Waarom je beter geen slaappillen kunt nemen

Waarom je beter geen slaappillen kunt nemen

Arts Aline Kruit is gespecialiseerd in slaap en waarschuwt voor het gebruik van slaappillen.

“Slaap je slecht? Dan haal je toch gewoon een potje melatonine? Het is een stof die in je eigen lichaam voorkomt. Dus dat kan geen kwaad” 

Onzin!

Melatonine is een lichaamseigen stof, maar dat wil niet zeggen dat je het zorgeloos kunt slikken

Ga maar na:

  • Een slaapprobleem wordt meestal niet veroorzaakt door een melatonine-tekort
  • Je kunt je slaapprobleem verergeren met slaappillen
  • Het verbetert het slapen nauwelijks
  • De informatie over tijdstip van inname en dosering op de bijsluiters klopt niet
  • Er zijn effectievere manieren om beter te kunnen slapen

Wat is melatonine?

Melatonine is een hormoon dat door een kliertje (epifyse of pijnappelklier) in de hersenen wordt geproduceerd. De productie wordt beïnvloed door licht. Als er veel blauw licht op het netvlies in de ogen valt, krijgt de epifyse het signaal dat er weinig melatonine hoeft te worden geproduceerd.

Melatonine wordt vaak ‘slaaphormoon’ genoemd. Dat klopt echter niet want dieren die ‘s nachts actief zijn, hebben ook een hoge melatoninespiegel. Het is dus geen ‘slaaphormoon maar een ‘donkerhormoon’.

Waarom je beter géén melatonine kunt slikken

Slapeloosheid wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door stress. Of door het aannemen van verkeerde slaapgewoonten.

Dus niet door een tekort aan melatonine: als je dat dan tóch aanvult, raakt de normale aanmaak van in de war.

In een gezond dag-/nachtritme bereikt de melatonineconcentratie een piek aan het begin van de nacht. De concentratie neemt sterk af in de ochtend onder invloed van licht. Neem je extra melatonine in dan blijft het overdag ook in het bloed. Gevolg? Je melatoninespiegel daalt onvoldoende en het lichaam weet niet meer waar het aan toe is.

Gedragstherapie

Als je lijdt aan slapeloosheid die veroorzaakt wordt door stress, is slaap uit een potje géén oplossing. Sterker nog, het kan je slaapproblemen juist verergeren. Door verkeerd gebruik van middelen raakt je bioritme verstoord. En bij een verstoring van het bioritme treden juist weer slaapproblemen op. Je komt in een soort neerwaartse spiraal terecht.

Is je nachtrust belabberd? Volg een programma dat gebaseerd is op gedragstherapie. Je leert dan niet alleen om de oorzaak aan te pakken, maar ook anders om te gaan met de slapeloosheid: meer ontspannen, milder voor jezelf.

Kortom

Bij stressgerelateerde slapeloosheid kun je beter niet naar de pillen grijpen, er zijn gezonde alternatieven.

Meer weten over Aline Kruit en alternatieven voor medicijnen? Kijk eens op bij Sleepwise: https://www.sleepwise.nu/


Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


Over de auteur

Aline Kruit is arts en act-therapeut.

Zij is gespecialiseerd in de behandeling van slaap-problemen met acceptance and commitment therapy (act) en is verbonden aan Sleepwise.

Met haar behandeling heeft zij al talloze mensen geholpen om weer lekker te kunnen slapen.

8 reacties op "Waarom je beter geen slaappillen kunt nemen"

Geef een reactie