Moe? Ga hardlopen

Moe? Ga hardlopen

Ken je dat. Zo’n dag dat je duf en sloom bent en absoluut geen zin hebt om een rondje hard te lopen?

Ik wel.

Van de week nog. Mails. Gehannes met de website. Telefoontjes. Mijn dag slibde dicht en ik had geen kans gezien om hard te lopen.

En toen was het 21:48 uur. Ik was duf en gaar en ik voelde me een uitgebluste trekvogel die zojuist 8000 kilometer had gevlogen.

Te laat om nu nog te gaan maakte ik mezelf wijs.

Heb jij dat ook wel eens?

12-minuten-regel

21:50 uur. Toen schoot de 12-minuten-regel van Stans van der Poel me te binnen.  Deze regel luidt:

Je kunt pas zeggen dat je te moe bent om hard te lopen als je 12 minuten hebt hardgelopen.

Er is onderzoek gedaan onder studenten in Maastricht waar dit naar voren kwam. Er waren twee groepen.

Groep één moest vooraf voorspellen of een looptraining goed zou gaan of niet. Dit werd bekeken door te zien welke snelheid ze liepen in een bepaalde hartslagzone.  Groep twee voorspelde na 12 minuten hardlopen of de resterende training goed zou gaan of niet.

Wat bleek.

Er deugde niets van de voorspellingen van groep één

Studenten die een goede dag dachten te hebben bleken niet bijzonder in vorm en studenten met een kater voelden zich na 12 minuten juist wel goed.

De tweede groep bleek aanzienlijk beter in het voorspellen, na twaalf minuten hardlopen konden de studenten prima zeggen of ze die dag goed waren of juist wat minder.

En het leuke is dat het gros van de studenten die zich vooraf nog wel moe voelde na twaalf minuten wel energiek was

Sportrusten blogfotos 018

In het donker

Dus om 21:52 liep ik, in het donker, een rondje door het Westerpark. En jawel, om 22:04 wilde ik nog niet naar huis . Want ik voelde me geen vermoeide trekvogel meer, maar ik voelde me kiplekker.

Omdat veel lezers wel eens een zetje nodig hebben om hard te lopen kun je hieronder jouw tip geven om toch hard te lopen, ook al heb je geen zin.

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


Over de auteur

Koen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag, ademt rustig en doucht koud. Hij is bedenker van het 100-dagen-sportrustenprogramma en geeft veel presentaties bij bedrijven.

Koen schreef de boeken Verademing (met Bram Bakker), Ik hardloper en De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Ik, de wielrenner (met Aart Vierhouten) en Koud kunstje (met Wim Hof). Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Verder is hij dol op vers gemaaid gras, landkaarten, boekwinkels en ijsvogels.

130 reacties op "Moe? Ga hardlopen"

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.