Run – Freezlab – Run

Run – Freezlab – Run

– 110 °C.

Ik slik.

Het staat er echt.

– 110 °C.

Ik sta klaar in een korte broek om bij Freezlab een cabine in te gaan.

In gedachte vervloek ik Dr. Geert Buijze, arts van het AMC en onderzoeker naar de effecten van onder andere koud douchen.

Het was zijn idee.

– 110 °C. Dat moeten we uitproberen – had ie gezegd.

Een ijsbad van 0 °C vind ik al extreem koud.

Dit is 110 graden kouder.

110!

Bastiaan Swager van Freezlab legt uit dat het andere kou is en dat het niet te vergelijken is met een ijsbad. Wellicht voelt dit zelfs minder koud dan een ijsbad.

A me hoela, denk ik. – 110 °C is – 110 °C.

Ik ga samen met Coen van Veenendaal, Linda Koeman en Geert Buijze de cabine in.

– 110 °C, ik zet me schrap.

Huh. Dit valt zat mee.

Mijn ademhaling blijft vanzelf rustig.

Daar moet ik in een ijsbad moeite voor doen, nu niet.

Ik blijf 2 ½ minuut in de cabine van – 110 °C.

De laatste 30 seconden is het echt koud, maar eenmaal buiten voel ik me kiplekker.

Ook Coen van Veenendaal, Geert Buijze en Linda Koeman merken: dit doet wat.

Waar is dit goed voor?

Naar de voordelen van kou wordt al decennia (of langer) onderzoek gedaan.

Bij sporters, depressiviteit, reuma, fibromyalgie, mensen zonder klachten: noem maar op

De gemene deler van al dat onderzoek: kou is de moeite van het proberen waard, maar er is meer onderzoek nodig.

Maar je kunt natuurlijk op tig manieren met kou aan de slag.

  • Koud douchen
  • Ijsbad
  • Zwemen in natuurwater
  • Cryotherapie

Al deze vormen werken prima. Er zijn echter graduele verschillen in effect.

Freezlab

Freezlab in het Olympisch stadion van Amsterdam is (vooralsnog) de enige in Nederland met een cabine waar je hele lichaam tijdens cryotherapie in de kou staat.

Inmiddels ben ik 9 keer in de cabine gegaan.

Mijn favoriet is: 5 kilometer hardlopen – 2 ½ minuut de kou in – 5 kilometer hardlopen.

Een soort run-dip-run

Bij Freezlab is alles perfect geregeld.

Types die een luxe hotel verkiezen boven kamperen in het wild, voelen zich snel thuis.

De ruimtes zijn strak, je krijgt sloffen en een badjas. Je wordt begeleid en in de watten gelegd. En veiligheid boven alles: ze controleren streng op je bloeddruk en je mag beslist niet langer dan 2 ½ minuut in de cabine blijven.

Ik ben meer het type ‘kamperen in het wild’.

Geef mij de Noordzee maar in de winter met een harde wind en zand tussen mijn tenen. Maar ja, nu is het zomer en het zeewater is te warm.

En voor mensen met klachten is het warme bad bij Freezlab wellicht een comfortabel zetje om toch eens te proberen wat kou met je doet.

Het enige dat je zelf moet doen: 2 ½ minuut blijven staan.

Wie gaat een keertje mee?

Freezlab

Hier samen met Klaas Kroezen: achteraf kijken we vrolijker dan vooraf.

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


Over de auteur

Koen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag, ademt rustig en doucht koud. Hij is bedenker van het 100-dagen-sportrustenprogramma en geeft veel presentaties bij bedrijven.

Koen schreef de boeken Verademing (met Bram Bakker), Ik hardloper en De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Ik, de wielrenner (met Aart Vierhouten) en Koud kunstje (met Wim Hof). Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Verder is hij dol op vers gemaaid gras, landkaarten, boekwinkels en ijsvogels.

33 reacties op "Run – Freezlab – Run"

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.