Het beste begin van je dag

Het beste begin van je dag

Stel je voor: je begint iedere dag met ontspanning, sport, lezen, schrijven en een kopje thee.

Dus echt ie-de-re dag.

Wat zou dat wel niet doen met je humeur?

Dat is toch top?

Doe daarom in juni mee met de Miracle morning maand

Nu denk je nog: iedere ochtend ontspanning, sport, lezen, schrijven én een kopje thee, da’s leuk en aardig, maar waar haal ik de tijd vandaan?

Nou, daar heeft Hal Elrod wat op gevonden. Je zet gewoon je wekker om 5:00 uur. De eerste week is het wennen (understatement), daarna is het feest. Eerder schreef ik al een blog over het boek van Elrod.

Nu wil ik je uitnodigen om vanaf 1 juni een maand met me mee te doen.

Hoe zou jij je dag beginnen als je in de ochtend zeeën van tijd in je schoot geworpen krijgt. Vóór de waan van de dag (of je kinderen) je áán hebben gezet. Zet je wekker om 5:00 uur en je hebt alle tijd voor de rest van het huis wakker wordt. En denk nu niet meteen: ik ben een avondmens of ik moet acht uur slapen of dan wordt mijn partner wakker.

Dat komt later. Je merkt vanzelf hoe het uitpakt. Maar wel eerst even meedoen en proberen. Want voor hetzelfde geldt pakt het goed uit en ben je op het schoolplein wél ineens aanspreekbaar. Of heb je om 9:00 uur een goed idee in plaats van behoefte aan koffie.

Om te beginnen heb je eigenlijk maar twee dingen nodig

Een ritueel en wat medestanders.

Als ’s ochtends om vijf uur de wekker gaat en je moet dan bedenken wat je het komende uur gaat doen, is de keus snel gemaakt: je draait je nog een keer om.

Maar dat wil je de komende maand niet.

Dus je bedenkt de avond ervoor – wakker en bij je volle verstand – een ritueel waar je vrolijk van wordt. Mijn ritueel is bijvoorbeeld:

4:55 wekker (niet snoozen, want dan ben ik verloren)
5:00 glas water
5:01 rugoefeningen, beetje rekken, push ups (vooral om straks niet in slaap te vallen bij het mediteren)
5:10 meditatie ( je kunt ook gewoon 1 of 2 ademhalingsoefeningen doen natuurlijk)
5:40 lezen
6:00 schrijven (wat brengt deze dag)
6:20 koffie en scharrelen
7:00 begin van de dag, nu zou normaal mijn wekker gaan

Natuurlijk kun je allerlei onderwerpen schrappen of toevoegen.

Veel mensen die ik spreek met een vroeg ochtendritueel, lopen ’s ochtends hard of doen yoga, tekenen of houden een dagboek bij.

Je kunt van alles doen waar je normaal geen tijd voor meent te hebben.

Dus stap 1: zet je ritueel op papier. Je kunt hem hier delen: https://www.sportrusten.nl/koffiehoek/viewforum.php?f=29

Met een ritueel en een wekker ben je er nog niet

Je hebt wat mensen nodig die het óók doen.

Zodat je afspreekt dat je om 5:00 uur even een appje stuurt: goedemorgen. En dat je dan een (blij) antwoord terugkrijgt.

Nu denk je misschien: ik ken niemand die zo gek is, dus dat lukt niet. Nou, ik ben zo gek, dus als je 1 juni een maand mee wil doen kun je mij een app sturen (06-388 997 30) en dan zet ik je in de 5-uurs-groep en kun je ’s ochtends laten weten dat je begint, ik stuur een appje terug (en hopelijk méér vroege vogels in de groep).

Ervaringen delen we niet in de app-groep, maar in de koffiehoek, zodat je niet de hele dag overspoelt wordt door berichten.

Doe je mee?


Nieuwsbrief
Wil je het e-book Sportrusten voor hardlopers cadeau? Mét ademhalingsoefeningen en slimme tips om hard te lopen, waaronder vogels kijken. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en je krijgt het boek vanzelf in je inbox.


Over de auteur

Koen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag, ademt rustig en doucht koud. Hij is bedenker van het 100-dagen-sportrustenprogramma en geeft veel presentaties bij bedrijven.

Koen schreef de boeken Verademing (met Bram Bakker), Ik hardloper en De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Ik, de wielrenner (met Aart Vierhouten) en Koud kunstje (met Wim Hof). Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Verder is hij dol op vers gemaaid gras, landkaarten, boekwinkels en ijsvogels.

60 reacties op "Het beste begin van je dag"

Geef een reactie