3 tips voor ontspannen bevallen

3 tips voor ontspannen bevallen

(voor zwangere hardloopsters of hardlopers met zwangere vrouwen)

Mijn vrouw Marjolein heeft vaak last van migraine.

En ik ben een beroeps-gedeformeerde idioot.

Dus is mijn advies al anderhalf jaar hetzelfde: “Probeer een ademhalingsoefening” Ze heeft het geprobeerd. Ademhalen gaat wel. Gelukkig. Maar die oefeningen schieten er altijd bij in.

Ontspannen bevallen en ademhaling

Nu is ze zwanger en we zijn apetrots. Maar ze heeft nóg vaker migraine. Onze verloskundige adviseert ons Hypnobirthing.

“Hypnowattuh?’’ Is mijn eerste reactie.

Ze legt uit: “Hypnobirthing is bevallen op een natuurlijke wijze. Veiliger, makkelijker en comfortabeler”

“Maar ga je dan onder hypnose ofzo?” Vraag ik, weifelend.

“Nee het gaat om bevallen vanuit ontspanning, zonder stress. Dit doe je met behulp van ademhaling, visualisatie en massagetechnieken.”

Het toverwoord is gevallen: ademhaling. Ik ben direct overtuigd. Marjolein is er ook wel voor te porren. De verloskundige geeft namelijk aan dat ze erg onder de indruk is van bevallingen met Hypnobirthing.

Inknippen en flauwvallen

Een paar weken later is het zover. Les 1 gaat van start. R vraagt wat ons beeld is van een bevalling. Marjolein geeft aan dat ze denkt aan schreeuwende vrouwen, inknippen (brrrr) en een ruggenprik. Ik denk aan mannen die uitgekafferd worden als ze een washandje op het voorhoofd van de door pijn verscheurde vrouw leggen. Ook denk ik aan mannen die flauwvallen. Dat zijn de beelden die wij hebben meegekregen. Van films. Van series. En misschien ook van verhalen van vrienden en familie.

Compleet verkeerd, geeft R aan. “De basis is de benadering van een bevalling. We krijgen zoveel horrorverhalen mee dat we de bevalling bij voorbaat al zien als iets verschrikkelijks. Dat beeld gaan we wegnemen. De bevalling is iets moois en moet dan ook een blije herinnering worden”. De weken erop krijgen we 3 tips voor ontspannen bevallen:

3 tips voor ontspannen bevallen

 

  1. Ademhaling

Voor mij inmiddels een bekend terrein. Hier hoef ik niet van overtuigd te worden. R laat ons een ademhalingsoefening doen, vergelijkbaar met wat ik al ken. Inademen naar je buik en langzaam uitademen. De ontspanning komt snel. Ook bij Marjolein.

De weken erna oefenen wij gretig. Meestal vallen we in slaap. Ontspanning in optima forma. Het mooiste resultaat is dat Marjolein veel minder vaak hoofdpijn heeft. Ze is rustiger geworden. Geen ‘to do-lijstjes’ meer. Niet meer tobben over thuis bevallen of in het ziekenhuis. “Ik zei het toch” had op zijn plaats geweest, maar bij een zwangere vrouw moet je uitkijken wat je zegt ;-).

R geeft aan dat de ontspanning zal helpen een rustigere bevalling te geven. Hoe minder stress, hoe meer endorfine je lichaam aanmaakt, des te fijner voor moeder en kind. Endorfine is de tegenhanger van adrenaline. Adrenaline staat voor angst, vluchten, vechten en bevriezen. Endorfine staat voor geluk en gezondheid. Onze lichaamseigen pijnbestrijder.

3 tips voor ontspannen bevallen

 

  1. Visualisatie

Op dit punt ben ik wat sceptischer. Ik denk altijd dat ik een nuchtere kerel ben, dus visualisatie plaats ik snel in een zweverige hoek. Daar kom ik gauw op terug. R laat ons twee oefeningen doen. Ik zal proberen om er een uit te leggen: Ze laat ons eerst proberen onze rechterarm zover mogelijk naar achteren te doen. Ik ben een stijve hark, dus ik kom niet verder dan ergens halverwege. Dan laat ze ons de ogen sluiten en inbeelden dat we onze armen helemaal naar achteren kunnen doen. “Nu lukt het wel”, roep ik uit.

Dat is het idee van deze visualisatie. Door dingen in gedachten te doen zijn we in staat het ook echt te doen. Voor Marjolein wel handig bij de bevalling. Als zij gelooft in een mooie en comfortabele bevalling, dan zal het eerder gebeuren. Je krijgt meer vertrouwen in je eigen lichaam. Ik denk direct aan de relatie met hardlopen. Dit ga ik gebruiken bij mijn marathon!

  1. Massage

Een ander belangrijk punt is de massage. Helaas. Niet voor de man. Ik ga Marjolein masseren. Niet zoals ik als sporter gewend ben, ruw en hard. Nee, rustig en met vlakke handen. Blijkbaar heeft dit ook een kalmerend effect op Marjolein. Ook hierdoor maakt ze de benodigde endorfine aan. Elke avond een half uur oefenen zegt R met een glimlach. Ik ga mijn best doen!

Al met al een supermooie ervaring. Wij denken hiermee een fijnere bevalling te hebben. Dus voor alle zwangere hardloopsters of hardlopers met zwangere vrouwen: een aanrader!

 


Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.



 

_CBF2470Maarten de Jong (1981) is al zijn hele leven neef van Koen en is sinds 2014 fulltime plannen-smeder voor sportrusten. Hij loopt hard volgens het geheimzinnige Sportrusten-schema. In 1998 fietste hij samen met Koen drie maanden door Frankrijk. Bergop lag Maarten vaak achterop maar nu loopt hij met mooie plannen vaak voor de troepen uit. Zijn master bedrijfseconomie heeft daar een waardevol fundament voor gelegd. (SV Laren ’99). Als Bruce Springsteen in Nederland is dan is er even geen afspraak met hem te maken.

9 reacties op "3 tips voor ontspannen bevallen"