Geen tijd? Verander je ochtendritueel

Geen tijd? Verander je ochtendritueel

Bijgewerkt: dinsdag 19 mei 2020

Al vijftien (!) jaar probeer ik dagelijks te mediteren.

Het lukte me eerst niet.

Er waren dagen dat ik de wekker om 6:00 uur zette, maar dan drukte ik net zo vaak op snooze tot ik ineens haast had om aan het werk te gaan (of mijn zoon wakker te schudden).

Of ik neem me voor om ’s avonds te gaan mediteren, maar dan ga ik allemaal andere dingen doen en heb ik op een gegeven moment geen puf meer.

Voor hardlopen en wielrennen maak ik eenvoudig tijd

Maar met mediteren blijft het moeilijk.

Ik heb van alles geprobeerd.

Een nieuwe wekker.

Een wekker waar ik vanuit mijn bed niet bij kan.

Een stickervel om de dagen bij te houden dat ik mediteer.

Ik wil graag dagelijks mediteren: een gelijkmoedig brein is goed voor mijn humeur en creativiteit.

Maar om écht dagelijks te mediteren blijft een worsteling

Henk Kroon volgt Sportrusten al een tijdje en raadde me jaren terug aan om The Miracle Morning van Hal Elrod te lezen.

Zo’n Amerikaans boek dat je leven verandert.

Normaal zou ik zo’n boek nooit lezen.

Beloftes om héél gezond, héél sterk, héél rijk, héél gelukkig of héél mooi te worden.

Hoepel op.

Ik vogel zelf wel uit waar ik me goed bij voel. Daar heb ik geen overdreven Amerikaans gedoe voor nodig

Mijn blogjuf Kitty Kilian had op Twitter lang een tweet bovenaan staan:

No industry has inflicted more suffering than the Motivational Industry

Daar zit wat in.

Het is lastig.

Doe je niets, dan verandert er ook niets. Maar als je eindeloos doelen stelt en vervolgens op een slechte dag stopt met je voornemens voel je je ook niet goed

Dat is niet bevorderlijk voor je gevoel van eigenwaarde.

Wie staat er niet zijn halve leven met zijn poten in de blubber te zwoegen? Om de haverklap mislukt er van alles. Dat maakt ook geen donder uit. Teveel doelen stellen die moeten lukken is vragen om moeilijkheden. Je bent uit het nu en het gevaar is dat je in de ‘ik-kan-ook-niks-modus’ komt.

Maar een doel stellen, eraan werken en de vruchten plukken; daar is natuurlijk niets mis mee. Dat stemt vrolijk en inspireert.

Henk Kroon vertelde dat hij sinds The Miracle Morning om 4:30 uur opstaat en zo fit is als een hoentje.

Hmmmm. 4:30?

Als ik om 6:00 uur opsta heb ik al tijd genoeg voor mijn ochtend-metitatie en wat schrijfwerk.

Ik bestel het boek The Miracle Morning van Hal Elrod

O jee.

Het is niet zomaar een Amerikaans zelfhulpboek.

Het is Amerikaans.

The 6 habbits that will transform you’re life before 8AM

En – nog erger:

You’re about to discover how you can create the most extroardinary life you’ve ever imagined….RIGHT NOW.

Maar Elrod herhaalt ook de boodschap die ik vaak heb ervaren.

Een dag die begint in stilte in plaats van met haast is de hele dag aangenamer

En laat je niets wijs maken over 8 uur slaap. Als ik de hele dag in stilte mediteer heb ik aan 6,5 uur slaap genoeg en als ik 6 biertjes drink en ’s avonds laat nog friet ga eten heb ik aan 9 uur niet genoeg om me fit te voelen.

8 uur is een gemiddelde: maar de gemiddelde dag en de gemiddelde mens bestaan niet.

Elrod moedigt aan om de wekker een uur eerder te zetten en de dag te starten met stilte, affirmaties, schrijven, lezen en fysieke inspanning

Inmiddels heb ik Elrod al jaren in mijn hoofd. In principe zet ik mijn wekker om 5:45 uur en begin ik de dag met een mooi ritueel.

5:45 wekker (niet snoozen, want dan ben ik verloren)
5:50 glas water
5:52 rugoefeningen, beetje rekken, push ups (vooral om straks niet in slaap te vallen bij het mediteren)
6:10 meditatie ( je kunt ook gewoon 1 of 2 ademhalingsoefeningen doen natuurlijk)
6:40 lezen (een kort hoofdstuk van een non-fictie zelf-hulp-boek, Tolstoj en Murakami bewaar ik voor de avond)
6:50 schrijven (wat brengt deze dag, in mijn Leichtturm)
7:00 begin van de dag, nu zou normaal mijn wekker gaan

Elrod heeft gelijk: het is verrukkelijk.

En het werkt de hele dag door.

Zo streng als in het begin ben ik niet meer. Zeker 4, vaker 5 dagen in de week sta ik om 5:45 op, maar het hoeft niet iedere dag. Dus afhankelijk van de avonden en mijn gemoed, schuif ik er wat mee. In juni ga ik echter weer iedere dag vroeg opstaan. Samen met de Sportrusten-leden.

Wil jij ook een uurtje eerder opstaan om wat meer tijd voor jezelf te hebben? Met de Sportrusten-leden gaan we in juni aan de slag. Voor tips over een ritueel en ter inspiratie geef ik maandag 25 mei een webinar.

Heb jij al een mooi ochtendritueel? Laat in een reactie weten wat je doet en wat het je brengt. Ik ben benieuwd.

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


Over de auteur

Koen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag, ademt rustig en doucht koud. Hij is bedenker van het 100-dagen-sportrustenprogramma en geeft veel presentaties bij bedrijven.

Koen schreef de boeken Verademing (met Bram Bakker), Ik hardloper en De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Kopwerk (met Aart Vierhouten) en Koud kunstje (met Wim Hof). Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Verder is hij dol op vers gemaaid gras, landkaarten, boekwinkels en ijsvogels.

21 reacties op "Geen tijd? Verander je ochtendritueel"

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.