Waarom we (niet) naar de organisatie van de Damloop moeten luisteren

De organisatie van de Damloop zet de tijdsregistratie uit en roept lopers op om vooral niet hard te lopen van Amsterdam naar Zaandam; 16,1 kilometer. Volgens de weersvoorspelling zou het zondagmiddag 25 graden worden, de organisatie wilde geen risico lopen en hittestuwing bij deelnemers voorkomen.

Voor organisatoren heb ik grote bewondering.

Ik ga al hyperventileren als ik een verjaardagsfeestje met 8 kinderen in goede banen moet leiden, met 50.000 lopers zou ik me geen raad weten.

De mail van de organisatie had geen invloed op mijn stemming, mijn tijd zie ik wel op mijn Strava.

In het startvak bleek het bewolkt en een miezertje zorgde voor een frisse start en perfect loopweer.

Le Champion (de organisatie) kon het weer natuurlijk niet weten en na twee overleden deelnemers vanwege hittestuwing in eerdere edities, is de voorzichtige aanpak verklaarbaar. Voor nabestaanden is het afschuwelijk als jonge, sportieve mensen overlijden tijdens een evenement. Aandacht voor symptomen van oververhitting en tips voor omstanders (koud water, koud water en koud water) is belangrijk.

Toch zit me iets dwars

Wat dat is, schiet me te binnen bij kilometer dertien.

‘Kom op, hou vol, hou vol,’ zegt Eline tegen zichzelf.

Ze heeft net op haar horloge gekeken en ziet dat ze op koers ligt voor een tijd onder 1:02:30, haar persoonlijk record op 10 mijl.

Op weg naar een persoonlijk record ontkom je de laatste kilometers niet aan gedachten die je in de weg zitten: het is nog ver, dit houd ik geen 3 kilometer meer vol, mijn bovenbenen doen zeer, misschien moet ik even gas terug nemen.

De kunst is: de gedachten opzij zetten en de eerstvolgende stap met kracht zetten.

Lopers die een startnummer opspelden oefenen diepgaan, verleggen grenzen en ervaren wat een lichaam allemaal kan.

Als een organisatie oproept om vooral voorzichtig te zijn, rustig te lopen, niet diep te gaan en vooral veel water te drinken is dat een gevaarlijk signaal.

Een gevaarlijk signaal, is dat niet een tikkie overdreven?

Nee, dat is niet overdreven. Want we zien allemaal dat het juist gevaarlijk is om discomfort te vermijden. Verwarming aan in de winter. Elektrische fiets om van A naar B te gaan. Boodschappen tot in de keuken bezorgd. Altijd eten en drinken binnen handbereik.

Chronisch op jacht naar comfort is de kiem van overgewicht, somberte en vermoeidheid.

Het is goud waard om af en toe discomfort op te zoeken en daar senang bij te blijven. Een loopevenement is daar uitermate geschikt voor. Met duizenden anderen je grens opzoeken.

Een oproep van de organisatie aan vrijwilligers, publiek en verzorgers om te letten op oververhitting en koud water binnen handbereik te hebben is altijd goed.

Een oproep van de organisatie aan lopers om niet te gek te doen als je weinig loopt en een startbewijs krijgt bij de vrijdagmiddagborrel twee dagen voor de Damloop, is logisch.

Maar voor getrainde lopers: wist je dat er half juli een ultramarathon is in Death Valley in Californië. Badwater Ultramarathon is 217 kilometer en half juli is het daar boven de 50 graden Celsius. Voor de meesten geen aanrader, maar ook dat is mogelijk met een goed getraind lichaam.

Dus met 25 graden hardlopen en buiten je comfortzone rennen, is niet levensgevaarlijk en niet af te raden.

Ode aan discomfort.

Ode aan samen rennen.

Enne: dank Le Champion, het was weer geweldig georganiseerd.

Eline finisht in 1:01:48: een persoonlijk record.

Yeah.

Over de auteur

Koen de Jong (1979) is oprichter van Sportrusten. Hij loopt hard, mediteert dagelijks en zit graag in een ijsbad.

Zijn nieuwste boek, Tem je brein, gaat over zijn favoriete onderwerp: voordelen van minder denken.

Koen schreef eerder de boeken Verademing (met Bram Bakker), De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Koud kunstje (met Wim Hof) en Tien dagen stil. Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Tussen 2014 en 2023 liep hij acht keer een marathon met het 14-kilometerschema. Zijn PR met dit schema is 2:42:41, maar stiekem is 'vogels kijken' zijn favoriete training.


Nieuwsbrief

Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, meer interessante kost je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

*  Website URL


20 reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *