Een goede reden om ’s ochtends je hartslag te meten

Een goede reden om ’s ochtends je hartslag te meten

Ik heb een hartslagmeter.

Nogal een chique.

Maar het liefst gebruik ik hem helemaal niet. Al dat gedoe met zo’n borstband en zo’n horloge. Ja, vijftien jaar geleden, toen ik profwielrenner wilde worden, gebruikte ik dagelijks een hartslagmeter.

Ik gebruikte mijn hartslagmeter niet alleen tijdens trainingen, ook ’s ochtends om mijn rusthartslag bij te houden. Iedere ochtend. Een jaar lang. Dan deed ik ’s ochtends mijn hartslagmeter om en dan bleef ik vijf minuten rustig zitten. De laagste hartslag schreef ik op. Ik paste mijn trainingen aan op mijn rusthartslag: was mijn hartslag laag, dan ging ik intensief trainen en als mijn hartslag vijf hoger was dan normaal, dan ging ik vogels kijken. Want een lage rusthartslag is een teken van een goed herstel.

Nu doe ik dat niet meer.

Waarom zou ik?

Ik loop gewoon lekker hard. Het kan me niet zoveel schelen of mijn rusthartslag 65 of 55 is. Hardlopen doe ik toch wel, maar niet zo overdreven.

Stans van der Poel haalt me echter over om een tijdje gericht met een hartslag te trainen in D2 en mijn rusthartslag weer eens bij te gaan houden, om te zien hoe mijn herstel tegenwoordig is

En de uitkomst is interessant.

7. hartslag meten

Een goede reden om ’s ochtends je hartslag te meten

Ik schrijf de laagste hartslag op die ik zie. Dus als mijn hartslag schommelt tussen 52 en 57, dan schrijf ik 52 op.

De eerste week dat ik mijn rusthartslag bij hou, vallen direct twee dingen op.

Mijn rusthartslagen in de eerste week:

Maandag: 52
Dinsdag: 50
Woensdag: 57
Donderdag: 51
Vrijdag: 49
Zaterdag: 49
Zondag: 48
Maandag: 45

Twee dingen vallen op: na een weekje gericht trainen is mijn rusthartslag met zeven slagen gezakt van 52 naar 45. En op woensdag is mijn rusthartslag veel hoger dan op andere dagen.

Of het zakken van mijn rusthartslag alleen door het schema komt weet ik natuurlijk niet.

Maar omdat ik gericht op D2 train, zijn mijn trainingen wel intensiever. Het kan goed zijn dat mijn lichaam daar goed op reageert. Ook doe ik de ademhalingsoefeningen weer consequenter en langer.

Ook valt op dat mijn hartslag op woensdagochtend hoger is. En dat terwijl ik nota bene op dinsdag helemaal niet sportte.

Wél gaf ik dinsdagavond een lezing over ademhaling. Dat was leuk – op het Sportrusten hoofdkwartier – met veel nieuwsgierige mensen. Ik had niet verwacht dat het invloed zou hebben op mijn hartslag, maar blijkbaar toch.

Ik ga mijn rusthartslag de komende weken bijhouden om te zien of ik beter word.

En ik ben ook nieuwsgierig of lezingen altijd zorgen voor een verhoogde rusthartslag.

Hou jij je rusthartslag bij?

Heb je geen hartslagmeter, maar ben je wel benieuwd wat je rusthartslag is? Dan kun je zeker een hartslagmeter van iemand lenen. Er liggen bosjes hartslagmeters te verstoffen op zolders bij je in de buurt.

 

Over de auteur

Koen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag, ademt rustig en doucht koud. Hij is bedenker van het 100-dagen-sportrustenprogramma en geeft veel presentaties bij bedrijven.

Koen schreef de boeken Verademing (met Bram Bakker), Ik hardloper en De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Kopwerk (met Aart Vierhouten) en Koud kunstje (met Wim Hof). Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Verder is hij dol op vers gemaaid gras, landkaarten, boekwinkels en ijsvogels.


Nieuwsbrief

Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, meer interessante kost je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

*  Website URL


30 Responses to "Een goede reden om ’s ochtends je hartslag te meten"

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.