Waarom je soms ook volle bak moet lopen

Waarom je soms ook volle bak moet lopen

Vogels kijken is een waardevolle training. Lekker rustig, goed voor de basis.

Maar het is ook goed om af en toe harder te lopen. Goed voor je energievoorraden.

Dit doe je door af en toe tegen het omslagpunt te trainen.

We leggen hier uit hoe je dat kunt doen.

Waarom je soms ook volle bak moet lopen: eenmaal per drie weken intensiever of langer trainen

Naast aandacht voor ademhalingsoefeningen en rustig trainen is het ook goed om (minimaal) eenmaal per drie weken intensiever of langer te trainen.

Een goed moment hiervoor is een loopevenement. De entourage van het evenement helpt je op energiesnelle suikers te lopen. Door deze suikers ‘leeg te trekken’ geeft je lichaam het signaal om deze voorraad na de training opnieuw aan te vullen en zelfs iets extra aan te maken. Met name het brein heeft hier voordeel van, omdat dat het enige lichaamsdeel is, dat alleen deze snelle suikers herkent. De extra aangemaakte energie kun je naast het hardlopen gebruiken, om een bijvoorbeeld een goed boek te lezen.

Trainingsprikkel en herstel

We pakken de supercompensatiecurve er even bij:

Waarom je soms ook volle bak moet lopen

Waarom je soms ook volle bak moet lopen

Hoever de lijn van je energie in de supercompensatiecurve naar beneden gaat (dus hoeveel energie een training vraagt) hangt af van drie factoren:

1. Hoeveel brandstof je vóór de training hebt
2. Hoe lang je loopt
3. Hoe intensief je loopt

Of deze lijn boven de beginstand komt (en je dus een positief trainingseffect hebt) hangt ook af van drie dingen: hoe lang je niet loopt (je hersteltijd), wat de kwaliteit is van je herstel/ontspanning en wat je eet. Goed getrainde lopers met veel ervaring en een goed herstel voelen feilloos aan wanneer ze hersteld zijn en wat ze nodig hebben. Lopers met minder ervaring of met een slechter herstel (bijvoorbeeld door stress op het werk) hebben meer moeite het juiste patroon te vinden.

Dat is dan ook de reden waarom wij in eerste instantie zeggen eenmaal per drie weken intensiever of langer. Dit is namelijk een minimum. Wanneer je beter aan leert voelen wanneer je hersteld bent kun je ook eenmaal per week langer of intensiever gaan lopen.


Nieuwsbrief

Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, meer interessante kost je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

*  Website URL



Nieuwsbrief

Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, meer interessante kost je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

*  Website URL


72 reacties op "Waarom je soms ook volle bak moet lopen"