5 redenen om een ademhalingsoefening te doen: hoofdpijn, darmklachten, vermoeidheid, gejaagdheid en nekpijn

5 redenen om een ademhalingsoefening te doen: hoofdpijn, darmklachten, vermoeidheid, gejaagdheid en nekpijn

‘Je vertelt het leuk, maar het belangrijkste ben je vergeten te vertellen’, komt een vrouw me in de pauze in Kampen vertellen.

Voor een zaal van zo’n 75 mensen heb ik een uur enthousiast verteld over de voordelen van rustig ademen en slim trainen. We hebben ademhalingsoefeningen gedaan en ik heb uitgelegd wat de voordelen zijn van ‘vogels kijken’.

Ook hebben we het gehad over de geheimzinnige schema’s voor de marathon.

Maar de vrouw die naar me toekomt in de pauze mist nog iets.

‘Sinds ik Verademing heb gelezen, heb ik nooit meer last van hoofdpijn’, constateert ze tevreden.

Ze legt uit dat ze daar natuurlijk blij mee is, maar dat ze het raar vindt dat ik er in mijn lezing helemaal niets over vertel.

Met klachten blijft het moeilijk. Ademhalingsoefeningen kunnen goed werken. Maar ja, de klachten hoeven natuurlijk geen verband te hebben met een ontregelde ademhaling.

5 veelvoorkomende klachten die verband kunnen hebben met een ontregelde ademhaling: hoofdpijn, darmklachten, vermoeidheid, gejaagdheid en pijn in schouders en nek

Van alle klachten die verband houden met een ontregelde ademhaling zijn hier 5 veelvoorkomende:

1. Hoofdpijn

Hoofdpijn die je ervaart alsof er een zware band om je hoofd gekneld zit, kan verband houden met een ontregelde ademhaling. Dat komt omdat je vaten dicht gaan zitten als je teveel koolzuur uitstoot. Je krijgt dan minder bruikbare zuurstof in je hersenen, en dat kan koppijn geven. Een eenvoudige ademhalingsoefening leert je binnen 5 minuten of een oefening werkt.

2. Darmklachten

De verstoorde verhouding tussen zuurstof en koolzuurgas in je bloed heeft veel invloed op je darmen. Mensen met een ontregelde ademhaling hebben vaak last van een opgeblazen gevoel, boeren vaak of hebben last van winderigheid. Een eenvoudige oefening kan al soelaas bieden.

3. Vermoeidheid

Van te snel ademen word je moe. Dat komt omdat je doorlopend je energiesnelle glucosevoorraden aanspreekt in plaats van je zuinige vetten. Van vetten heb je meer dan genoeg, maar door een ontregelde ademhaling spreek je de snelle suikers (glucose) aan. En daar kun je last van krijgen: minder concentratie en een vermoeid gevoel.

Geen tijd? Te moe? Te oud? Ga hardlopen!

Geen tijd? Te moe? Te oud? Ga hardlopen!

4. Gejaagdheid

Het gevoel van gejaagdheid komt doordat de versnelde ademhaling je hormoonhuishouding verstoort. Je produceert teveel adrenaline en dat geeft een onrustig, gejaagd gevoel.

5. Pijn in de schouders of nek

De hulpademhalingsspieren zitten aangehecht aan je nek en deze spieren zijn bedoeld om een korte periode sneller te kunnen ademen, als dat nodig is. Adem je doorlopend sneller dan nodig is, dan raken deze spieren overbelast. Deze pijn kun je vergelijken met de spierpijn in je benen na het rennen van een grote afstand. Door te rusten verdwijnt de spierpijn vanzelf. Zo is het ook met de spierpijn in je schouders of nek: door rustiger te ademen verdwijnt de pijn.

Heb je last van een van deze klachten?

Probeer dan een eenvoudige ademhalingsoefening:

7 redenen om een ademhalingsoefening te doen

Natuurlijk helpen de ademhalingsoefeningen niet altijd bij bovenstaande klachten, maar het is eenvoudig uit te proberen.

Waarom werken ademhalingsoefening bij deze klachten?

Het geheim van het leven is koolzuur’, zegt Stans van der Poel – dé expert als het gaat om inspanningsfysiologie en ademhaling. Door te snel of te diep te ademen krijgen we te weinig koolzuur in het bloed, waardoor de pH waarde stijgt. Gebrek aan koolzuur en een hoge pH zorgen voor de ellende.

Daarom moedigen we mensen aan om te pauzeren na de uitademing, zodat je méér koolzuur in je bloed krijgt en de pH waarde weer terug in balans komt.

Korte uitleg: iedereen weet je zuurstof inademt en koolzuur uitademt. Dat suggereert een beetje dat je zuurstof nodig hebt en dat koolzuur afval is en je lijf uit moet. Maar dat is niet waar. De ideale verhouding tussen zuurstof en koolzuur is 3:2. Door te snel of te diep te ademen blaas je teveel koolzuur af en dan is de balans verstoort.

Tijdens de inademing is er geen gaswisseling tussen je longblaasjes en je bloedvaten. Op de uitademing is er wel gaswisseling tussen je longblaasjes en je bloedvaten. De verhouding zuurstof/koolzuur in je long is na een uitademing altijd hetzelfde als de verhouding zuurstof/koolzuur in je bloed. Daarom zijn we fan van een verlengde uitademing.

Probeer het zelf.

 

 

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


Over de auteur

Koen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag, ademt rustig en doucht koud. Hij is bedenker van het 100-dagen-sportrustenprogramma en geeft veel presentaties bij bedrijven.

Koen schreef de boeken Verademing (met Bram Bakker), Ik hardloper en De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Ik, de wielrenner (met Aart Vierhouten) en Koud kunstje (met Wim Hof). Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Verder is hij dol op vers gemaaid gras, landkaarten, boekwinkels en ijsvogels.

73 reacties op "5 redenen om een ademhalingsoefening te doen: hoofdpijn, darmklachten, vermoeidheid, gejaagdheid en nekpijn"

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.