Plus5: wat is het?

Plus5: wat is het?

De laatste week van juli doen we een bijzondere uitdaging.

Plus5.

Leden trainen in de maand juli veel in D2 en sluiten de maand af met een hele lange duurloop. Vijf kilometer verder dan ooit. Dus als je langste loop nu een 10 kilometer is, loop je 31 juli 15 kilometer. En lopers die een halve marathon hebben gelopen, gaan voor een lange loop van 26,1 kilometer.

Joke Kroes ziet het niet zitten.

Ze reageert op Facebook.

Tja, als je wel eens een marathon hebt gelopen is Plus5 dus 47 kilometer

Vorig jaar vroeg L. of het wel verantwoord was. L. had ook al een marathon gelopen en wilde wel mee doen 31 juli, maar ze had nu niet getraind voor een marathon, laat staan voor 47 kilometer.

‘Wat was je tijd op de marathon?’ vroeg ik.

‘Vier uur en een kwartier,’ antwoordde L.

‘Als je 31 juli zes uur de tijd hebt, kun je dan 47 kilometer lopen?’

‘Geen idee, denk ‘t wel.’

Plus5 is een bijzondere uitdaging. Het is mentaal interessant om buiten je comfortzone te gaan en verder te lopen dan je ooit hebt gedaan, maar het is vooral een mooie dag.

Tempo en tijd maken niks uit. Er is geen tijdslimiet, er zijn geen andere lopers met een startnummer. Je gaat een dagje buiten spelen. Kies een mooie route uit en je kunt iedere tien kilometer een kop koffie drinken op een terras.

Dat voelt anders dan een marathon lopen met een startnummer op je buik.

Plus5.

Ook jij kunt het.

Waarom zou je (niet) meedoen?

Er zijn genoeg redenen om mee te doen met Plus5.

  • Je beleeft een avontuur
  • Een paar keer per jaar fysiek diep gaan, is smeerolie voor je brein
  • Mentaal worden andere afstanden makkelijker
  • Het is een goede reden om af te spreken met een paar loopmaatjes en wat geks te doen
  • Je leert je lijf kennen op een nieuwe manier

Dat klinkt wat vaag: je leert je lijf kennen op een nieuwe manier. Maar door iets nieuws te doen – iets extreems – leer je altijd iets over je lijf. Ik kan me nog goed herinneren dat ik 20 jaar geleden mijn eerste etappekoers reed. Dat was nieuw voor mij: iedere dag meer dan 140 kilometer fietsen met dik 40 km/uur. Op de derde dag had ik al na tien kilometer pijn in mijn bovenbenen. Alsof iemand er de hele nacht met stokken op had geslagen. Ik had vrees voor de etappe. Twintig kilometer later zat ik in een kopgroep met 12 andere renners. Ik vond het wonderbaarlijk en leerde iets betekenisvols. Ik dacht dat ik een rustdag nodig had, omdat ik pijnlijke en vermoeide benen had. Maar ik fietste door en merkte dat de pijn veranderde, ook als ik gewoon doorfietste. Vermoeidheid, pijn, honger. Alles is aan verandering onderhevig, ook als we niet rusten, masseren en eten.

Maar wat heb je daar dan aan: om jezelf fysiek zo te pijnigen?

Je lichaam heeft het geheugen van een olifant. En als je moedig doorgaat als het moeilijk wordt, herinnert je lichaam dat. Ook op andere vlakken. Heb je bijvoorbeeld je baan opgezegd en ben je voor jezelf begonnen, dan komt er vast een moment dat het moeilijk is, bijvoorbeeld om klanten te vinden. Gooi je dan de handdoek in de ring, of ga je moedig verder?

Je lichaam prikkelen, is je geest prikkelen. En je geest prikkelen is je gedrag beïnvloeden.

Een avontuur beleven én je geest prikkelen: wie wil dat niet?

Eigenlijk zijn er maar 2 redenen te bedenken om niet mee te doen.

  1. Als je nu gericht in training bent voor een evenement in de herfst en zo’n enorme run niet in je schema past.
  2. Als je terugkomt van een blessure en even voorzichtig moet doen.

Dus als je niet geblesseerd bent en je nog niet bent ingeschreven voor een (halve) marathon: doe mee! (Joke, wat denk jij ervan?)

Doe je mee? Laat een reactie achter, zeg ook waar je gaat lopen, misschien wil er iemand met je mee.

Geef je Strava of Instagram post de naam Plus5, ik ben benieuwd.

Ps. Zelf ga ik overigens 205 kilometer fietsen. Want ik ga 1 augustus naar Zwitserland om te fietsen en mijn langste fietsrit op Strava is nu 200 kilometer

Over de auteur

Koen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag, ademt rustig en doucht koud. Hij is bedenker van het 100-dagen-sportrustenprogramma en geeft veel presentaties bij bedrijven.

Koen schreef de boeken Verademing (met Bram Bakker), Ik hardloper en De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Kopwerk (met Aart Vierhouten) en Koud kunstje (met Wim Hof). Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Verder is hij dol op vers gemaaid gras, landkaarten, boekwinkels en ijsvogels.


Nieuwsbrief

Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, meer interessante kost je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

*  Website URL


23 reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.