Moe? Ga hardlopen

Moe? Ga hardlopen

Bijgewerkt: januari 2023

De 12-minuten-regel is een regel die ik zelf vooral in de winter van stal haal. Vooral op druilerige dagen in januari, zoals nu.

Voor mensen met een winterdip; hier is de 12-minuten-regel.

Ken je dat. Zo’n dag dat je duf en sloom bent en absoluut geen zin hebt om een rondje hard te lopen? Dat je liever op de bank ploft met een drankje?

Ik wel.

Van de week nog. Mails. Gehannes met de website. Telefoontjes. Een afspraak die ik vergeten was en ineens aanklopte.

Mijn dag slibde dicht en ik had geen kans gezien om hard te lopen.

En toen was het 19:48 uur. Ik was duf en gaar en ik voelde me een uitgebluste trekvogel die zojuist 8000 kilometer had gevlogen.

Te laat om nu nog te gaan maakte ik mezelf wijs. Ik blijf wel thuis.

12-minuten-regel

19:50 uur. Toen schoot de 12-minuten-regel van Stans van der Poel me te binnen.  Deze regel luidt:

Je kunt pas zeggen dat je te moe bent om hard te lopen als je 12 minuten hebt hardgelopen.

Er is onderzoek gedaan onder studenten in Maastricht waar dit naar voren kwam. Er waren twee groepen.

Groep één moest vooraf voorspellen of een looptraining goed zou gaan of niet. Dit werd bekeken door te zien welke snelheid ze liepen in een bepaalde hartslagzone.  Groep twee voorspelde na 12 minuten hardlopen of de resterende training goed zou gaan of niet.

Wat bleek.

Er deugde niets van de voorspellingen van groep één

Studenten die een goede dag dachten te hebben bleken niet bijzonder in vorm en studenten met een kater voelden zich na 12 minuten juist wel goed.

De tweede groep bleek aanzienlijk beter in het voorspellen, na twaalf minuten hardlopen konden de studenten prima zeggen of ze die dag goed waren of juist wat minder.

En het leuke is dat het gros van de studenten die zich vooraf nog wel moe voelde na twaalf minuten wel energiek was

Sportrusten blogfotos 018

Hardlopen in de avond

Dus om 19:52 liep ik een rondje door het Westerpark. En jawel, om 20:04 wilde ik eigenlijk nog niet naar huis . Want ik voelde me geen vermoeide trekvogel meer, maar ik voelde me kiplekker.

Omdat veel lezers wel eens een zetje nodig hebben om hard te lopen kun je hieronder jouw tip geven om toch hard te lopen, ook al heb je geen zin.

Heb jij problemen met inslapen als je ‘s avonds loopt? Meld je dan aan voor het webinar op 27 februari en loop tot die tijd wat eerder op de dag.

Over de auteur

Koen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag, ademt rustig en doucht koud. Hij is bedenker van het 100-dagen-sportrustenprogramma en geeft veel presentaties bij bedrijven.

Koen schreef de boeken Verademing (met Bram Bakker), Ik hardloper en De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Kopwerk (met Aart Vierhouten) en Koud kunstje (met Wim Hof). Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Verder is hij dol op vers gemaaid gras, landkaarten, boekwinkels en ijsvogels.


Nieuwsbrief

Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, meer interessante kost je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

*  Website URL


161 reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *