Het nadeel van lopen op tempo

Het nadeel van lopen op tempo

Ik ben een boek aan het schrijven over lopen op vermogen en mijn enthousiasme voor dit nieuwe fenomeen wordt steeds groter.

Dus ik train met Stryd op vermogen en met regelmaat heb ik vragen voor A. van Stryd of de lopende encyclopedieën Hans van Dijk en Ron van Megen.

‘Het grote voordeel is natuurlijk dat we geen GPS gebruiken,’ zegt A. van Stryd.

‘Voordeel?’ vraag ik verbaasd, ‘dat lijkt me een zwaktebod.’

‘Nee joh, heb je dat artikel van Ron en Hans niet gelezen over GPS en accelerometers. Stryd is het meest betrouwbaar,’ zegt A.

‘Dat artikel had ik wel gelezen, maar ik had de link niet gelegd dat je daardoor niet goed op tempo kan trainen.’

Nu ik zie dat mijn wattages betrouwbaar zijn en ik er gericht op kan trainen, vraag ik me af wat het grootste voordeel is van trainen op vermogen in vergelijking met trainen op snelheid.

Stryd berekent dat ik 10 kilometer op 257 Watt kan lopen. Wil ik gericht trainen voor een snelle 10, dan kan ik dus mooi op 257 Watt trainen. Maar met formules kan ik ook achterhalen dat ik op 10 kilometer 38:12″ kan lopen, dus ik kan net zo goed trainen op een (wedstrijd)tempo van 3:49 min/kilometer. Daar heb ik geen duur apparaat van € 229,00 voor nodig.

Dit legde ik neer bij Stryd. En toen leerde ik dat GPS minder betrouwbaar is dan ik dacht.

Grappig genoeg was trainen op tempo in de jaren zeventig en de jaren tachtig zeer betrouwbaar, maar tegenwoordig niet meer.

Hoe kan dat? Vijftig jaar terug waren er geen horloges die middels GPS je snelheid bepaalden. Dus als je gericht op tempo ging trainen was je genoodzaakt met een stopwatch te trainen én heel precies je afstand te weten. Op een atletiekbaan kon je precies berekenen hoe snel jij je 200, 400 of 1000 meter moest lopen om een bepaald tempo te trainen. Die manier van tempotrainen is natuurlijk nog steeds betrouwbaar. Met je toptijd op een bepaalde afstand (3, 5 of 10 kilometer) kun je berekenen wat je mogelijke tijden zijn op andere afstanden én daarmee kun je ook bepalen wat je intensieve intervaltempo’s zijn of je rustige duurlopen.

Waar gaat het dan mis?

Veel lopers hebben een Garmin, Polar of Coros en trainen op tempo met hun horloge als kompas. En dat blijkt in de praktijk lang niet altijd betrouwbaar

Want de horloges baseren je snelheid op gegevens van GPS. Je horloge staat in verbinding met de satellieten en door verschillende meetpunten weet je horloge dan hoe snel jij van A naar B bent gelopen. Maar dat systeem rammelt aan alle kanten.

Hoge gebouwen, bomen met natte bladeren, te weinig satellieten om verbinding mee te maken. Tempo op basis van GPS is niet betrouwbaar op korte stukken.

Als je een marathon hebt gelopen, ligt je afstand wel in de buurt van 42,195, hoewel je horloge er altijd wel iets naast zit. Ook op een atletiekbaan kennen we allemaal wel een training waarbij het op Strava soms lijkt of je recht over het middenterrein hebt afgesneden. Dat komt simpelweg omdat je horloge dan twee ‘satelliet’punten combineert die de bocht over het hoofd had gezien.

Dat is één van de grote voordelen van trainen met Stryd. Je traint op vermogen en Stryd is niet afhankelijk van GPS, maar meet je vermogen met versnellingsmeters op je voet. En dat blijkt uiterst betrouwbaar.

Train jij op tempo, snelheid of vermogen?

Over de auteur

Koen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag, ademt rustig en doucht koud. Hij is bedenker van het 100-dagen-sportrustenprogramma en geeft veel presentaties bij bedrijven.

Koen schreef de boeken Verademing (met Bram Bakker), Ik hardloper en De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Kopwerk (met Aart Vierhouten) en Koud kunstje (met Wim Hof). Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Verder is hij dol op vers gemaaid gras, landkaarten, boekwinkels en ijsvogels.


Nieuwsbrief

Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, meer interessante kost je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

*  Website URL


4 Responses to "Het nadeel van lopen op tempo"

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.