopen. Na een rondje hardlopen is mijn hoofd schoongeveegd, en ben ik ontspannen. Als ik ’s avonds een rondje ga lopen, dan slaap ik daarna heerlijk.

Bij Anna helpt hardlopen níet tegen stress

Anna heeft ook last van stress. Ik moedig haar dus aan om te gaan hardlopen. Ze koopt sportschoenen en rent vol goede moed om half negen ’s avonds een rondje. Maar het werkt averechts. Na het lopen is Anna gejaagd. En om kwart over één slaapt ze nog steeds niet. Ze staart naar het plafond. De adrenaline giert nog door haar lijf.

Hoe kan dat?

Het probleem zit hem in haar ademhaling. In rust zijn 6 tot 8 ademhalingen per minuut genoeg. Spanning, ergernis of een kwaaie bui versnellen je ademhaling. Veel mensen ademen in rust dan ook sneller: 10, 12, 14 of in extreme omstandigheden wel 26 keer per minuut.

Anna ademt 20 x per minuut, nog vóór ze überhaupt begint met lopen. Dat geeft een gejaagd gevoel: zie de tabel hieronder bij *1.

Wat gebeurt er nu als Anna uit haar stoel komt en gaat hardlopen? In het begin ademt ze nog steeds 20 x per minuut. Hardlopen is de inspanning die eigenlijk bij haar ademfrequentie hoort. Zie de tabel: *2.Ademfrequentie en gevoel blog

 

Dan versnelt ze. Dat voelt goed. Haar ademfrequentie stijgt naar 26 x per minuut, en dat past bij de versnelling. De opzwepende tonen van het nummer ‘Happy’ geven haar extra energie om lekker te lopen.

Motor aan – én uit

Eenmaal thuis gaat het mis. Ze zet haar training op Facebook, belt haar beste vriendin om af te spreken, gaat douchen, checkt haar mail en gaat met haar vriendin de stad in.

Al die tijd blijft haar ademfrequentie hoog, nu zelfs 26 x per minuut, omdat ze na het lopen niet tot rust is gekomen. En omdat ze iets leuks doet slaat ze geen acht op haar gejaagdheid: zie *3. Tot ze in bed ligt en niet kan slapen. Ze heeft haar motortje aangezet, maar niet uitgezet.

Waarom gaat dat bij mij dan wel goed?

Mijn ademfrequentie zakt na het lopen snel terug naar 6 per minuut. Dat geeft snelle ontspanning, en daardoor slaap ik prima. Daar hoef ik niets voor te doen, dat gaat vanzelf.

Ademhalingsoefening

Als het niet vanzelf gaat kun je een eenvoudige ademhalingsoefening doen.

Adem in door je neus
Adem uit door je neus
Pauzeer

Heb je een hartslagmeter? Dan kun je zien of je hartslag zakt door deze oefening.

Meer weten over ademhaling in rust? Kijk hier het filmpje van 2 minuten over de voordelen van rustig ademen

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

11 reacties op "Waarom hardlopen je meer gestrest maakt"

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.